Monday, December 04, 2006

AH LONG SEMAKIN GANAS, KERAJAAN BN SEMAKIN BODOH

AH LONG SEMAKIN GANAS, KERAJAAN BN SEMAKIN BODOH

Mingguan Malaysia hari Ahad, bertarikh 3 disember 2006, bersamaan 12 Zulkaedah 1427, di muka depannya bertajuk, “Ada Mangsa diperas ugut sehingga terpaksa bunuh diri, keluarga. Ah long Semakin ganas”

Didalam berita tersebut mendedahkan beberapa kegiatan ah long atau dinamakan juga sebagai ceti haram atau berlesen yang mengugut beberapa individu-individu rakyat di Negara ini sehinggakan ada dari kalangan rakyat ini terpaksa membunuh diri akibat tekanan tersebut.

Di muka surat 4, akhbar tersebut juga mendedahkan tentang tindakan dua bapa dan ibu yang berbangsa cina, telah memaksa anak meminum Clorox ekoran tidak berkemampuan menanggung lagi anak itu disebabkan tekanan hutang daripada ah long.

Apa yang memelikkan, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Christopher Wan Soo Kee telah memberi nasihat didalam akhbar tersebut supaya orang ramai berhenti meminjam wang daripada ceti haram atau ah long supaya kegiatan itu akan berhenti dengan sendirinya”.

KERAJAAN BN YANG SEMAKIN BODOH DENGAN ISU AH LONG

Membaca berita demikian, teringat kepada beberapa kisah yang berlaku didepan aku sendiri. Aku sebagai seorang pendakwah bebas, telah berjumpa dengan berbagai-bagai manusia yang telah terlibat dengan ah long.

Setelah mendengar alasan, macam mana mereka boleh terlibat dengan Ah Long, kebanyakan menyatakan bahawa mereka di kala itu terdesak untuk mendapatkan wang, dan ketika itu mereka mengambil pinjaman tersebut dengan harapan mereka mempunyai wang di masa akan datang.

Ada juga dari kalangan peminjam-peminjam itu terlibat ekoran dari kehendak mereka yang hendak menjalan sesuatu perusahaan perniagaan atau kontrek atau sebagainya, yang memerlukan modal, lalu disebabkan birokrasi dari pihak bank, atau kerajaan, menyebabkan mereka terlibat dengan ah long yang mengakibatkan mereka bertambah tidak mampu dalam menjalankan peruasahaan mereka.

Aku pernah menulis article berkenaan gerakan ah long yang melibatkan gerakan kristian di dalam blog ini, setelah dari itu, aku di e-mailkan oleh seorang kawan yang menyatakan bahawa, ah long atau ceti haram ini sebenarnya sudah lama bergerak di Negara ini. Ianya bergerak semenjak kemerdekaan lagi.

Dan dalam dakwaan itu juga, gerakan ah long atau ceti haram ini adalah dibawah kawalan seorang menteri yang berbansa cina dan beliau merupakan seorang yang menjadi “master main” dalam gerakan ah long di Negara ini.

Apa yang memelikkan, kenapa pihak kerajaan hanya menyuruh pihak polis mengambil tindakan terhadap ah long-ah long yang melampau sehinggakan mengugut peminjam, tetapi pihak kerajaan tidak mengambil apa-apa tindakan dengan mengharamkan kegiatan ah long-ah long itu?

Apakah pihak kerajaan Islam Hadhari sudah tidak mengerti hokum riba yang diharamkan oleh Islam?

Apakah pihak kerajaan Pak Lah Badwi tidak membaca sirah, bagaimana Rasulullah SAW telah mengharam kegiatan riba di Negara Madinah di permulaan penguasaan baginda SAW di Madinah, sehinggakan kegiatan ah long itu pupus?

Kalau benarlah kenyataan e-mail yang aku dapat, yang menyatakan bahawa ada seorang menteri yang berbangsa cina itu menjadi “master main” dalam gerakan ah long ini, mengapa pihak kerajaan tidak menggugurkan jawatan menteri tersebut dan dikenakan tindakan undang-undang terhadap beliau?

PELIK DENGAN KERAJAAN

Ini adalah kepelikkan yang telah berlaku kepada kerajaan Negara ini. Mereka mempunyai kuasa untuk mengharamkan kegiatan ini, tetapi dalam masa yang sama, mereka tidak mengharamkannya.

Sedangkan menjadi kerajaan, antara tugasnya adalah menjaga kemaslahatan rakyat dengan mewujudkan undang-undang bagi mengatasi kerosakan kepada rakyat.

dari ini, UMNO dan BN adalah parti yang tidak layak menjadi kerajaan, ini kerana, terbukti 50 tahun sudah menjadi kerajaan, kerajaan masih tidak mampu mengharamkan kegiatan ah long yang berleluasa di Negara ini.

ISLAM MENGHARAMKAN RIBA

Jika dibahas dari segi kerajaan UMNO untuk mengharamkan Ah Long, mungkin sesuatu yang agak mustahil, ini kerana, Kerajaan UMNO itu bukanlah sebuah kerajaan yang memikirkan maslahat rakyat, tetapi mereka lebih memikirkan maslahat poket-poket mereka.

Walaupun begitu, kita tetap melihat dari sudut Islam. Islam telah mengharamkan riba. Pengharaman riba itu, bukan sekadar batuk ditangga sahaja, bahkan pengharamannya diwajibkan dijadikan undang-undang.

Firman Allah;

الذين يأكلون الربا لا يقومون إلا كما يقوم الذي يتخبطه الشيطان من المس ذلك بأنهم قالوا إنما البيع مثل الربا وأحل الله البيع وحرم الربا

Maksudnya;
“Orang-orang yang makan (mengambil) riba tidak dapat berdiri melainkan seperti berdirinya orang yang kemasukan syaitan lantaran (tekanan) penyakit gila. Keadaan mereka yang demikian itu, adalah disebabkan mereka berkata (berpendapat), sesungguhnya jual beli itu sama dengan riba, padahal Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba”

(Surah Al-Baqarah : 275)

Ayat ini secara jelas atas pengharaman riba. Riba yang diharamkan bukan sekadar kepada pengambil, malah diharamkan juga kepada pemberi riba.

Pengharaman ini bertujuan adalah untuk menjaga kemaslahatan manusia. Ini kerana, didalam zaman Jahiliyyah, kita dapat mengetahui bagaimana seorang bapa riba atau bapa ah long jahiliyyah yang bernama Abu Lahab telah menguasai manusia, sehinggakan didalam peperangan badar, Abu Lahab tidak dapat pergi berperang, telah mengarahkan seorang mangsa ah longnya yang bernama ‘As bin Hisyam bin Mughirah sebagai gantinya[1].

Ini dapat dilihat, bagaimana penguasaan manusia antara manusia dengan menggunakan kaedah ah long berlaku dizaman Jahiliyyah.

Akhirnya, setelah kedatang Islam, Islam telah mengharamkan segala amalan riba atau ah long ini, menyebabkan manusia berada dalam keadaan aman dan sejahtera.

PENUTUP

Kalau perkara remeh sebegini pun, Kerajaan Barisan Nasional tidak dapat atasi, inikan pula untuk mengatasi perkara yang besar.

Dengan ini, kerajaan barisan Nasional yang diketuai UMNO yang jahat itu tidak layak dijadikan sebagai kerajaan di tahun akan datang.

Oleh yang demikian, marilah kita bersama-sama menyokong dan mendokong perjuangan Islam, sehinggakan lahirnya pemerintahan Islam di Negara ini.

Hidup Islam…hidup Islam……..hidup Islam
Hancur UMNO dan BN…hancur UMNO dan BN…hancur UMNO dan BN


Sekian

One_G
abu_abdillah_azzam@yahoo.com
http://laptopdarulfiqh.blogspot.com

[1] Fiqh Al-harakah dari sirah nabawiyyah : 2/62.

No comments: