Tuesday, October 10, 2006

ADAKAH GERAKAN TAJDID DI MALAYSIA DIBAWAH KEPOMPONG PENJAJAH?

ADAKAH GERAKAN TAJDID DI MALAYSIA DIBAWAH KEPOMPONG PENJAJAH?

17 haribulan, Aku diajak seorang kawan berjumpa di Masjid UIA untuk menyelesaikan satu masalah seorang Islam yang diusahakan untuk dimurtadkan. Sesampainya aku di UIA, aku terlihat satu banner yang tertulis “Forum Gerakan Tajdid”, berhampiran bangunan Masjid.

Melihat kepada tulisan tersebut, terlintas difikiranku tentang perbincangan apakah yang sebenarnya ingin diperdebatkan oleh mereka.

Apabila aku pulang kerumah, aku melayari satu blog yang dikelolakan oleh “geng-geng al-ahkam.net” yang mendakwa mereka adalah pendokong gerakan tajdid; yang alamatnya, http://yapis.blogspot.com. Melayari blog tersebut, tercatit tentang program forum gerakan tajdid yang berlaku di UIA tadi.

Antara pembentang kertas kerja yang aku kenali; yang tercatit dalam blog tersebut adalah, Dr Asri Zainal Abidin dan Ustaz Mazlee Malik.

Dr Asri Zainal Abidin adalah seorang penceramah yang disukai ramai, beliau merupakan seorang yang hebat didalam membentangkan sesuatu bahan ilmiyyah berdasarkan kepada fakta.

Tidak dinafikan kehebatan itu, tetapi kadangkala beliau merupakan seseorang yang kontroversi didalam beberapa tindakannya, seperti pernah menulis article yang bertajuk “siasah tanpa prinsip”, yang article itu menggambarkan beliau telah melakukan satu jenayah fakta, iaitu tuduhan jahat kepada PAS tanpa melihat kepada fakta.

Ustaz Mazlee Malik juga seorang yang hebat. Aku mengenalinya melalui tulisan-tulisan, terutama didalam “palestinkini”. Walaubagaimanapun, beliau tidak dikenali melainkan dengan pemikiran “berbolok[1]” yang dikemukakannya iaitu pemikiran “ummah centric”.

Mengenali kedua-dua panel tersebut, aku merasakan, aku mengetahui tentang pembincangan yang akan diperdebatkan didalam forum tersebut.

GERAKAN TAJDID?

Tajdid adalah kalimah masdar yang berasal dari “jaddada” جدد yang memberi maksud “pembaharuan” atau “reformasi”

Pembaharuan yang dikehendaki didalam Islam adalah pembaharuan didalam mengembalikan amalan Islam yang telah di lupakan.

Daripada Abu Hurairah, bersabda Rasulullah SAW;

إن الله يبعث على رأس كل مائة سنة من يجدد لها دينها

Maksudnya;
“Sesungguhnya Allah akan membangkitkan atas tiap-tiap seratus tahun orang yang akan memperbaharukan agamanya”[2]

Didalam kitab ‘Aun al-Ma’bud, Syarah sunan Abi Daud’ karangan Syams al-Haq al-‘Azim al-Abadi; yang dimaksudkan dengan memperbaharukan agama adalah berusaha menjelaskan amalan-amalan bidaah dari yang sunnah, membanyakkan pengajian ilmu, membantu ahli-ahli ilmu, memporak perandakan ahli-ahli Bidaah dan sebagainya[3].

Memahami dari syarah hadis yang tersebut, difahami bahawa berusaha kearah memahamkan manusia perbezaan antara sunnah dan Bidaah adalah tugas yang dikehendaki oleh Allah.

Walaubagaimanapun, apakah focus yang patut difikirkan didalam menyatakan perkara Bidaah yang perlu dijadikan titik perbincangan berdasarkan Awlawiyyatnya?

BIDAAH

Bidaah adalah satu kalimah arab yang memberi makna “reka-reka atau mengada-ngadakan”.

Reka-reka yang dimaksudkan didalam perbahasan Syariah adalah mengada-ngadakan satu amalan agama yang menyerupai syariat dengan tujuan melampau dalam melakukan ibadat kepada Allah[4].

Dalam perbahasan Bidaah di Malaysia, selalunya focus tersebut kepada amalan-amalan ibadat, seperti tahlil, talqin, dan sebagainya.

Walaubagaimanapun, perlu difahami, perkara Bidaah itu kadangkala ianya berkaitan dengan perkara usul dan kadangkala ianya berkaitan dengan perkara furu’.

Perkara Bidaah yang berkaitan dengan perkara furu’ tidak perlu di perdebatkan, sehinggakan melahirkan perbalahan diantara umat Islam, seperti perdebatan tentang tahlil dan talqin, adakah ianya sesuatu amalan yang bidaah atau tidak.

Adapun perkara bidaah yang berkaitan dengan perkara usul, wajib di bahaskan, seperti secular yang diamalkan oleh kebanyakan negara umat Islam, kapitalis menjadi agenda ekonomi umat Islam dan sebagainya.

PENJAJAHKAH?

Melihat kepada keadaan ini, selalunya perbahasan yang suka di kemukakan oleh golongan yang mendakwa pendokong gerakan tajdid ini, membahaskan tentang amalan-amalan bidaah yang berbentuk ibadat semata-mata, sedangkan dalam masa yang sama, mereka sanggup senyap seribu bahasa dalam melawan bidaah yang berbentuk “usul” yang berlaku didalam pemerintahan, ekonomi, social dan sebagainya.

Bukan sekadar itu sahaja, bahkan mereka sanggup bersekongkol dengan golongan-golongan secular tanpa berusaha kearah mendakwah mereka kepada islam yang syumul.

Dr Asri pernah ditawarkan jawatan mufti Perlis, sedangkan beliau berasal dari Pulau Pinang. Tawaran tersebut dilihat ekoran dari Shahidan Kasim, iaitu bapa secular Perlis sudah mula bercakap tentang salafi.

Begitujuga Ustaz Mazlee Malik yang sendiri pernah mengemukakan pandangan bahawa UMNO juga sebuah parti Islam, sedangkan UMNO merupakan parti nasionalis melayu yang sememangnya bercanggah dengan Islam. Dengan sinisnya juga, beliau pernah mencemuh dakwah dan perjuangan PAS didalam agenda pemikiran “ummah Centric” beliau itu.

Amat memelikkan, kenapa mereka berdua sangat memusuhi PAS, sedangkan dalam masa yang sama, mereka boleh bersama UMNO?

Sekiranya inilah sikap mereka, kesimpulan yang dapat di beri, gerakan tajdid yang diperjuangkan mereka adalah gerakan tajdid yang berada dibawah kepompong penjajah.

Sekian



One_G
abu_abdillah_azzam@yahoo.com
http://laptopdarulfiqh.blogspot.com


[1] Berbolok adalah kalimah bahasa kelantan yang bermaksud “kacau bilau”
[2] Sunan Abi Daud (4/109) hadis no 4291. hadis ini telah disahehkan oleh Syaikh Albani.
[3] Aun al-Ma’bud (11/260)
[4] Al- I’tisom (1/42) : tahqiq : hani al-haj.

3 comments:

Syaikh Al-Bakistani said...

pembetulan, bukan 17 haribulan, tetapi 7 haribulan

kesilapan amat dikesali

Adelaidiyy said...

ceteknya hujjah enta.

Apa-apa yg datang berbentuk kritikan kepada fikrah PAS adalah salah sehingga orang PAS kata benar.

Ini kaedah fiqh enta yg baru ke?

Unknown said...

adekah sesiapa yg tak bersetuju dgn pemikiran PAS tu semuanya salah, berdosa? bodoh hati ko ni