Friday, October 27, 2006

SEHARI RAMADHAN DI KELANTAN : CINTA PANDANG PERTAMA

SEHARI RAMADHAN DI KELANTAN : CINTA PANDANG PERTAMA

Penulis memang berasal atau kelahiran dari Negeri Che Siti Wan Kembang, iaitu Kelantan, tetapi didalam umur penulis, belum pernah menyambut hari raya negeri kelahiran penulis itu.

Semuanya atas kehendak Ilahi, penulis telah berumah tangga dengan seorang muslimat yang sama belajar di luar negara, yang berasal dari Pantai Timur juga.

Hari raya kali ini tidaklah seperti raya yang penulis lalui sebelum ini, ini kerana, tahun-tahun sebelum ini, penulis tidak merayakannya di kampung, bahkan menyambut hari raya di tempat tinggal penulis di Sungai Buloh, Selangor.

Penulis telah berada di kampung sehari sebelum raya, maka dengan itu, penulis sempat merasakan puasa di kampung selama sehari.

Dalam masa sehari itu, penulis pergi ke Bandar Kota Bharu dan dapat merasakan keindahan islam memerintah di dalam sesebuah negara.





















Cuba bayangkan di padang stadium Bandar Kota Bharu dibangunkan khemah berhampiran dengan Bazar Ramadhan dengan tujuan untuk menghidupkan amalan ibadat solat tarawih dan solat berjemaah di situ. Dikala berbuka puasa, di Khemah tersebut ada menyediakan “maidah ar-rahman” untuk memberi makanan percuma kepada mereka yang berpuasa.



















Sebelum waktu berbuka puasa, tazkirah ringkas sebelum berbuka puasa di adakan. Seorang ustaz yang merupakan salah seorang exco kerajaan Negeri kelantan telah menyampaikannya. Keadaan ini amat mustahil berlaku di negeri-negeri dibawah kepimpinan Barisan Nasional.





















PILIHANRAYA AKAN DATANG : ISLAM MEMERINTAH LAGIKAH DI KELANTAN?

Selepas dari berbuka puasa, penulis menziarahi kawan-kawan yang sama-sama belajar di luar negara dahulu. Semasa bersama, banyak perkara yang dibincangkan oleh kami, termasuklah berkenaan dengan kekuatan kerajaan PAS di Negeri kelantan.

Didalam perbincangan tersebut, banyak pro dan kontra yang dilontarkan oleh mereka. Ada yang berkesimpulan bahawa keadaan kerajaan kelantan sekarang amat kukuh dan ada yang mengatakan kerajaan kelantan sekarang sedang menimpa kelemahan.

Pada penilian penulis sendiri, kedua-dua pandangan ada kebenarannya berdasarkan kepada alasan-alasan yang dikemukakan oleh mereka.

Walaubagaimanapun, tugas kita sebagai pejuang-pejuang Islam yang mahu Islam masih bertahan di Kelantan, mesti bekerja kuat bagi memastikan Islam bertahan di negeri itu.

MENGAPA MESTI ISLAM MEMERINTAH?

Islam bukanlah sekadar agama yang ditaarifkan oleh golongan-golongan tertentu. Bahkan Islam merupakan sebuah agama yang disebut oleh orang-orang barat sebagai “way of life” atau cara hidup.

Cara hidup itu menunjukan Islam tidaklah sekadar peribadatan sahaja, bahkan disana, Islam mempunyai ajaran yang amat luas iaitu sistem pemerintahan yang berasaskan kepada Amar Ma’ruf dan Nahi mungkar.

Firman Allah;

الَّذِينَ إِنْ مَّكَّنَّاهُمْ فِى الاٌّ رْضِ أَقَامُواْ الصَّلَواةَ وَآتَوُاْ الزَّكَواةَ وَأَمَرُواْ بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْاْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الاٍّ مُورِ

Maksudnya;
“(yaitu) orang-orang yang jika Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi niscaya mereka mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, menyuruh berbuat ma'ruf dan mencegah dari perbuatan yang mungkar; dan kepada Allah-lah kembali segala urusan”

(Surah Al-Hajj : 41)

Apabila Islam memerintah, segala perkara yang membawa kepada kemaksiat di berhentikan dan pemerintahan tidak akan melaksanakan tuntutan hawa nafsu yang jahat, seperti mengamalkan sistem ekonomi kapitalis yang bersifat menzalimi rakyat dan menguntungi golongan tertentu, terutama dikalangan golongan yang kaya.

Pengharaman pengamalan sistem ekonomi yang berasaskan sistem kapitalis telah diharamkan oleh Allah di dalam firman Allah;

كي لا يكون دولة بين الأغنياء منكم

Maksudnya;
“supaya harta itu jangan beredar di antara orang-orang kaya saja di antara kamu”

(Surah Al-Hasyr : 7)

Pemerintahan yang tidak berasaskan kepada wahyu akan melahirkan sistem kezaliman dan penindasan kepada golongan-golongan tertentu, terutama golongan miskin.

Melihat kepada sistem pemerintahan di Negara ini, sudah dapat kita menilai bagaimana Selangor mengisytiharkan “sifar setinggan” yang sehingga kita dapat dilihat bagaimana golongan bawahan berumah tanggakan Khemah, sedangkan golongan bangsawan atau golongan “Yang berhormat” berada di banglo-banglo Mewah.















Sekiranya si miskin mempertahankan hak mereka, amat menyedihkan, golongan miskin itu dikenakan berbagai-bagai tekanan, sehinggakan si miskin tidak dapat melakukan apa-apa tindakan dari tekanan pihak kaya tersebut.

Adapun dengan kesalahan yang dilakukan golongan “yang berhormat”, mereka mendapat pembelaan dari Menteri Besar dan kadangkala mendapat jemputan dari pihak istana untuk mengadap.





















Dimanakah keselesaan rakyat yang berbumbungkan sistem kapitalis ini? Apakah kerajaan tidak menyedari tentang kemiskinan yang dihadapi oleh rakyat mereka sendiri? Dan bla..bla..bla….

Sekian

One_G
abu_abdillah_azzam@yahoo.com
http://laptopdarulfiqh.blogspot.com

No comments: