Thursday, October 19, 2006

BILAKAH ORANG UMNO MAHU BERCAKAP POLITIK DALAM MASJID?

BILAKAH ORANG UMNO MAHU BERCAKAP POLITIK DALAM MASJID?

19 october 2006, pada pukul 12.30 minit pagi, TV 3 dalam rancangan Dekomentari “cekal menentang kezaliman” yang menceritakan tentang keganasan dan kezaliman Yahudi Israil terharap rakyat Lubnan, amat membuatkan penulis berfikir.

Didalam rancangan tersebut, mengkisahkan tentang kezaliman Israil yang mengebom rumah-rumah dan membunuh rakyat Lubnan, tidak kira mereka adalah orang Islam atau bukan Islam dengan tidak mempunyai belas kasihan.

Rancangan tersebut ada mendedahkan kenyataan seorang lelaki tua yang mengutuk Amerika dan israil atas agenda demokrasi yang dicadangkan yang akhirnya merosakan umat Islam dan rakyat lubnan sendiri.

Ramai rakyat lubnan menjadikan Hizbullah sebagai model dan menyokong gerakan mereka, tidak kira rakyat itu dari kalangan umat Islam atau bukan Islam.

Sokongan itu, tidak lain dan tidak bukan adalah kerana, perjuangan hizbullah yang menjadikan Islam sebagai dasar perjuangan mereka yang berkemampuan melawan kezaliman Yahudi Israil yang bersama-sama Amerika untuk menghancurkan umat Islam di muka bumi ini.

UMNO DAN ISU LUBNAN

Penulis sudah lama tertarik ingin menulis article berkenaan isu lubnan, tetapi tidak mempunyai fikiran dan idea dalam isu tersebut, tetapi isu ini tetap penulis bawa didalam agenda kuliah-kuliah penulis di sekitar Parlimen Subang.

Membawa isu ini didalam kuliah, ada kalanya dilihat sebagai sesuatu yang positif dan kadangkala dilihat sesuatu yang negative.

Penulis pernah di tegur oleh seorang pengerusi surau atas ulasan penulis tentang isu lubnan dengan alasan penulis merupakan seorang ustaz yang suka berpolitik didalam masjid dan surau. Walaubagaimanapun, penulis tidak berminat dengan teguran sebegitu, maka sikap yang penulis ambil adalah, apabila berada dikuliah lanjutan, penulis akan mengambil sikap “lebih keras” dalam mengulas isu tersebut dan mendedahkan kepentingan bercakap politik didalam masjid dan surau, selagi politik yang dibincangkan adalah politik Islam.

Pengerusi yang dipengaruhi oleh golongan “UMNO Totok” itu berjaya difahamkan oleh penulis dan beliau sendiri mencadangkan agar penulis dapat mendedahkan kepentingan perlaksanaan undang-undang Islam didalam sistem pemerintahan yang ada kini.

Di Malaysia, UMNO adalah satu-satunya organisasi liberal sesat yang sedang memerintah di negara ini yang telah mendidik jiwa manusia agar tidak bercakap Islam didalam masjid dan surau. Fahaman ini merupakan fahaman secular yang tertanam didalam jiwa kebanyakan umat Islam di Malaysia ini.

Secular merupakan satu agenda yang memisahkan antara Islam dan pemerintahan. Agenda ini telah berjaya di tanam dalam pemikiran umat Islam adalah disebabkan dengan usaha jahat dari golongan yahudi yang telah mengupah “ulama-ulama jahat” untuk meresapkan fahaman tersebut.

Dengan timbulnya seorang ulama secular yang bernama Ali Abdul Raziq dengan bukunya yang bertajuk “al-Islam wa usul al-hukm- bahtsun fi al-Khilafah wa al-hukumah fi al-Islam” telah mencetuskan hura hara pemikiran manusia didalam memahami konsep pemerintahan Islam.

Kelahiran ulama secular yang bernama Muhammad Sallem Al-‘Awa dan Jamal Al-banna juga merupakan satu tindakan yang merupakan jenayah Ilmu didalam mendedahkan kefahaman Islam mengikut acuan yang sebenar.

Ekoran dari itu, ramai umat Islam terpengaruh dengan fahaman-fahaman sesat ini. Golongan yang mempelopori pemikiran ini di Malaysia adalah UMNO.

Sebab itu, tidak pelik jika diperhatikan bagaimana kenyataan Tun Dr Mahathir dan pemimpin UMNO ketika PAS yang ingin melaksanakan undang-undang hudud dan qisas di negeri Kelantan, mendapat tekanan hebat dan kita dapat mendengar kenyataan-kenyataan dangkal yang menjadi bukti betapa jahilnya mereka kepada Islam dan tebal fahaman secular didalam jiwa pejuang-pejuang dan pemimpin-pemimpin UMNO itu.

Mengatakan politik tidak ada didalam agama merupakan antara kenyataan dari pimpinan UMNO, menjadi ingat-ingatan dibenak pemikiran umat Islam di Malaysia.

ISU LUBNAN ADALAH ISU UMAT

Melihat keadaan yang menimpa umat Islam di Lubnan, penulis dapat mengambil satu kesimpulan, bahawa kelemahan demi kelemahan adalah berpunca dari sikap umat Islam yang meninggalkan islam dan mengambil sesuatu yang lain dari Islam sebagai cara hidup mereka.

Isu lubnan seharusnya di bahas dan diulas mengikut acuan al-quran dan al-hadis, baru kita dapat mengambil satu kesimpulan yang bernatijah, jika tidak, perbahasan ini sekadar “batuk ditangga” yang tidak mustahil kejadian yang menimpa di lubnan itu akan merebak ke negara umat Islam yang lain, terutama Malaysia.

UMNO melihat isu ini sebagai sesuatu isu kemanusiaan tanpa melihat kepada isu keagamaan. UMNO tidak dapat melihat isu ini sebagai sesuatu yang berbentuk keagamaan, ini kerana, UMNO merupakan sebuah parti secular yang sudah lama menafikan dosa pahala dalam pemerintahan.

Sedangkan, sikap yang paling utama dibincangkan dalam isu ini adalah dilihat dari aspek keagamaan, ini kerana, golongan musuh tidak akan memusuhi sesuatu agama melainkan agama itu adalah Islam. Dan mereka tidak memusuhi umat Islam, melainkan umat Islam berpegang dengan Islam.

Kita dapat melihat, bagaimana gerakan kristian tidak pernah berusaha memurtadkan orang hindu, orang budha dan sebagainya kepada agama kristian, tetapi gerakan itu berusaha kearah memurtadkan umat Islam.

ini menunjukan golongan kuffar tidak akan senang dengan Islam, semenjak dahulu dan sampai bila-bila.

Sikap tidak bersetuju golongan kuffar dengan Islam, selayaknya menjadi pengajaran kepada kita untuk sentiasa berhati-hati dengan mereka dalam segala tindakan kita.

BILA ORANG UMNO NAK BERTAUBAT?

Melihat reality yang sudah menimpa umat Islam di Lubnan, apabila seorang tua sudah mula mengutuk serangan israil dengan menyalahkan amalan demokrasi Amerika yang tidak adil itu, teringat penulis dengan orang-orang tua UMNO yang masih menebal UMNOnya.

Penulis pernah disebut oleh seorang tua UMNO “semua yang ada di Malaysia ini adalah hak UMNO, kita kena bagi apa yang diorang minta”.

Inilah persepsi sesat yang di bina oleh UMNO kepada rakyat Malaysia, ekoran dari itu, menyebabkan orang-orang UMNO merupakan golongan yang telah ditimpa penyakit syirik, iaitu penyakit mengatakan kebahagiaan bukan dengan Islam, tetapi dengan UMNO.

Kejadian yang menimpa lubnan sudah cukup untuk menggambarkan sikap manusia dengan kezaliman. Orang-orang tua UMNO yang totok itu tidak akan berpaling kepada UMNO dan sentiasa bermusuh dengan PAS, selagi mereka berada dalam keadaan “kenyang”. Tetapi, mereka akan menyatakan Islam adalah cara untuk menamatkan kezaliman apabila mereka berada dalam kesempitan dan “kelaparan”.

Begitulah yang berlaku di Lubnan, apabila seorang tua di sana, sudah mula mengutuk Israil dan Amerika dan mula memuji Hizbullah, walaupun hizbullah itu dipimpin seorang lelaki yang berfahaman Syiah.

orang UMNO akan bercakap politik dalam Masjid, apabila negara ini menjadi seperti Palestin atau lubnan.

Sekian

One_G
abu_abdillah_azzam@yahoo.com
http://laptopdarulfiqh.blogspot.com
http://ulamapelapisselangor.blogspot.com

No comments: