Wednesday, November 08, 2006

PENGAJIAN TAFSIR : SURAH AL-BAQARAH AYAT 132

SURAH AL-BAQARAH : 132

(ووصى[1] بها[2] إبراهيم بنيه[3] ويعقوب[4])( يا بني)( إن الله اصطفى لكم الدين)( فلا تموتن إلا وأنتم مسلمون[5])

Maksudnya;
“Dan Ibrahim telah mewasiatkan ucapan itu kepada anak-anaknya, demikian pula Ya'qub. (Ibrahim berkata): "Hai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih agama ini bagimu, maka janganlah kamu mati kecuali dalam memeluk agama Islam".



[1]

Ada Qiraat membaca dengan “أوصى” bacaan ini dari Nafi’ dan Ibnu Omar. Walaubagaimanapun, bacaan “وصى” lebih Mubalaghah atau melampaui dari makna “أوصى” kerana, “وصى” mengandungi makna “memberi wasiat berkali-kali. (samarqandi (1/121))

Menurut ahli Bahasa Arab. Makna wasiat adalah melampauikan/merebakkan sesuatu perbuatan baik atau perkara yang menghampirkan diri kepada Allah terhadap orang lain. (Baidhawi (1/404))


[2]

Mewasiat Ibrahim akan anak-anaknya dan cucu-cucunya supaya kekal atas “Millah Ibrahim” iaitu agama atau cara hidup Nabi Ibrahim AS. Iaitu atas agama Islam.


[3]

Anak-anak Ibrahim yang diwasiatikan itu seramai 4 orang, iaitu ;

a. Ismail.
b. Ishak
c. Madyan
d. Madan. (samarqandi (1/121) Baidhawi (1/305))

Ada ulama mengatakan, anak-anak Nabi Ibrahim adalah seperti berikut;

a. Siti Hajar : Ismail : hidup bersama Ibrahim
b. Siti Sarah : perempuan dari Qibtiyyah (mesir) : Ishaq : hidup bersama Ibrahim
c. Qanturak binti Yaqtan Al-Kin’aniyyah “قنطوراء” daripada Arab ‘Aribah, Ibrahim berkahwin dengannya selepas kematian Sarah (As-Sa’alabi (1/280)) : anak-anaknya;
a. Mudun
b. Madyan : dia adalah peneroka kepada sebuah tempat yang bernama Madyan. Sempena dengan namanya sendiri.
c. Bisyan
d. Zamran
e. Asybaq
f. Syuh (Ad-Dur Al-Mansur (1/336))

[4]

a. Adakah Ya’qub sudah dilahirkan ketika Ibrahim masih hidup?

Imam Al-Qurtubi mengatakan, Ya’qub tidak sempat dengan Ibrahim. Ibnu Kathir berpendapat, Ya’qub dilahirkan oleh isteri Ishak dimasa Ibrahim dan Sarah masih hidup lagi. (Tafsir Ibnu Kathir (1/186))

Dalil sempat Ya’qub dengan Ibrahim adalah firman Allah;

فبشرناها بإسحاق ومن وراء إسحاق يعقوب

Maksudnya;
“maka Kami sampaikan kepadanya berita gembira tentang (kelahiran) Ishak dan dari Ishak (akan lahir puteranya) Ya'qub”

(Surah Hud : 71)

b. dalam ayat ini, Ibrahim memberi wasiat itu tidak sekadar kepada anak-anaknya sahaja, bahkan Ibrahim memberi wasiat juga kepada cucu-cucunya juga.


c. nama penuh siti sarah adalah “SARAH BINTI HARAN BIN AHWAR” (Al-Baghawi (2/392))

d. pesanan Ibrahim kepada anak dan cucunya adalah dengan Syahadah “لا اله الا الله”.

Tujuan pesanan tersebut adalah kerana kebimbangan Ibrahim terhadap anak-anak dan cucunya dalam menghadapi tipu daya Syaitan.

e. Wasiat Ibrahim itu telah mewasiat pula oleh Ya’qub kepada anak-anaknya seramai 12 orang, ketika beliau masuk kenegeri Mesir dan beliau melihat orang-orang mesir ketika itu menyembah berhala. Lalu dia kumpul 12 orang anaknya untuk memberi wasiat seperti wasiat Nabi Ibrahim itu.

Anak-anak Ya’qub adalah seperti berikut;

a. Rubil
b. Syam’un
c. Yahuza
d. Naftali
e. Lawi
f. Ziyalun
g. Yashjar
h. Dan/dun
i. Istirqafa
j. Jadu
k. Yusuf
l. Bunyamin

[5]

a. ASBAB AN-NUZUL

Iaitu pastikan kematianmu didalam keadaan kamu dalam keadaan Islam, iaitu menyerahkan dirimu bulat- bulat kepada Allah.

Ayat ini telah diselewengkan oleh yahudi ketika bercakap mereka dengan Nabi SAW, berkata mereka;

ألست تعلم أن يعقوب يوم مات أوصى بنيه بدين اليهودية

Maksudnya;
“adakah kamu tidak mengetahui, sesungguhnya Ya’qub pada hati matinya memberi pesanan supaya kekal atas agama Yahudiyyah” (samarqandi (1/122))

Lalu turun ayat ini sebagai menjawab tuduhan jahat yahudi itu.

b. Ibnu Kathir menyatakan, maksud dengan jangan kamu mati, melainkan dalam keadaan Islam, ialah cantikkan kematianmu iaitu kamu kena mati dengan Islam, ini kerana, apabila kamu mati dalam keadaan kufur, atau dalam melakukan maksiat, kamu akan dibangkitkan dalam keadaan sepertimana kamu mati dahulu.

c. ada juga ulama mentafsirkan maksud “jangan kamu mati melainkan Islam” adalah “jangan kamu renggangkan antara Islam dan kehidupanmu” ini kerana, setiap manusia tidak mengetahui bila masa kematiannya. Maka hendaklah melazimi hidup ini dengan Islam.

d. Al-Fudhail bin I’yadh : maksud “muslimun” adalah “orang yang baik sangkanya kepada Allah” ((al-Baghawi (1/118))

Daripada Jabir bin Abdillah, aku dengar Rasulullah berkata 3 hari sebelum kewafatan Baginda;

لا يموتن أحدكم إلا وهو يحسن الظن بالله عز وجل

Maksudnya;
“Jangan salah seorang dari kamu mati melainkan dia baik sangka terhadap Allah” (Al-Baghawi (1/118))

2 comments:

semut_hitam said...

assalamualaikum ustaz!

saya ni nak tanya ustaz pasal cukur rambut anak.
saya ni org melayu, yang dah serabut, mana sunnah, mana adat.
last2 sekali, tak buat lagi cukur rambut ni. cukur sendiri boleh ka? kalau dah cukur tu, masih kena timbang rambut tu ka sebab baby dah 2 bulan.

harap ustaz boleh jelaskan...

terima kaseh

Al-Bakistani said...

emmm

maaf lambat balas, ana dah seminggu tidak Online, sebab ada masalah sikit.

cukur kepala anak tu, sendiri pun boleh. rambut itu ditimbang dan beratnya buat timbangan emas dan sedekahkan kepada mereka yang berhak.

sekian