Thursday, December 14, 2006

MENGAPA AKU MENINGGALKAN JEMAAH TABLIGH???

MENGAPA AKU MENINGGALKAN JEMAAH TABLIGH???

Aku berkelahiran dari negeri che Siti Wan Kembang. Walaupun begitu, aku dibesarkan di negeri Selangor Darul UMNO.

Kehidupanku semasa kecil banyak dihabiskan masanya di Selangor berbanding Kelantan. Ini disebabkan ibu bapaku merupakan orang yang telah lama menetap di Selangor.

Kehidupan di Negeri Kelantan bermula setelah aku berumur 13 tahun, dimana ketika itu aku menuntut ilmu agama di salah sebuah pusat pengajian Islam di sana.

Aku mengenali Jemaah Tabligh dari seorang kawan yang sama-sama belajar denganku. Dia telah mengajakku untuk keluar selama 3 hari di sebuah masjid di daerah Pasir Mas. Aku mula mempelajari kehidupan sebagai seorang pendakwah bercarakan Jemaah Tabligh.

Aku tidak mengerti, mengapa aku bersama-sama dengan jemaah tersebut. Aku memandangnya sebagai satu jemaah yang baik, kerana pada pandanganku ketika itu, Jemaah Tabligh merupakan satu-satunya jemaah yang betul-betul mengamalkan sunnah, disamping di “sumbat” di pemikiranku bahawa keluar 3 hari, 40 hari dan 4 bulan ke masjid-masjid merupakan amalan Nabi SAW dan para sahabat.

Aku aktif dengan gerakan Jemaah tabligh ini, sehinggakan aku belajar di Pondok Lubuh Tapah Pasir Mas. Aku masih ingat, seorang “karkon besar” dari Dusun Raja, iaitu markaz besar tabligh di kelantan telah datang berjumpa dengan Tuan Guruku, iaitu Tuan Guru Haji Abdullah bin Abdur Rahman, atau dikenali sebagai Tok Guru Haji Lah Lubuh Tapah, untuk keluar selama 3 hari bagi berusaha kearah kesempurnaan Iman.

Amat mengejutkanku, respon dari Tuan Guru terhadap ajakkan itu amat buruk sehinggakan tuan guru telah mengambil sikap menghentam “karkon” tersebut.

Pada mulanya, aku agak tidak boleh menerima cara pendekatan tuan guruku itu, tetapi selepas dari itu, aku menerima alasan yang dikemukakan oleh Tuan Guru dengan hujjah firman Allah;

وأنذر عشيرتك الأقربين

Maksudnya;
“Dan berilah peringatan kepada kerabat-kerabatmu yang terdekat”

(Surah As-Syuara’ : 214)

Mendengar hujjah dari tuan Guru, aku beranggapan itu adalah pandangan tuan Guru yang patut di hormati.

MARHALAH BAKISTANIYYAH

Aku tetap belajar di Pondok Lubuk Tapah, di situ aku mula mengenali PAS lebih dalam, ini kerana, Tuan Guru Haji Abdullah merupakan salah seorang bahan rujukan Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang dihormati, yang selalu datang ke Pondok menziarahi tuan Guru dan berbincang tentang beberapa perkara yang berkaitan dengan pemerintahan negeri berlandaskan Agama.

Tuan Guru Haji Abdullah merupakan seorang Tuan Guru yang tidak lokek untuk menceritakan pengalamannya kepada anak-anak muridnya sehinggakan kami dapat belajar dari pengalaman beliau untuk menjadi bekal kami di kala pulang menyampaikan dakwah kepada masyarakat akan datang.

Antara pengalamannya yang diceritakan kepada kami adalah berkenaan persahabatan beliau dengan tuan Guru Nik Abdul Aziz yang merupakan menteri Besar Kelantan.

Aku mula berminat dengan Karisma kepimpinan tuan Guru Nik Abdul Aziz, yang didapati merupakan seorang Tuan Guru yang mendapat pendidikan Agamanya dari Negara India, Pakistan dan Mesir.

Disebabkan aku merupakan seorang “karkon”, aku mempunyai kawan-kawan rapat yang belajar di Pakistan. Daripada situ, aku mula bertanya kepada mereka tentang pengajian disana.

Sehinggakan aku berjumpa dengan seorang kawan yang memperkenalkanku dengan seorang pelajar yang masih belajar di Pakistan.

Aku pun menanam azam yang tinggi untuk belajar di sana dan akhirnya aku berjaya ke Pakistan dan menyambung pengajianku di Pakistan.

Aku bernasib baik, kerana aku ke Pakistan melalui persatuan Pelajar Islam di sana yang kepimpinannya terdiri dari orang yang berfikrah PAS, bukan ABIM, bukan Salafi dan bukan UMNO (laktanullah Alaih).

Kefahamanku tentang perjuangan Islam berwadahkan PAS semakin menjadi sebati didalam memahami perjuangan Islam ini, khususnya di Malaysia.

Walaupun begitu, aku tetap seorang karkon, yang masih beristiqamah dengan konsep dakwah Tablighiyyah ini. Aku sentiasa mengunjungi sebuah Universiti di Karachi yang bernama Jamiah Binuri Town yang disitu merupakan sebuah Universiti Islam yang kebanyakan pelajar Malaysia bermazhab tabligh ini belajar di situ.

Aku dijumpai seorang kawan dari Jemaah Tabligh, yang merupakan kawan lamaku semenjak di Malaysia lagi. Dia telah mengajakku meninggalkan perjuangan Islam berkonsepkan kepartian, ini kerana, kedatangan kita ke Pakistan, bukanlah untuk berpolitik, tetapi untuk belajar.

Aku menerima pandangan itu sebagai pandangan semata-mata, tetapi aku tetap tidak “beriman” dengan pandangan itu, kerana, walaupun masih belajar, tetapi memahami dakwah kepartian merupakan sesuatu kepentingan didalam gerakan Islam. Walaupun tabligh sudah lama bergiat menyampaikan Islam, tetapi tabligh belum mampu melaksanakan undang-undang Islam didalam system pemerintahan, ini menyalahi PAS, kerana, kejayaannya terbukti dengan memperkenalkan rang undang-undang Hudud kepada masyarakat, tutup kedai arak, judi dan sebagainya.

AKU MULA MEMBENCI TABLIGH

Didalam jangka lebih kurang 3 bulan selepas itu, aku telah menziarahi Jamiah Binuri Town buat kali keduanya. Kali ini, baru tembelang Jemaah Tabligh Malaysia di Pakistan terbongkar, ini kerana, aku dapati, boleh dikatakan 90 peratus dari mereka merupakan ahli Kelab UMNO Pakistan.

Kebencian makin memuncak, apabila didapati, kawan yang mendakwa kedatangan kita ke Pakistan bukan untuk berpolitik, tetapi untuk belajar, merupakan seorang ketua Kelab UMNO Pakistan.

Aku mula membenci Tabligh disebabkan dengan cirri-ciri kemunafikan dan kesyaitanan yang ada pada pejuang-pejuang Tabligh itu.

Kebencian itu menyebabkan aku mufaraqah dari jemaah tersebut dan aku sudah menjadi seorang yang “jamaat tabligh ko, bohot nafrat hota hai”, atau “orang yang sangat membenci jemaah tabligh”.

Di Pakistan, orang mula mengenaliku sebagai pengkritik keras kepada jemaah tabligh. Aku tidak kesah semua penganalan itu, yang penting, padaku jemaah tabligh ada sebuah jemaah yang sesat.

Dikala aku dikenali sebagai pengkritik jemaah tabligh yang kuat, Tok Guruku, iaitu Mufti As-Syaikh Salimullah Khan, iaitu ketua wefaq deobandi Pakistan didalam siri kuliahnya mengajar Bukhari, yang ketika itu aku sedang berada didalam kelas pengajian tersebut, telah menyatakan bahawa Jemaah tabligh adalah jemaah yang sesat, menyebabkan kritikanku kepada Jemaah tabligh itu semakin kuat.

Alasan yang diberikan oleh Syaikh adalah kerana, beliau pernah mendengar dari ucapan Bhai Wahab, iaitu ketua Tabligh sedunia pernah mengatakan bahawa Islam bangkit dengan tidak menggunakan Jihad.

Yang dikala itu, beliau sedang mengulas berkenaan hadis didalam bukhari yang membincangkan tentang Jihad fi sabilillah.

AKU BERDEBAT DENGAN TABLIGH MELAYU YANG BERKAHWIN DENGAN ANAK ORANG TABLIGH DARI AFGANISTAN

Setelah aku selesai menghabiskan pengajian tafsirku di “Bumi Debu” itu, aku pulang dengan membawa segulung sanad pengajian tafsir dari Guru tafsirku, iaitu Syaikh Zarwali Khan, hingga kepada Rasulullah SAW.

Aku berbangga, kerana pengajian tafsirku, bukanlah pengajian dari pembacaan dari kitab-kitab semata-mata, tetapi mempunyai hubungan kuat melalui sanad-sanad yang bersambung kepada Rasulullah SAW.

Semasa aku berada di Malaysia, aku mula dikenali sebagai pendakwah Bebas, sehinggakan aku mengajar disalah sebuah surau di kawasan lembah Klang, yang dikala itu, aku telah mengkritik amalan-amalan Jemaah tabligh.

Kritikan itu didengari oleh seorang karkon yang mendakwa bahawa kekuatan karkonya sehinggakan dia berkahwin dengan seorang perempuan berbangsa Afghanistan yang ayahnya merupakan “bara karkon tha” (seorang karkon besar).

Dia mempersoalkan hujah-hujahku sehingga berlaku perdebatan kecil diantaraku dan dia.

Kami berdebat tentang dakwaan sunnah atas amalan keluar fi sabilillah selama 3 hari, 40 hari dan 4 bulan itu.

Aku menyatakan, bahawa semua amalan itu bukan sunnah, bahkan ianya dibawah ketagori Ijtihad.

Sesuatu amalan ijtihad tidak boleh dikatakan sunnah, ini kerana, Rasulullah SAW bersabda;

من كذب علي متعمد فليتبوأ مقعده من النار


Maksudnya;
“Barangsiapa melakukan penipuan atasku dengan sengaja, maka dia telah menempah tempat didalam neraka[1]

APAKAH DALIL KELUAR 3 HARI, 40 HARI DAN 4 BULAN YANG DI HUJJAHKAN OLEH TABLIGH?

Bersambung……………..





[1] At-Taisir Bi Syarh Al-Jami’ As-Saghir : 2/441.

359 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 359 of 359
Anonymous said...

Saya rasa kamu ni cemburu dengan usaha suchi jemaah tabligh... kesian kamu ni... aku doakan agar satu hari yang terdekat kita akan ditemukan, di situlah kamu akan lihat tinggi rendah nya langit... Moga Allah subhanallahi wataala menemukan kita.

Unknown said...

jgn dok buat jora.....hg dok gila politic..habis tu dok kata jemaah tabligh yg tak betul.serrrr.

pencari_hak said...

Salam, saya sehingga ke hari ini masih belum mendapat jawapan yg konkrit mengapa ramai dikalangan orang Alim tak nampak kebenaran dalam Dakwah Tabligh, sedangkan kebenarannya amat terserlah sekali. Ramai dikalangan mereka lebih suka memilih perjuangan cara politik pilihan raya, sedangkan cara ni tak pernah pula dilakukan oleh Rasulullah (s.a.w).Rasulullah tidak pula berkempen untuk mana-mana parti politik atau menubuhkan parti politik dan bertanding untuk memenangi kerusi pemerintahan di Mekah.Kemudian mengumpul org Mekah untuk mengutuk amalan org Mekah yg tak betul tu....Tapi apa yg Nabi buat ialah ia membina kesatuan ummat diatas ketaqwaan kepada Allah dan meluaskan pengaruhnya ke seluruh dunia Arab. Inilah cara yg dibuat oleh usaha Dakwah Tabligh...

Anonymous said...

Itu lah yang hak, rata-rata ummat islam sangat jelek atas perkara ini kesian. Dunia dah nak kiamat pun maseh membuta tuli.

Nuruddin Rusli said...

alhamdulillah...semenjak ana ikut usaha tabligh nie...hidup ana semakin baik..rezeki semakin luas..kerana Allah janji sape bantu agama Allah ,Allah akan bantu dia..seburuk2 sifat yg ade pade karkun tue pown at least Allah pilih dia bwat usaha nie...kerana semulia2 ummat ialah org yg bwat amar makruf nahi munkar....(khuruj fi sabilillah)...dan sorg maulana pernah berdoa supaya Allah menyingkirkan org yg main2 dlm bwat usaha nie...harap tuan fikir2 kan rr...

-> si-cruel (!) said...

yop,lu orng tulis panjang2 hentam puji,jwb soal&entah apa lg, ni bkn caranya silap2 lu dpt dosa,lbh baik lu bangun malam doa untk tok alim td N puak salahfee tu dan umat seluruh alam agar mereka dpt hidaya.INGAT SATU PEKARA PENTING (YG DH LAMA GWA X DEGAU) ORNG BETUL YG SLH GWA.klu 2setngh jm btl,ghast 1&2 dr asar hg isyak,3are 72jm,taalim msjd&rmh setngh jm.gwa ingat ketua padre dunia dtg pd islam.ok bro pd yg suka hentam gwa tu kayuh terus le bro, klau slh lu orng cuma satu tp slh gwa bnyk bro 1 gwa x jmpa lu, 2 gwa bukak laman ni,3gwa lum bg 8 jm sare,10 are sebln 4bln setaun dan bnyk lg, YG PTNG DOA NI;YAALLAH AMPUNKAN KAMI DN UMAT NABI,RAHMATI KAMI DN UMAT NABI,ISLAHLAH KAMI DN UMAT NABI S.A.W[YG MUSLIM]n 4 ol muslim brothers remember 1 thing I.S.L.A.M. I SHALL LUM ALL MANKINDS.K BRO

tirai said...

hjkgkghkhgk

Unknown said...

salam.. dri ana yng dhaif. baik padam sahaja post antum ini. :). mcm na kdaan antum skrng? iman brtmbah? amal brtmbah? :) smga Allah mngampuni ana dn antum dn mmbri kkatan ukt mngktkn taqwa kta, amin..

xxx said...

slm, jgnla anda menuduh org tabligh sebagai org yg sesat, mereka berdakwah mengikut cara rasulullah.. inila cara yg nabi buat, nabi keluar dari rumah, bergerak dari lorong ke lorong, dan rumah ke rumah, nabi bukan membuat banner kta ad ceramah kt surau.... jgn menghina mereka dengan perkataan "laknatullah" "sesat" dan sbgainya.. kita x layak menghina org lain kerana kita sendiri dicipta dari setitis air mani yg hina dan jijik, sy x kta kt tuan sja, malah kpd diri sy juga... :)

Unknown said...

Benar tu Abudzar... sy setuju.
Jika keluar untuk mencari kesalahan.
InsyaAllah... Allah tunjuk... tetapi Hidayah entah kemana...
Org jahil sentiasa nak menang...
Insaflah Kawan...

pespes90 said...

Berapa banyak kubur sahabat di makkah?
Mana yang lain?
Kenapa kubur sahabat ada di china,india,indonesia?

sbnyk lbh kurang 124 000 para sahabat,
kenapa trdapat lbh kuarang 10 000 je di bumi hijah?

Semua sebab dakwah.

Muhammad Azri said...

Assalamualaikum

Maaf ana tiada ilmu yang tinggi2, tiada pula belajar hingga ke luar negara seperti tuan2 semua..

Hanya ingin berkongsi pendapat tidak perlulah menyalahkan antara satu sama lain kerana bukan kah kita ini bersaudara atas 2 kalimah syahadah bahawasanya kita telah beriman tiada tuhan melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.

Ana sudah lama tahu ramai di kalangan parti PAS ini tidak sehaluan dengan dakwah tablight ini. Tetapi bukankah tujuannya sama. Untuk memperjuang agama islam.

Di ingati kembali kerja dakwah ini kerja siapa? kerja para Anbiya' ini kerja siapa? kerja ustaz2 sahaja? Kerja tuan guru? kerja ulama'?
kerja kyai? atau kerja seluruh umat Nabi Muhammad SAW?

Semasa permulaan kedatangan Islam apakah yang di titik beratkan oleh kekasih Allah? tentang iman? tentang hukum hakam? tentang politik?

Pasti ramai tahu Nabi SAW menitik beratkan soal iman ini terlebih dahulu sebelum yang lain dalam dakwahnya.Oleh sebab ini apabila turunnya satu perintah demi perintah daripada Allah para sahabat Nabi SAW ini dapat lakukan dengan baik sehinggakan mereka mendapat redha dari Ilahi semasa hayat mereka lagi.

Islam itu turun secara peringkat-peringkat daripada soal iman sehingga perintah-perintah lain yang wajib yang haram dan lain2.

Ketika hukum pengharam arak di wahyukan kepada Nabi SAW dan di sampaikan kepada para sahabat, tika itu sahabat tidak banyak berbicara atau berdebat mereka menghancurkan bekas2 arak sehingga dikata kan menjadi banjir arak pada ketika itu.

Jadi bagaimana para sahabat ini dapat melaksanakan hukum Allah ini tanpa banyak berdebat? Ini kerana mereka punya iman yang mantap mereka yakin setiap perintah Allah melalui Baginda mahu daripada perkataan perbuatan ketetapan, peribadi, akhlak, dll ada kejayaan di dunia dan di akhirat.

Muhammad Azri said...

Jadi jika kita lihat umat Islam sendiri masa ini bagaimana. Solat 5 waktu pun masih ada yang tidak lepas. Jadi bagaimana hukum Allah yang lain ingin ditegak? bagaimana umat Islam ingin melakukan dakwah kepada orang bukan Islam sedangkan umat Islam sendiri masih ramai yang jauh daripada mengenal pencipta mereka.

Bagaimana hukum hudud nak dijalankan? bagaimana hukum qisos nak di jalankan? sedang dalam umat islam sendiri masih terumbang ambing serta di pengaruhi dengan pelbagai perkara yang melalaikan.

Klau kita dakwah kepada orang bukan islam sedang umat islam sendiri banyak yang rosak ini akan menjadi bahan ketawa sahaja bagi mereka

Berdasar pengalaman ana sendiri melihat sahabat2 ana yang dulu mat rempit selalu duduk di tepi jalan menganggu orang awam kini di beri hidayah oleh Allah asbab keluar 3 hari brsama jemaah kini pakai jubah kopiah pegang tasbih berkata tentang kebesaran Allah.

Sedang ana memerhati kuliah2 para ustaz hanya dihadiri oleh orang2 yang biasa pergi ke masjid mana yang lain. Tetapi ustaz2 ini ilmunya banyak dan boleh di kongsi dengan para jemaah masjid dan surau, ini juga dakwah sy tidak tolak jadi tidak perlu mengatakan mereka itu sesat mereka itu salah.

Seperti yang ana baca dalam petikan di atas sebentar tadi tuan mengatakan membenci tablight hanya kerana ramai di antara mereka adalah bukan bepartikan parti anda. Mari kita kembali menanyakan diri kita sendiri tuan dakwah mengikut tablight ini niat tuan kerana Allah atau untuk beparti?

Sebab itu antara 6 sifat pasti tuan lebih tahu ialah ikhlas niat jika tuan ikhlas kerana Allah pasti tuan tidak akan membuat pernyataan seperti ini. tetapi jelas bagi ana tuan di pengaruhi perjuangan politik sehingaa kerana ramai beparti bukan seperti tuan maka membencinya.

Insya'Allah jika tuan punyai ilmu yang lebih boleh kongsikan bersama ana minta maaf jika ana ada tersilap kata atau menguris mana2 pihak, ana hanya tidak mahu umat Islam terus berpecah belah kerana di tipu oleh syaitan musuh umat manusia yang jelas nyata

Islam itu indah tiada mengajar permusuhan malah islam mengajar kita untuk bersatu islam mengajar ehsan terhadap manusia,haiwan, tumbuhan,alam sektar dan seluruh makhluk

ALLAHUAKBAR!!!!!
ALLAHUAKBAR!!!!!
ALLAHUAKBAR!!!!!

BERSATU UMMAH KERANA ALLAH DAN RASULNYA DEMI KEBANGKITAN ISLAM INSYA"ALLAH

mudah-mudahan Allah beri kita lebih lebh lagi

~amin~
^_^

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Tabligh bukannya persatuan, badan, kelab dan sebagainya. Tabligh ialah satu tanggungjawab untuk semua orang. Dalam Tabligh yang ana selalu ikut, ia menekankan ikramuslimin. "Jangan lihat keburukan orang, carilah kebaikan saudara kam, Sesungguhnya seorang mukmin adalah cermin bagi mukmin yang lain". Jika tuan melihat keburukan, maka sebenarnya, keburukan itu 10X ada dalam diri tuan. Semoga ALLAH melimpahkan rahmat ke atas tuan.

QuLMinD said...

Inilah dia 'ujian' bagi hati org yg benar2 mukmin...

Allah yg izinkan hamba allah ini utk menitipkan kata2 ini utk melihat sejauh mana pandangan kita terhadap hamba allah ini.(moga Allah rahmati beliau,dan zuriat keturunan beliau)

Inilah masanya utk kita praktikkan dgn apa yg kita pelajari dan dapati dlm usaha agama ini.

Allah berikan 'ujian' ini yg merupakan 'hadiah' utk hambaNya.

Kita ikutlah sunnah Nabi s.a.w,Baginda hanya menunjukkan akhlak yg mulia yg menyebabkan org yg menghina Baginda terus tertarik kpd islam..

Sollu 'alan Nabi!

amin steady said...

Salam,first thing ak nk ucap terima kasih la kerana ko join 'Tabligh'.Usaha tabligh nie bukan sesat,tetapi jemaahnya itu yang baru hendak belajar2 jadi baik.Jadi,itu bukan alasan untuk ko kluar dari jemaah tabligh.Second thing,ak nk tegur ko pasal ko ckp "UMNO(laknatullah)".Ak nk tnye ko lar kan.Ko nie sape yang nk laknat2 orang xtntu pasal.Ke ko nie TUHAN??.Bukan ak sokong UMNO ke PAS atau parti2 lain tetapi tu la yang ak nk cakapkan kepada ko.Satu hal lagi.Tentang dalil 3 hari,40 hari dan 4 bulan.Dalil yang berasaskan tentang hari2 tersebut merupakan dalil yang telah digariskan oleh para ulama bagi memudahkan budak2 nie pergi jihad di jalan ALLAH.Dalilnya jelas terdapat dalam al-quran.Banyak yang duhujahkan di dalam al-quran.Seperti contohnya,dalam surah yasin.Disitu ada mengatakan bahawa dalam masa 3 hari,janin bayi itu baru nk diperkenalkan.Jadi sama juga orang yang keluar 3 hari.Maka orang itu baru nk kenal2 jemaah ini.Kalau tidak,apakah alasan kamu tentang apa yang dihujahkan tentang 3 hari,40 hari dan 4 bulan??Jadi ulama mengambil 'guideline' 3 hari,40 hari dan 4 bulan berlandaskan al-quran disebabkan oleh al-quran banyak mengaitkan nombor2 seperti berikut.Jadi,saya nk tanya la kepada anda.Adakah anda ULAMAK BESAR??Satu hal lagi,tentang debat anda dengan seorang 'karkon'.Sebenarnya,kejadian itu telahpun berlaku di zaman Rasulullah S.A.W. pabila orang kafir mushrik memberi hujah2 yang berunsurkan debat kepada Ali(Kalau tidak silap nama sahabat baginda).Semasa ali mendiamkan diri,rasulullah senyum sahaja.Tidak lama kemudian,ali tidak tahan dan membalas perdebatan orang kafir.Selepas itu,muka Rasulullah S.A.W berubah air mukannya.Ini kerana apa,kerana semasa ali senyap malaikat berkerumun disisinya dan semasa ali membalas perdebatan itu SYAITAN mengerumuni beliau.Kata Rasulullah S.A.W.Jadi,itu sahaja yg ingin dikongsikan.Bukan nk berdebat,cuma nk muzakarah.Harap2,tuan empunya blog ini mendapat hidayah ALLAH dan diampuni dosanya.Sekian..

bila daa aku nak padle? said...

cukup tuan2 yg mulia.. Dah 5 tahun dan tuan2 yang mulia.. Sesiapa yg khuruj 15 syaaban mesti pernah jumpa mamat yg seiras dgn pemilik blog ni tahun lepas kat markas rambut serabai tak terurus baju compang camping makan balance orang kat gerai kat sebelah autoteler bank rakyat kat markaz memang dah short senang cite.. Saya doakan bukan dia (pemilik blog ini).. Dah lama saya nak cite tapi lepas balik 40 hari thn lepas tros dibiarkan lupa.. Dah nak 15 syaaban balik.. Aku tros ingat balik kisah mamat yang kurang siuman seiras ngan pemilik blog ni.. Tu aku usaha gak nak bagitau kat semua rakan2 seusaha yang panas atau yang sejuk supaya doakan yang baik2 untuk pemilik blog ni.. Aku taknak benar bahawa orang gila tu dia.. Sesiapa yg kuar 15 syaaban tahun lepas mesti pernah jumpa punya.. Tolong ye tuan2 semua.. Dah 5 tahun dah tuan2.. Sian dia tuan.. Doa hidayat!!!

Ikhsan said...

kepada yg menulis blog ini .. istighfarlah bnyk2 atas stiap ucapan n perkataan yg terbit dri pmikiran tuan, kerana stiap manusia nnt akan dipertanggungjawabkn keatas amalnya wlaupun skerat perkataan sekecil zarah . boleh jadi apa yg tuan katakn ni menghalang berjuta2 hidayah kepada org lain ,menjadi fitnah kpada org yg blum diberi hdayah ...hebat sungguh tuan boleh kritik org lain siap dgn laknat lg ... tolonglah , ujub itu sgt2 bahaya .. wallahualam .

Ikhsan said...

ujub itu sgt2 bahaya .. hebat tuan ni ,haha ... apa yg tuan dpt dgn kritikan mcm ni???????????????????????????????????????? syurga???? pahala????? hidayah????? brbondong2 lg ummat yg perlu diperbaiki, tuan pula sibuk nk condemn2 org . kalu tuan rasa tuan benar, tuan terusknlah !!!!!!!!!!! .. sesungguhnya org2 yg benar pasti mndapat pertolongan !!!!!!!! istighfar.

ilham othmany said...

slam.....klo nak ikut sunnah kluar di jlan allah....nbi x prnah kluar 3 hri...tpi nbi dkwah seumur hidup....adakah saudara mampu nak brdkwah seumur hidup???????ulama mntfsir umat di akhir zman iman lmah.....oleh iyu di srankan kluar 3hari tiap blan..40hari tiap thun..4blan seumur hidup.....tjuan ulamak buat cra ini spaya dpat blajar2 ikut snnah nbi......krana rsullah s.a.w brsbda brang spa yg brpgang tguh snnahku di wktu khancuran umat ku,sratus phala mti syahi bginya.....cba saudara tfsir srah mdasir dri ayat1 hngga 5.......

ilham othmany said...

salam,saudara....bnar nbi xprnah kluar 3 hri.tpi nbi dkwah seumur hidup...adakah saudra mampu???????klo 3 hri pun xmampu....mcm mna????smak blik tfsiran srah mddasir,fhamkan.....jgn sesekali mnghina snnah nbi......

-MyM- said...

InsyaAllah,kita umat Islam,mari kita bersatu..

jgn lah kta brpecah belah..

ibn nurdin said...

Salam..
Inilah kehancuran umat ini. Zaman ini, kita kena buat amar makruf nahyi mungkar disetiap peringkat masyarakat. Di peringkat pemimpin, peringkat ulama, peringkat awam, dan banyak lagi. Memang benar satu juzuk daripada syumulnya Islam itu ialah menegakkan daulah islamiah. Tapi itu bukan juzuk utama. Juzuk utama dan tunjang ialah iman yakni roh islam itu. Sedangkan Allah perintahkan buat masjid atas dasar taqwa yakni Iman yang tulin kepada Allah. Imam Malik Rahmatullahi alaih berkata, 'Sekali-kali tidak akan dapat diperbaiki umat akhir ini kecuali dengan islah yang dibuat dizaman awal yakni seperti mana para sahabat di zaman Nabi SAW' Tolong ceritakan pada kami puak karkun yang tuan kata jahil apakah terjadi semasa Pakistan keluar dari India? Dimana Ulama yang yang lantang mengucapkan daulah Islamiah ketika itu? Berapa ramai orang Islam yang disembelih kerana perbuatan mereka? Begitu juga semasa masyhurnya Baghdad, kota Ilmu orang Islam. Bagaimana Monggol melanggarnya dalam 15 hari sahaja? Ketika itu negara Baghdad adalah negara Islam? apakah kesilapannya? Iman jawabnya. Ketiadaan IMAN yang sejati. Inilah kuncinya, maka semua harus berusaha memperbaiki iman. Tuan, Orang jahiliyyah kenal Allah. Yahud dan Nasara kenal Allah. Tapi mereka tiada Iman. Begitulah keadaan umat hari ini. Kenal Allah, tetapi tiada iman. Jadi bagaimana kita usahakan iman ni bercahaya dalam setiap hati umat Islam? Dakwah jawabnya. Tuan, tidak kurang jemaah PAS yang uat Tabligh. Kesimpulannya, kita buatlah dakwah mengikut kemampuan kita dan dimana pun kita. Tapi jangan kita saling memperlekehkan usaha Iman yang umat ini jalankan. Semuanya menuju Allah. Tuan sebagai ulama, tuan cuba ikut jemaah ini lagi. Belakangkan kepartian sebentar dengan lapangkan masa 40hari atau 4 bulan setiap tahun. Tuan masih ada 320 hari atau 6 bulan untuk berpolitik. Tuan datanglah ke Sabah. Di pedalaman, tuan telusurilah lorong2 di KL, Tuan jenguk2lah hal kami di Borneo ni. Berapa ramai yg dulunya Islam sekarang dah murtad. Tuan, saya cabar tuan. Tinggalkan sebentar kerja tuan, datanglah lihat umat ini. Tidak lama tuan, 40hari jer.

pokawan said...

Kronologi Dakwah:

1. Dulu Rasulullah s.a.w. buat dakwah, ajak manusia kepada haq.
2. Lalu para sahabat dan orang selepas mereka pun ajak manusia kepada haq, macam nabi buat.
3. Kemudian orang Islam tak buat dakwah tak ajak manusia kepada haq; iman & Islam (agaknya sibuk menguruskan harta, takhta dan wanita kot).
4.Lepas tu orang Islam larang amalan menyeru manusia kepada haq (iman & Islam).
5.Akhirnya orang Islam akan mengajak manusia kepada kebatilan.
Natijahnya? Umat jadi lemah, hilang kasih sayang dan diserang pelbagai kesusahan dan penyakit!

Wahai saudaraku, buatlah usaha untuk mensohihkan i'tiqad dan amalan, iman dan Islam kita (untuk memasuk duit dalam poket pun kena buat kerja) sebelum kita mati.

Kehidupan selepas mati TERLALU DAHSYAT untuk kita berleka-leka di sini.

~ShErA~ said...

asal tabligh dari jamaah al abu maududi di india berdakwah campur jihad dan politik, tetapi british telah menentang jemaah asal ini sehingga berjaya menjatuhkannya, muncul satu jamaah di bawah maulana as salam yang dibentul oleh orientalis, jamaah baru ini di dalam kitab arab maulana as salam menetapkan 3 perkara, pertama : jangan belajar banyak "selain dari klua tabligh", jangan campur politik, dan jangan cegah munkar, ketiga element ini dilihat skarang ini apabila karkun tidak ada di kuliah2 umumdan ramai yg buta sirah nabawiyah, karkun totally tolak politik kerana buta terhadap sirah Rasullulah saw dan ia menjadi fahaman sekular yang tak disedari, karkun hanya berada dalam dunianya tanpa bersama jamaah lain, dan seramai mana karkun bertebaran diseluruh dunia, semakin besar, mereka seperti buih2 dilautan yang dipukul ombak dan dipermainkan oleh orientalis, bangladesh, india dan pakistan sendiri tempat utama tabligh tetapi mengalami kemunduran dan masih tidak dapat menaikkan islam, mahupun islam tertekan disana, kemiskinan, dan kuasa dikuasai oleh org yg tidak berhak, inilah agendi selepas sheikh al abu maududi dijatuhkan oleh british dan orientalis membentuk jamaah baru yang memisahkan politik, jihad dari dakwah, sedangkan itulah yang tertulis, al baqarah 208, 'masuklah kamu ke dalam islam secara keseluruhan,'... bukan ambik sedikit dan sedikit ditolak atas ideologi tuan sendiri, bertapa hilangnya ilmu dan jahil walaupun sunnah kelihatan hebat pada badan dan pakaian, itu bagus, tetapi sunnah terbesar nabi dalam berdakwah ke seluruh pelusuk dunia hingga ke nusantara adalah dgn membentuk jalan politik dan kekuasan, jika tidak, tidak akan sampai islam ke nusantara mahupun china dan kerajaan rom dan parsi yang menghalang melalui kekuasaan,

~ShErA~ said...

selagi mana tabligh tidak berada di kuliah2 umum, di forum islam, di perjuangan politik islam, di seluruh cara hidup islam dan seluruh sunah nabi sehingga perjuangan kenegaraan, selagi itulah terus tetap tidak kemana, sudah ada yang keluar 4 bulan, tetapi kini berada dalam arena perjuangan islam dan jamaah yang terbuka, kerana merasa tidak cukup dan selepas mempelajari sirah secara mendalam, banyak yang tidak kene dengan jamaah tabligh, tabligh betul, tetapi ego dgn ideologi yang tak diketahui dari mana datang dan apa hala tuju, tak perlu klua 3, 40 ari, dan 4 bulan, hari2 adalah klua bagi setiap jamaah lain, tetapi tabligh tak pernah nak tahu sebab ia berada dalam dunianya... bagus bertabligh, tetapi jika tolak politik itulah kehancuran terbesar, saya tahu jawapan2 akan diberi oleh karkun, semuanya tidak boleh diterima apabila kita mendalami sirah nabawiyah....

~ShErA~ said...

sesiapa yang berkata nabi tidak melakukan politik, istiharkan kepada diri tuan, agar belajar kembali sirah nabawiyah di luar sana, betapa jahilnya umat islam, dari dakwah peringkat pertama sehingga terbentuk kerajaan madinah dan menebar ke rom dan parsi dan ke seluruh dunia, nabi2, para sahabat, ulamak besar, salahudin aubi, dan seluruh nama2 bear yang tersohor di dalam islam dari dulu hingga kini, semua terjun sebulat-bulatnya kedalam jihad politik,

~ShErA~ said...

sesiapa yang berkata nabi tidak melakukan politik, istiharkan kepada diri tuan, agar belajar kembali sirah nabawiyah di luar sana, betapa jahilnya umat islam, dari dakwah peringkat pertama sehingga terbentuk kerajaan madinah dan menebar ke rom dan parsi dan ke seluruh dunia, nabi2, para sahabat, ulamak besar, salahudin aubi, dan seluruh nama2 bear yang tersohor di dalam islam dari dulu hingga kini, semua terjun sebulat-bulatnya kedalam jihad politik,

~ShErA~ said...

asal tabligh dari jamaah al abu maududi di india berdakwah campur jihad dan politik, tetapi british telah menentang jemaah asal ini sehingga berjaya menjatuhkannya, muncul satu jamaah di bawah maulana as salam yang dibentul oleh orientalis, jamaah baru ini di dalam kitab arab maulana as salam menetapkan 3 perkara, pertama : jangan belajar banyak "selain dari klua tabligh", jangan campur politik, dan jangan cegah munkar, ketiga element ini dilihat skarang ini apabila karkun tidak ada di kuliah2 umumdan ramai yg buta sirah nabawiyah, karkun totally tolak politik kerana buta terhadap sirah Rasullulah saw dan ia menjadi fahaman sekular yang tak disedari, karkun hanya berada dalam dunianya tanpa bersama jamaah lain, dan seramai mana karkun bertebaran diseluruh dunia, semakin besar, mereka seperti buih2 dilautan yang dipukul ombak dan dipermainkan oleh orientalis, bangladesh, india dan pakistan sendiri tempat utama tabligh tetapi mengalami kemunduran dan masih tidak dapat menaikkan islam, mahupun islam tertekan disana, kemiskinan, dan kuasa dikuasai oleh org yg tidak berhak, inilah agendi selepas sheikh al abu maududi dijatuhkan oleh british dan orientalis membentuk jamaah baru yang memisahkan politik, jihad dari dakwah, sedangkan itulah yang tertulis, al baqarah 208, 'masuklah kamu ke dalam islam secara keseluruhan,'... bukan ambik sedikit dan sedikit ditolak atas ideologi tuan sendiri, bertapa hilangnya ilmu dan jahil walaupun sunnah kelihatan hebat pada badan dan pakaian, itu bagus, tetapi sunnah terbesar nabi dalam berdakwah ke seluruh pelusuk dunia hingga ke nusantara adalah dgn membentuk jalan politik dan kekuasan, jika tidak, tidak akan sampai islam ke nusantara mahupun china dan kerajaan rom dan parsi yang menghalang melalui kekuasaan,

seluruh nabi2, para sahabat, ulama2 besar, salahudin ayubi, dan selurhnya terjun sebulatnya dalam kancah politik yang menahan islam dari tersebar,

pencari_hak said...

Inilah percakapan anak cucu dajal yg suka memutar belitkan fakta...mana ada al maududi dulu...Maulana alias kan buat dakwah dulu iaitu tahun 1926 sedangkan al maududi buat pada tahun 1941...takkan lah tabligh nak ikut al maududi...

Anonymous said...

Halaman yang penuh strategi memutarbelitkan sunnah dan amalan para sahabat ...

Anonymous said...

Para Nabi-nabi dan para sahabat tidak berpolitik, politik mengundang kekufuran dan kekafiran ummat.

pencari_hak said...

Salam terlebih dahulu saya minta maaf banyak2 kpd Anti SHERA kerana terkasar bahasa tadi.Saya bukan nak kata Shera tu anak cucu dajjal tetapi perlakuan Shera itu boleh disamakan. Apapun saya minta maaf lah. Diharap anti sudi memaafkannya.Apa yang nak saya cakapkan disini adalah jangan terlalu ikutkan teori sangat, kerana teori tanpa praktikal tak ke mana.Orang yang buat Dakwah ni bukannya buta sirah malah sirah tu cair dalam kepalanya. Setiap perlakuan dalam usaha Dakwah adalah diambil dari apa yang Rasullah buat dan apa yang rasul kata.Kita yang baru membaca sirah dua tiga hari ni dah nak komplain itulah inilah.Sebelum bercakap kajilah betul-betul.Siapa yang Hak siapa yang batil.Engkau nak suruh kami pergi dok bergaduh dalam politik murahan tu wak apa buat letih jer buang masa jer.Itu nabi tak suruh dok pi maki hamun itu dan ini.Kalau ikut Ulama muda ust fathul Bari dia cakap apa? hang tahu tak. Politik demokrasi yg hang dok agung ni ibarat macam kita makan daging babi ketika dhorurat . Maknanya bukan politik sebenar.Makan sekadar nak hidup cukup lah.Politik yang sebenarnya adalah USAHA DAKWAH. Pergi carilah Ulama yg bangsa akhirat dia akan berkata begitu.Saya tak kisah kalau ada ulama nak cipta cara dakwah jenis lain asalkan ianya menuruti sunnah.Kita akan sokong jua. Kalau hang pandai sangat buatlah tertib sendiri bagaimana nak buat usaha cara Rasulullah(s.a.w).Usaha Dakwah yang dah berusia 80 tahun nipun ada yang kata tak betul, tak taulah yang baru nak bermula. Jangan pula pi ciplak cara yahudi laknatullah tu udah. Kau suruh kita berforum... Cukuplah dengan ustaz yang ada nanti susah pula org nak cari makan..Kalau anti nak tau semua ni dah dibuat oleh Maulana Ilyas pada 80 tahun yang lepas. Semuanya tak jalan. Sebabtulah beliau buat cara yang ada sekarang ni.Cakap banyakpun kau tak faham juga....kelualah 3 hari nak tau apa itu tabligh?..Kelua lagi..mana ada nas..Nabi buat Dakwah seumur hidupnya, mampukah kita buat sepertinya...Umat akhir zaman dapat buat 10% pun dah dikira berjaya...( ada hadis sebut tentang ni ).Anti tak belajar math ke 3 hari adalah 10% dari sebulan. 40 hari 10% dari 1 tahun....Kalau tak puas hati terpulanglah...tapi jangan cakap sampai org sakit hati...minta maaflah banyak2..Satu perkara terakhir renunglah baik2...zaman ini adalah zaman kebangkitan Dajjal...semua sistem yg adalah merupakan sistem yang akan membawa kepada Dajjal...Hanya ada satu sistem yang tak serupa dengan sesiapa, yang kau kata bersendiri,pelik,tak boleh masuk dengan org lain itulah sistem Rasulullah yang didokongi oleh puak2 dakwah...pikir2kan.Hidup ni kita tak boleh nak paksa org lain buat apa yg kita faham so bercakaplah dengan lemah lembut dan perbetul masyarakat dengan cara berhemah...jangan main tuduh2 ajer..minta maaf sekali lagi.wassalam.

~ShErA~ said...

anda bercakap tidak ada fakta, dalil, dan tidak berilmu, jika politik memecahkan umat, apakah yang berlaku diketika nabi diawal permulaan berdakwah sehingga islam tertegak, anak dan ibu berpisah, suami dan isteri bercerai, saudara dan kaum berpecah dan bergaduh,berlaku peperangan besar, semua kerana ada yang memilih untuk mengikuti nabi dan ada yang tidak, adakah ini kesalahan kepada nabi, tidak sama sekali, jika nabi tidak berpoltik, kenapakah nabi tidak mendapatkan perlindungan di bwah bilal, semua adalah as bab dimana nabi mendapat perlindungan di bawah abu talib yang berpengaruh politik dan kekuasaan, dan dikala umat islam mencapai 80org, umat islam ditekan, diseksa, dibunuh dan nabi telah menghantar hijrah yang pertama ke habsyah di bawah perlindungan kekuasaan raja najashi, raja yang memerintah dan menguasai politik, dan adil, kenapa nab tidak berserah saja dan teruskan dakwah, kenapa nabi melakukan penghijrahan ini, kenapa tidak berhijrah ke taif, di taif kekuasaan menolak nabi, dan berlaku pelbagai perjanjian seperti perjanjian aqabah, berlaku baiat kepada nabi, dan negara madinah tertubuh di bawah gagasan nabi, dan para sahabat menjadi gabenor di seluruh pelosok dunia.... jika anda menyatakan dimana dalil nabi berparti, suka ingin bertanya, dimana dalil dari hadis yang soheh dari nabi sendiri untuk keluar 3, 40, 4bulan,...

~ShErA~ said...

keslapan tabligh sentiasa berkata hanya tabligh yang melakukan praktikal amali dakwah, mereka tidak nampak proses dakwah sedang rancak berlaku dalam pelbagai sudut mengikut kepakaran dan jamaah masing2 atas cuma berbeza cara yang semuanya adalah cara sunnah nabi.... perang badar tercetus dari satu perang yang sebelum badar, dimana nabi istihar untuk mengangkat senjata kerana fitnah yang ditabur oleh yahudi dan qurais makkah, di ketika nabi sedang bergelut untuk membentuk madinah, fitnah bertalu-talu untuk melagakan diantara mujahirin dan ansar, nabi tidak berhimpun bersih, tetapi nabi mengangkat senjata bersama para sahabat, dan tercetus perang kedua iaitu perang badar, setiap nabi dari dahulu berhadapan dengan kekuasaan dan pemimpin yang memeranginya, jika islam ini hanya untuk ibadat dan zikir, bukan politik, abujahal, kaum arab dan luar, kerajaan rom dan parsi akan menerima dgn mudah, tetapi ia berkaitan ekonomi, dan perundangan Allah dan Al quran yang lebih jauh nabi bawa untuk mencantas penindasan dan kezaliman pemerintah dari zaman dahulu kala,

~ShErA~ said...

saya dan jamaah tidak pernah buruk sanka pada tabligh, tabligh betul, bagus, mengamalkan sunnah tertentu, tetapi provokasi tabligh secara tidak sedar, menjauhkan orang dari sunnah poltik dan alquran, di dalam surah at tawbah terkandung ayat2 politik yang terang, di dalam sirah padat dengan peranan politik, adakah pedagang arab yang sampai ke nusantara dahulu menebarkan islam pada kita boleh melalui jalan perdangan jika tidak pada masa itu poltik dikuasai oleh sistem kilafiah, jika tidak, mahukan senang untuk merentas negara2 atau kerajaan yang bukan islam dahulu, banayk lagi sirah yang tidak dapat di sebut dalam ruangan yang terbatas ini, perjuangan lama modern hassan al bana, sheikh ahmad yassin, hamka, yusuf al qardhawi, jangan menidakkan perjuangan ulama yang berpoltik tanpa hujah ilmu al quran dan sirah nabawiyah,

~ShErA~ said...

teruskan bertabligh, tetapi jangan sesekali membawa kata2 untuk menarik orang jauh dari politik kenabian dan para sahabat, itu sahaja agenda yang hendak dibawa, memang tabligh mampu keluar 3, 40, 4 bulan, kerana mereka tidak mahu mengambil sunnah terbesar dan terberat untuk menegakkan politik islam, jadi tidak ada salah kepada sesiapa, cuma teruskan dakwah dan jangan menidak politik islam, kita yang telah dikelirukan oleh orientalis dan sekular, sekular memisahkan slam dan poltik semenjak kejatuhan khalifah terakhir pada era 1920an, hujah berdalil, agama memang tidak boleh difikir dengan akal yang terbatas, tetapi agama dituntut untuk berjuang keseluruhan sunnah dan al quran, mari kita belajar kembali, berguru dengan semua jamaah, bukan taksub pada satu ideologi,

~ShErA~ said...

kita akan dipertanggungjawab di akhirat walaupun seberat zarah, dan politik islam adalah sebesar besar juga yang akan dipertanggungjawabkan, sesiapa yang terus menidakkan politik dan berkata politik pemecah umat, itulah pemikiran sekular yang telah menular tanpa kita sedar, dan mereka itu semua buta kepada sirah nabi yang asli, taligh adalah salah satu jalan terbaik untuk mengenali islam dan mendekati Allah dan sunnah2 tertentu nabi yang dibawa tabligh, tapi janganlah provok untuk menidak kan poltik dengan ilmu kita yang terlalu terbatas,

pencari_hak said...

Salam buat Sheira.Maaf kiranya anda tersilap faham, sebenarnya apa yang saya katakan itu adalah kefahaman hasil dari apa yg saya belajar dan sebagainya.Usaha Dakwah tidak pernah menyuruh ahlinya bercakap begitu malah melarang ahli berdebat dan sebagainya.Jadi apa-apa kesalahan adalah hasil dari kelemahan saya sendiri.Memang diakui kita memang digalakkan untuk sentiasa belajar sepanjang hayat.Seperkara yang saya nak katakan bahawa suatu sejarah yang berlaku boleh ditafsirkan dengan berbagai cara.Orang politik akan mentafsir berdasarkan fahaman politiknya,orang ekonomi akan mentafsirkan ke arah ekonominya dan berbagai lagi.Apakah cara mentafsir sebenarnya.Allah jua yg tahu.Apapun penafsiran yg kemas dan teliti perlu dibuat dan banyak perkara yg perlu diambil kira.Tak boleh kita terus mengambilinya sebagai hujjah.Perbezaan perpecahan: pada permulaan Islam adalah perpecahan yg patut kerana mempertahankan akidah. Tetapi perpecahan kita pada hari ini tak patut kerana ia boleh dielakkan. Tambahan pula perpecahan antara islam dan Islam.Matlamat tidak menghalalkan cara. Nak buat negara Islampun jangan sampai bergaduh sesama Islam.Kalaulah Ulama guna cara berpolitik yg baik,tidak guna pendekatan memaki hamun,mengkafirkan sesama islam tetapi memupuk perpaduan,berbaik sangka dan mengajak kepada usaha membaiki iman dan menambah takwa kepada Allah rasanya tak ada masalah. Bukan org Tabligh sahaja yg akan ikut malah org UMNO pun boleh ikut serta.Tapi tunjukkan bahawa kita berkaliber. Saya bukannya apa kesian tengok sesetengah org yg hidupnya tak ada kerja lain dari hanya memperkatakan tentang keburukan org lain, menceritakan keburukan pemimpin menjadi rutin harian mereka.Ini sangat merugikan mereka. Baiklah mereka diajak berdakwah dapat juga pahala.Mereka ini akan mati bila2 masa saja, apa akan jadi kalau mati dalam keadaan bertasbihkan keburukan org lain.Perkara yg paling besar dan penting bukanlah politik tetapi akidah setiap org.Untuk akidah Allah menghantar Nabi2 dan Rasul2.Dalam kes Abu Talib, Allah boleh menggunakan sesiapa sahaja untuk menjadi asbab kebaikan nabinya. Malah Allah tak perlu kepada asbab, seperti nabi Ibrahim dilempar kedalam api. Tak ada sesiapun yg tolong Allah boleh selamatkan juga. Pokok pangkalnya Akidah perlu diutamakan. Bila akidah sihat politik akan ikut dari belakang. Allah berjanji apabila suatu daerah itu semua org beriman dan beramal soleh maka akan diberkatkan daerah tersebut. Berkat maknanya banyak termasuklah penguasaan politik seperti yg berlaku pada zaman Nabi.

pencari_hak said...

Saya dapat merasakan bahawa terdapat sedikit kekeliruan disini iaitu org Dakwah berusaha mengikut jejak langkah Nabi dari langkah demi langkah, seperti maksud alquran,katakan wahai Muhammad, kalau kamu cintakan Allah maka ikutlah aku.Maka Allah akan cintakan kamu.Maksud ikut disini adalah ikut langkah demi langkah.Bila Allah cintakan kita siapa mampu buat apa?.Kuasa Barat diibaratkan sebagai sarang labah2 sahaja, tak ada apa2pun. Manakala perjuangan politik terus melihat kejayaan nabi menerajui politik di Madinah.Maka kita berpendapat bahawa politik adalah penting. Ibarat buah pauh dengan pokok pauh. Politik ibarat buah dan Dakwah adlah pokok. Mana ada buah tanpa pokok. Seperti yg saya katakan dulu saya akan mengiktiraf sesiapa sahaja yg buat ikut sunnah dan akan menolak apa jua yg dianggap tidak ikut sunnah. Oleh itu saya menghargai sesiapa sahaja yg berjuang untuk manaikkan kalimah Allah. Oleh itu janganlah marah kalau org tak sokong, kita.Lihatlah apa kelemahan dan perbaikilah dulu insyallah org akan ikutlah.

uzair said...

korang ni pun satu,korang pergi layan simamat ni punya blog buat apa.dia sendiri pilih tak suka tabligh...dh hati dia mcm tu.bkn runtuh pun usaha jemaah tanpa simamat ni,special sgt ke mamat ni?umno pun dia kata laknatullah,tuan guru dia mana yg ajar.disini kita dah faham betapa busuknya hati org yg memperjuangkan keparti ini.kutuk sana kutuk sini,parti yg macam ni kotrang nak join,astagfirullah!

Anonymous said...

TO SHERA

Kau tu perempuan, takyah menyampuk.
Bapa/Adik/Abang/Atok kau pernah bawa kau keluar 3 Hari/10 Hari/40 Hari/2 Bulan? Confirm x pernah.

Aku lihat pic kau, kau sendiri rosak pakai tudung kecik, kesian kau, kalau lawa takpe la, tutup aurat pun tak sempurna. Dalam islam boleh ke letak pic macam gitu? kalau darurat lain ler cnth majikan perlukan gambar. yang kau mencarut pada JT buat pe? tolong tutup aurat dengan sempurana dulu. Kau tu bukan tutup aurat, tapi balut aurat. BANGANG betol!!

In English = POLITIC
In Arabic = SIYASAH
In Malay = ? apa kalau kau tahu?
aku jamin kau totally tak tahu.
politik itu perkataan asal BI


"di dalam kitab arab maulana as salam menetapkan 3 perkara, pertama : jangan belajar banyak "selain dari klua tabligh", jangan campur politik, dan jangan cegah munkar,"

Dey Minachi, pasal kitab ni, orang salah tafsir. Tapi sekarang semua dah jelas la.. kau ni selow mcm pentu strok.

KAK SHERA,


Dari thauban r.a dari Rasulullah saw beliau bersabda : “Dua gulongan ummatku yang diselamatkan oleh Allah dari Neraka, Iaitu golongan yang ber’Dakwah’ di Hind(India Pakistan dan Bangladesh )dan golongan yang bersama Isa a.s”
(Riwayat Nasai dan Ahmad)

rujukan:
‘Nuzuulu Isa Ibn maryama Aakhiraz Zaman’
by Imam As-Sauyuthi Rahmatullahi Alaih.

Al-Marqaah jilid 5,muka surat 658
by Allamah Ali Al-Qari Rahmatullahi Alaih

Anonymous said...

Keluar 4 bulan:

Ibn Juraij berkata: “Ada seseorang yang menceritakan kepada saya bahawa pada suatu malam ketika Umar radiyalaahu anhu sedang berkeliling (ghast) di sekitar lorong-lorong kota Madinah, tiba-tiba beliau mendengar seorang wanita sedang melantunkan sya’ir:
Betapa panjang malam ini dan betapa gelap di sekelilingnya
Daku tidak boleh tidur kerana tiada yang tersayang yang boleh ku ajak bercumbu
Andai bukan kerana takut berdosa kepada Allah yang tiada sesuatu pun dapat menyamaiNya
Sudah pasti ranjang ini di goyang oleh yang lainnya
Ketika Umar r.a. mendengar sya’irnya itu, maka dia bertanya kepada wanita tersebut, “Apa yang terjadi padamu?” Wanita itu menjawab, “Saya sangat merindukan suami saya yang telah meninggalkan saya selama beberapa bulan.” Umar r.a. betanya, “Apakah kamu bermaksud melakukan hal yang buruk?” Wanita itu menjawab, “Saya berlindung kepada Allah.” Umar r.a. berkata, “Kuasailah dirimu! Sekarang saya akan mengutus orang untuk memanggil suami mu.”
Setelah itu Umar r.a. bertanya kepada anak perempuannya Hafsah r.anha, “Aku akan bertanya padamu mengenai sesuatu masalah yang membingungkan aku, mudah-mudahan kamu boleh memberi jalan keluar untukku. Berapa lama seorang wanita mampu menahan kerinduan ketika berpisah dari suaminya?” Mendengar pertanyaan itu, Hafsah r.anha menundukkan kepala merena merasa malu. Umar r.a. berkata, “ Sesungguhnya Allah tidak pernah merasa malu dalam hal kebaikan.” Hafsah menjawab sambil berisyarat dengan jari tangannya, “Tiga sampai empat bulan.” Kemudian Umar r.a. menulis surat kepada setiap amir (pimpinan) pasukan tentera Islam supaya tidak menahan anggota pasukannya lebih dari 4 bulan.” (Riwayat Abdur Razzaq dalam kitab Al-Kanz Jilidl VIII, m/s.308).
Ibnu 'Umar (Radiallahu'Anhu) mengatakan bahawa pada suatu malam Umar r.a. keluar (untuk melihat ehwal orangramai), tiba-tiba belaiu mendengar seorang wanita sedang bersya’ir:
Betapa panjang malam ini dan betapa gelap di sekelilingnya
Aku tidak boleh tidur kerana tida yang tersayang yang boleh kuajak bercumbu.
Kemudia Umar r.a. bertanya kepada Hafsah r.anha, “Berapa lama wanita dapat bertahan tidak bertemu dengan suaminya?” Hafsah r.anha menjawab, “Enam atau empat bulan.” Maka Umar r.a. berkata, “Untuk selanjutnya saya tidak akan menahan tentera lebih dari masa itu.” (Hr. Baihaqi dalam kitabnya jilid IX m/s 29)
[seperti yang dipetik dari kitab Hayatus Sahabah, bab Al-Jihad]


Keluar 40 hari:

"Seorang lelaki telah datang kepada Saiyidina Umar ibnu Khattab r.a. maka Saiyidina Umar r.a. pun bertanya: Di manakah engkau berada? Dijawabnya: Saya berada di Ribat. Saiyidina Umar r.a. bertanya lagi: Berapa hari engkau berada di Ribat itu? Jawabnya tiga puluh hari. Maka berkata Saiyidina Umar r.a.: Mengapa kamu tidak cukupkan empat puluh hari?
(Kanzul Ummal, Juzuk 2 muka surat 288, dipetik dari kitab 'Risalah ad Dakwah - Apa itu Dakwah Tabligh', susunan Hj. Abdul Samad Pondok Al Fusani Thailand, terbitan Perniagaan Darul Khair, 1988)


Keluar 3 Hari:

Daripada Ibnu Umar r.a. berkata: Nabi SAW telah memanggil Abdul Rahman bin Auf r.a. lalu bersabda: Siap sedialah kamu, maka sesungguhnya aku akan menghantar engkau bersama satu jama'ah maka menyebut ia akan hadis dan katanya: Maka keluarlah Abdul Rahman hingga berjumpa dengan para sahabatnya, maka berjalanlah mereka sehingga sampai ke suatu tempat pertama bernama Daumatul Jandal, maka manakala ia masuk ke kampung itu ia mendakwah orang-orang kampung itu kepada Islam selama tiga hari. Manakala sampai hari yang ketiga dapat Islamlah Asbagh bin Amru al Kalbi r.a. dan adalah ia dahulunya beragama Nasrani dan ia ketua di kampung itu.
(Hadith riwayat Darul Qutni, dipetik dari kitab 'Risalah ad Dakwah - Apa itu Dakwah Tabligh', susunan Hj. Abdul Samad Pondok Al Fusani Thailand, terbitan Perniagaan Darul Khair, 1988)

Anonymous said...

So, which 1 sesat

KALAU x kenal siapa NIK AZIZ sebenar, jangan kutuk TABLIGH.

NIK AZIZ BELAJAR DI DEOBAND, INDIA
GURUNYA MAULANA MUSTAQEEM, ULAMA' DALAM USAHA DA'WAH DAN TABLIGH

tahun 2008, aku keluar di Penanti, ada 1 surau kat sana, bila orang PAS jadi imam, UMNO xnak solat sama, bila orang UMNO jadi imam, orang PAS xnak solat sama. Tak ke pecahkan hati tu namanya?

Betul dulu zaman nabi ada politik, tapi politik pada zaman nabi menyatukan hati2 ummat, bukan pecahkan hati.


"sesiapa yang berkata nabi tidak melakukan politik, istiharkan kepada diri tuan, agar belajar kembali sirah nabawiyah di luar sana, betapa jahilnya umat islam"

ENGKAU lagi JAHIL, tutup aurat x sempurna, sahabiyah mana pakai tudung kecik. Sahabiyah siap pakai purdah, x tunjuk muka..

Kau yang patut belajar lagi, betul orang tabligh xcukup ilmu, tapi kami belajar2 untuk tuntut ilmu

Syaikh Nuruddin Albanjari AlMakki bagitahu, siapa yang berdakwah di disco2, orang tabligh, bukan tok guru.

siapa yang berdakwah di Pusat beli belah, orang tabligh, bukan ustaz2..

tok guru - tok guru ramai yang x amal ilmu yang ada.

Tengok kt youtube, Syaikh Nuruddin Al Banjari Al Makki - Penerangan tentang Jemaah Tabligh

Anonymous said...

"sedangkan itulah yang tertulis, al baqarah 208, 'masuklah kamu ke dalam islam secara keseluruhan,'... bukan ambik sedikit dan sedikit ditolak"

TO SHERA

pandai engkau berhujah, tapi engkau tak pandai amal.

" Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi dada-dada mereka " An-Nur : 31.

" Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu "
a ) bersolek ( make-up )
b ) menurut Maqatil : Sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

" Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan ,
maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan dihari akhirat nanti " Riwayat Ahmad , Abu Daud , An Nasaii dan Ibn Majah

" Sesungguhnya sebilangan ahli neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat . Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya " Riwayat Bukhari dan Muslim

a ) Berpakaian tipis / jarang
b ) Berpakaian ketat / membentuk
c ) Berpakaian berbelah / membuka bahagian-bahagian tertentu

impact said...

ni saya nak sentuh banyak dan sikit saya ni tak lah tingi ilmuan, saya tidak lah alim sangat dan saya tidak mengaku diri saya ini hebat, saya seorang insan yang fana. dan jhil ilmu agama...tapi saya tidak menentang sebarang usaha dakwah yang belandaskan islam,,saya harap tuan tidak meletak hukum pada tangan tuan ,,hukum hanya pada allah,allah maha mengetahui segalanya,,betulkan niat tuan,,,

impact said...

Dari Abu Hurairah ra. Bahwasanya Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa mengajak kepada jalan yang baik,maka ia mendapat pahala sebanyak pahala orang yang mengikutinya (Mengikuti ajakannya) tanpa mengurangi pahala mereka sendiri sedikitpun."

Isa Rahman said...

aku pernah ke nizamuddin india pada tahun 1990.di sana aku telah berjumpa dengan beberapa maulana yang sezaman maulana Illyas.

subahanalahh, apa-apa yang musykill mengenai tabligh telah terjawab dalam bayan-bayan maulana. soalah-olah mereka nampak apa yang bermain dalam pemikiran aku.antaranya soalan aku ialah:-

1.siapa pengasas usaha tabligh.
jawapan melalui petikan bayan maulana = "tabligh di asaskan oleh rasulullah s.a.w bersama para sahabat.jemaah para sahabat telah dibentuk dan keluar keseluruh dunia untuk menyebarkan agama islam.melalui usaha dakwah, tabligh,mujahadah yang mereka lakukan hidayat telah tersebar keseluruh alam,dan kini usaha yang sama telah dihidupkan semula oleh maulana illyas pada akhir zaman". bermula dari 1920an sehingga sekarang tidak putus-putus jemaah-jemaah dari seluruh dunia telah datang ke nizamuddin india untuk belajar membuat kerja-kerja dakwah dan tabligh mengikuti cara rasulullah s.a.w.semoga roh maulana illyas dicucuri rahmat oleh Allah taala.amin.....

soalan ku yg kedua:-
2.adakah usaha dakwah tabligh ini memerlukan tajaan mana-mana pihak tertentu?
petikan bayan maulana, "usaha dakwah tabligh ini telah bergerak ke seluruh dunia dengan kudrat Allah dan tidak memerlukan tajaan mana-mana pihak ,sesungguhnya Allah taala sentiasa bersama-sama dan membantu hamba-hambanya yang ikhlas".

3.Apakah bezanya usaha yang haq dan dengan usaha yang batil?
petikan bayan maulana, " usaha yang haq ialah usaha yang membawa manusia kepada yakin Allah, dan inilah yang telah dilakukan oleh para Rasul dan para nabi.
manakala usaha yang batil pula ialah usaha membawa manusia kepada yakin mahluk,kebesaran dunia,pangkat,harta dan darjat".

jadi soalan mengapa aku meninggalkan jemaah tabligh tabligh? jawapan saya ialah anda tidak perlu meninggalkan jemaah tabligh kerana memberi pengorbanan harta,masa dan diri keluar kejalan Allah adalah satu-satunya tertib yang pernah dijalankan oleh para rasul,para nabi, dan para sahabat telah ikut jalan yang sama lalu membawa mereka kepada keredaan Allah.".

Isa Rahman said...

aku pernah ke nizamuddin india pada tahun 1990.di sana aku telah berjumpa dengan beberapa maulana yang sezaman maulana Illyas.

subahanalahh, apa-apa yang musykill mengenai tabligh telah terjawab dalam bayan-bayan maulana. soalah-olah mereka nampak apa yang bermain dalam pemikiran aku.antaranya soalan aku ialah:-

1.siapa pengasas usaha tabligh.
jawapan melalui petikan bayan maulana = "tabligh di asaskan oleh rasulullah s.a.w bersama para sahabat.jemaah para sahabat telah dibentuk dan keluar keseluruh dunia untuk menyebarkan agama islam.melalui usaha dakwah, tabligh,mujahadah yang mereka lakukan hidayat telah tersebar keseluruh alam,dan kini usaha yang sama telah dihidupkan semula oleh maulana illyas pada akhir zaman". bermula dari 1920an sehingga sekarang tidak putus-putus jemaah-jemaah dari seluruh dunia telah datang ke nizamuddin india untuk belajar membuat kerja-kerja dakwah dan tabligh mengikuti cara rasulullah s.a.w.semoga roh maulana illyas dicucuri rahmat oleh Allah taala.amin.....

soalan ku yg kedua:-
2.adakah usaha dakwah tabligh ini memerlukan tajaan mana-mana pihak tertentu?
petikan bayan maulana, "usaha dakwah tabligh ini telah bergerak ke seluruh dunia dengan kudrat Allah dan tidak memerlukan tajaan mana-mana pihak ,sesungguhnya Allah taala sentiasa bersama-sama dan membantu hamba-hambanya yang ikhlas".

3.Apakah bezanya usaha yang haq dan dengan usaha yang batil?
petikan bayan maulana, " usaha yang haq ialah usaha yang membawa manusia kepada yakin Allah, dan inilah yang telah dilakukan oleh para Rasul dan para nabi.
manakala usaha yang batil pula ialah usaha membawa manusia kepada yakin mahluk,kebesaran dunia,pangkat,harta dan darjat".

inilah satu-satunya usaha yang pernah dijalankan oleh para rasul,para nabi dan jalan yang membawa manusia supaya dekat kepada Allah dengan cara mengorbankan harta diri dan masa keluar ke jalan Allah.Para sahabat nabi S.A.W telah ikut jalan yang sama dan mereka telah berjaya......

Hj OTHMAN MAHMUD said...

Astaghfirullah....
Hari ini saya dpt melihat satu permainan syaitan.

Syaitan bisik pd seorang untuk kutuk golongan Islam yg lain.Sentuh sensitiviti org lain, hebohkan kelemahan org lain-

Maka jadilah lebih dari 200 komen yang penuh emosi dan sumpah seranah. Wahal semua mereka ni saudara/i Islam kita.

Kata Eldest kita " Janganlah kerana lidah atau anggota kita merendahkan mana-mana individu atau kumpulan Islam" . Kalau mereka yang mulakan biarkan saja. Kita dokan saja agar Allah beri hidayat. Jika tidak, jika kebenciannya teramat teruk, hingga mengkafirkan kita, sedangkan disegi jumhur Ulamak tidak begitu, biar Allah binasakannya.......

Untuk saudara diluar sana: Ambillah pendekatan positif dan hikmah. Jika nak ramai kawan/sahabat/simpatisan/pengundi, bahaslah dengan kasih sayang. Bawa pendekatan Rasulullah saw. Jangan cepat melatah.

Seorang Alim terkasar bahasa dengan seorang pendosa dengan berkata" Dosa Kamu ni tak akan diampun Allah" Sipendosa amat sedih dan terdiam....seorang bermimpi bahawa sialim ni diseksa oleh Allah kerana sumpahnya dan sipendosa diampun oleh Allah kerana taubatnya pada Allah......

Wassalam.

pokawan said...

orang yang metinggalkan islam atau islam pura2 pun ramai juga, inikan pula mahu meninggalkan jemaah tabligh?

Hafifi Athram said...

kalau r ustaz yang mulia pergi mjd sri petaling pada mlm markaz di sebelah kanan sayap masjid...ustaz akan tgk satu halkah bisu sedang sibuk dengan bahasa isyarat mereka menceritakan keagungan allah dan betapa semangatnya mereka memberi nama semasa taskil untuk keluar mendakwahkan kalimah allah dengan jari-jari mereka.....saya baru dalam usaha JT tapi saya sayu dan kdg2 menangis tengok tekunnya para usaha JT ini dalam membawa pelbagai jenis manusia untuk dekat dgn Allah xkira dia bisu ke orang asli ke, dll....kat pulau pinang berkat musaha JT yang mulia ini anak-anak kepada bekas penagih dadah menjadi Hafiz Al-Quran....wallahualam...

Hi Made Machinery said...

Assalamualaikum
Setiap kali raye, kita tau pulak menangis melalak2 bila bertakbir.....
"Walau karihal ka firun..."
"Walau karihal musyrikun..."
"Walau karihal munafiqun..."

Islam ni dah memang dibenci oleh orang kafir. Orang Islam sendiri pun nak benci agama sendiri. Semaklah diri kita, kafirun kah, musyrikun kah atau munafiqun....? Tangisi lah diri......

aquefz said...

kau ni mcm bgs la....mcm la ko tu tau iman seseorg...bengong

aquefz said...

muka kau dlm gambar pun bersomet mcm penyembah api

aquefz said...

muka kau dlm gambar pun bersomet mcm penyembah api

Anonymous said...

taniah kerana anda mendapat hakikat mencari keburukan orang

Anonymous said...

taniah kerana anda mendapat keburukan daripada usaha pengislahan

aquefz said...

Taubatlah wahai sheikh...apa guna nya ilmu yg bnyk kalau ko letak kat kepala lutut....aku doakan kau mendapat petunjuk jalan yang benar..

Unknown said...

Teruskan kritikan itu..dan seandainya itu tak benar... Dan TABLIGH adalah USAHA AGAMA yang HAK..dan mereka membuat dakwah dengan IKHLAS...dan di terima ALLAH. Anda sedang berperang dengan ALLAH..tunggulah keputusan ALLAH ke atas diri ANDA...

takyah ler nak pergi bhujah ngn org cmni.. kan eldest ckp, kita akan mngeluarkan hujah hnya kpd org yg betul2 nak mndalami n mngenali dakwah ilallah ni.. kita doa hidayat je utk dia.. hidayat ya Allah hidayat.. :)

mencari hak said...

Kita hari ini, terperangkap dalam sistem yg dipopularkan oleh barat(dajjal) iaitu sistem pilihanraya. Kita berikan sepenuh perhatian kepada perkara tersebut sehingga lupa untuk buat Dakwah. Sistem ini memang akan membawa kita kepada perpecahan dan perbalahan sesama kita. Itulah matlamat sistem seperti ini diwujudkan. Syaitan sentiasa berusaha untuk mengalihkan pandangan manusia daripada agama yg sebenar kepada perkara2 yg diada2kan. Itulah sebenarnya peranan dajjal yg semua org Alim takut. Sepatutnya kitapun turut takut untuk mendekatinya. Bukan bermakna kita tak perlu lagi membuat pilihanraya, tetapi janganlah bersungguh2 dlm perkara itu,malah untuk membina kerajaan islam dengan sistem itu. Ibarat nak tutkan pokok pauh dengan pokok kelapa mana mungkin. Sistem Islam tidak dapat ditegak sepenuhnya atas dasar sistem ciptaan manusia. Islam akan naik dengan sistem yg ditunjukkan oleh Allah iaitu melalui usaha Dakwah. Bagi mereka yg telah menang pilihan raya teruskan bakti tuan2 dalam memperbaiki sistem yg ada supaya menjadi lebih hampir kepada Islam. Perlu ditegaskan sekali lagi itu bukanlah jalan untuk bina negara Islam..Para sahabat dapat menakluki 3/4 dari dunia dari asas yg dibina oleh Rasulullah(s.a.w). Mereka bukan saja2 nak takluk dunia, bukan untuk dapat harta dan takhta. Mereka takluki dunia untuk menyelamatkan manusia dari kesesatan. Jadi apakah usaha untuk menyelamatkan manusia dari kesesatan, tak lain tak bukan mesti melalui Usaha Dakwah ilallah.

Anonymous said...

sedih baca ni.. sume islam..
tapi sanggup panggil yg tu, yg ni syaitan..
xperlulah ktuk tabligh..
xperlulah agungkan pas..
semuanya islam..
mengucap panjang sy baca.. sedih..

JUNDULLAH said...

salam,

saya termasuk salah seorang pengkritik tegar tabligh.

sesiapa yang ingin mendapat pendedahan kesesatan tabligh silalah lawat blog saya http:// urusanulama-hl.blogspot.com

Farid Mohsin said...

:) semoga ALLAH Taala bagi hidayah untuk saya dan tuan untuk taat perintah Allah S.W.T ikut Sunnah Nabi S.A.W

[b]Mimpi Imam Masjidil Haram, Sheikh Abdur Rahman as Sudais bertemu Rasulullah S.A.W[/b]

Satu jemaah di dalam perjalanan khuruj ke United Kingdom, pesawat berhenti (sementara) di lapangan terbang Moscow, Rusia. Seorang daripada kami diputuskan untuk melaungkan azan dan seorang lagi menjadi imam setelah kami bermesyuarat. Selepas menyempurnakan solat, kami melihat Imam Masjidil Haram, Sheikh Abdur Rahman as Sudais turut bersama-sama kami di dalam solat itu.

Sheikh telah meletakkan tangannya di bahu kami dan berkata, "Antum min Jama'atid Da'wah?" (Adakah anda semua daripada jemaah da'wah?') Kami menjawab, "Alhamdulillah, kami sedang berada di jalan Allah, dan kami berhenti di sini buat sementara waktu (transit ke UK)."

Sheikh senyum kepada kami dan berdoa dan berkata; "Di dalam dunia ini yang penuh dengan kemungkaran, tiada jemaah yang dilihat membawa kebaikan seperti kamu semua lakukan."

Allah Swt telah memberi Sheikh kecintaan kepada kami, sehingga beliau telah memberi kad nama beliau kepada kami dan berkata, "Bila-bila sahaja kamu datang ke Mekah untuk Haji, umrah atau apa sahaja, temuilah saya."

Selepas beberapa lama daripada peristiwa itu, beberapa orang daripada jemaah itu pergi ke Mekah. Mereka hendak berjumpa dengan Sheikh tetapi pengawal keselamatan telah menghalang mereka. Namun, selepas menunjukkan kad yang diberi oleh Sheikh, mereka membenarkan jemaah itu berjumpa dengan Sheikh.

Sheikh Abdur Rahman as Sudais memeluk mereka dan mengalu-alukan ketibaan jemaah itu, dan memperkenalkan jemaah dengan ulama-ulama besar di sana dan berkata, "Kami adalah Imam-Imam bagi dunia ini dan mereka (jemaah itu) adalah Imam kami, kami pernah bersolat di belakang mereka."

Pada suatu malam, Sheikh Abdur Rahman Sudais, Imam Masjidil Haram melihat Rasulullah s.a.w di dalam mimpinya. Di dalam mimpinya itu, satu jenazah sedang diangkat dan Rasulullah s.a.w sedang menunggu jenazah itu. Sheikh Sudais bertanya jenazah siapakah itu, dan Rasulullah s.a.w berkata kepadanya bahawa jenazah itu adalah jenazah Umar Palampuri daripada al-Hind (benua India).

Selepas bangkit daripada tidurnya, Sheikh Sudais mencari-cari siapakah Umar Palampuri dan mendapat tahu bahawa Umar Palampuri adalah seorang Maulana besar di dalam Jemaah Tabligh dan baru sahaja meninggal dunia. Kemudian, beliau menulis satu surat takziah kepada anak Maulana Umar Palampuri, Maulana Yunus, di mana beliau telah meriwayatkan mimpi beliau itu.

Maulana Yunus Palampuri kemudiannya telah membaca surat daripada Sheikh Sudais kepada saudara-saudara Arab yang berada di perhimpunan di Nizamuddin, Delhi. Salah seorang daripada saudara Arab yang hadir di perhimpunan itu meriwayatkan kisah ini kepada bapa saya, dan daripada saya kini telah sampai kepada kamu sekalian.


Sheikh Abdur Rahman as Sudais menziarahi Masjid Madni markaz tabligh di Karachi, Pakistan pada 18.7.2010.
video..di youtube
http://www.youtube.com/watch?v=Tp3dTAYb5x0&feature=player_embedded

Rakan-rakan seusaha di fb dalam perbincangan karguzari ini, ada memberi karguzari bahawa Syeikh As-Sudais pernah menghadiri Ijtima Tonggi dan pernah khuruj 40 hari ke Afrika.

Unknown said...

saya x pahamlah..otak saya jadi semakin pening dgn fakta yg ada....
yg sbenarnya matlamat tabligh sbnarnya?? **confuse....

Unknown said...

salam semua kawan-kawan, kalau boleh semua kawan-kawan jangan datang ke blogspot ini lagi, saya rasa penulis blogspot ini tak bertanggungjawa dan tak berilmu, kalau ada ilmu pun tak faham tentang ilmu, ini sangat bahaya dalam islam, perkataan syitan / perkataan laknatullah bagitu senang bagi penulis, kalau fahaman kita bagitu sempit kenapa nak menyampaikan ilmu kepada orang lain??

Bali Property said...

mengikut kefahaman saya, tabligh tidaklah sesat, namun ianya tidaklah diwajibkan, dan tak ada satu dalil pun yang mewajibkan kita mengikut jam'ah tabligh, dan tak ada satupun dalil yang memerintah kita khuruj 3 hari, 40 hari ataupun 4 bulan

black rose said...

assalamu'alaikum wmbth..

nak tergelak baca komen sedara..dan komen2 yg menghentam sedra..

saya, seorg pengamal rawatan Islam, sy dah scan jemaah tabligh. dua org akak sy dan abg2 ipar saya terlibat dgn tabligh. kak long saya masih berada di Mekah mengerjakan umrah, beliau sememangnya telah mengidap sakit perut. tapi bbrp hari lepas, anak sedara saya yg jg berada di sana telah menelefon kakaknya pd pukul 3 pagi krn maknya(kakak saya) sakit perut teramat dan terpaksa melakukan solat di hotel. mlm esoknya saya telah scan secara solat istikharah(tgk blog saya:scan pertama..disebalik tabir misteri) utk mengetahui sekiranya ada apa2 kesalahan yg telah dilakukan oleh akak sy sehingga tidak dpt melakukan ibadah sebaik2nya di sana. apa yg saya nampak dalam solat itu sgt mengejutkan, sy nmpk ramai org2 berpakaian hitam lelaki dan wanita berada disekeliling kaabah sedang bergerak sehingga menyebabkan akak saya semakin terberundur jauh dari kaabah dan terhenti bila akak saya berada di suatu ruang yg tertutup jauh dari kaabah. sy tertanya2 siapakah org2 berpakaian hitam tersebut? sy terdengar ungkapan..merekalah org2 tabligh...

MFY said...

Saudara seharusnya berfikir dulu sebelum mengutuk orang-orang yang berkorban (dari segi masa, harta etc)untuk keluar memberi nasihat dan menguatkan keimanan ummah(dan tabligh bukanlah satu mazhab - jangan jadi bodoh). Sekarang sudah makin ramai yang memiliki identiti Islam (muslim) tapi ramai antara mereka yang "selam" (not practising muslim)- cuba tengok anak-anak remaja kita sekarang yang sudah terpesong dengan ajaran barat dan ada juga yang meninggalkan Islam apabila diajak oleh agama lain. Kerana kelemahan imanlah jadi begini. Dan bagaimanakah mereka boleh dibawak balik ke pakal jalan (sesungguhnya Allah yang memberi hidayah, kita cuma boleh usaha). Adakah ini kerja ulama sahaja? Ini sepatutunya adalah tugas semua Muslim yang beriman, tetapi sedih sekali kerana ramai yang tidak sanggung memikul tugas ini yang dituntut oleh Allah kerana mereka sunnguh sibuk dengan dunia. Tanggungjawab ini telah dipikul oleh Nabi Muhamad swt dan ramai sahabat-sahabat. Mereka keluar ke jalan Allah, menasihati and menguatkan iman sesaudara muslim and mengajak ramai yang bukan islam ke ajaran Allah. Siapakah yang akan memikul tanggung jawab mereka sekarang kalau tidak kita? Inilah yang dijalankan oleh jemaah Tabligh.

MFY said...
This comment has been removed by the author.
MFY said...
This comment has been removed by the author.
MFY said...

Saudara seharusnya berfikir dulu sebelum mengutuk orang-orang yang berkorban (dari segi masa, harta etc)untuk keluar memberi nasihat dan menguatkan keimanan ummah(dan tabligh bukanlah satu mazhab - jangan jadi bodoh). Sekarang sudah makin ramai yang memiliki identiti Islam (muslim) tapi ramai antara mereka yang "selam" (not practising muslim)- cuba tengok anak-anak remaja kita sekarang yang sudah terpesong dengan ajaran barat dan ada juga yang meninggalkan Islam apabila diajak oleh agama lain. Kerana kelemahan imanlah jadi begini. Dan bagaimanakah mereka boleh dibawak balik ke pakal jalan (sesungguhnya Allah yang memberi hidayah, kita cuma boleh usaha). Adakah ini kerja ulama sahaja? Ini sepatutunya adalah tugas semua Muslim yang beriman, tetapi sedih sekali kerana ramai yang tidak sanggung memikul tugas ini yang dituntut oleh Allah kerana mereka sunnguh sibuk dengan dunia. Tanggungjawab ini telah dipikul oleh Nabi Muhamad swt dan ramai sahabat-sahabat. Mereka keluar ke jalan Allah, menasihati and menguatkan iman sesaudara muslim and mengajak ramai yang bukan islam ke ajaran Allah. Siapakah yang akan memikul tanggung jawab mereka sekarang kalau tidak kita? Inilah yang dijalankan oleh jemaah Tabligh.

Ezmin said...

+Bulan-Bulan Terakhir Jemaah Tabligh Bertabligh™+
http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=28597

Ezmin said...

+Bulan-Bulan Terakhir Jemaah Tabligh Bertabligh™+
http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=28597

Einaipohmali said...

Setuju 100%. Tak sempurnanya tabligh itu kerana tiada siasah/politik. Jihad menegakkan negara Islam entah kemana.
Kitab? Aqidah? -no komen.
Amar ma'ruf - ada. Nahi mungkar?
Yg paling malang, menjadi PENGHALANG kpd golongan yg berjuang utk menegakkan negara Islam. Lebih malang lagi, MENYOKONG puak2 sekular/zalim. Kesian puak2 JT - telah termakan tipu daya SYAITAN/IBLIS, dan agenda YAHUDI. Allahu'alam.

Mohamad said...

saya adalah ahli pas dan juga juga jemaah tabligh sejak berusia 13thn(bukan mewarisi tabligh dari keluarga) malah keluarga pegawai kerajaan dan tidak menyertai mana2 jemaah.

Mohamad said...

politik kepartian adalah kerjaya, tabligh adalah secara umum. Dalam tabligh ada ketua dan syura... itu adalah politik tetapi pendekatan global dan umum, untuk menyatukan semua

Mohamad said...

saya adalah ahli pas dan juga juga jemaah tabligh sejak berusia 13thn(bukan mewarisi tabligh dari keluarga) malah keluarga pegawai kerajaan dan tidak menyertai mana2 jemaah.

admin said...

hehe...

Unknown said...

Masya'allah! Allah akbar! Kalau ada masturat2 yg maseh single blh la recommend kat kita.

Unknown said...

Masya'allah! Allah akbar! Kalau ada masturat2 yg maseh single blh la recommend kat kita.

Unknown said...

Masya'allah! Allahu akbar! Kalau ada masturat2 yg maseh single blh la recommend kat kita

Unknown said...

syer doa kan hidayah untuk smuer ummat ini ...sebab doa kehancuran ni..tak sunnah..

tak kisah la tabligh/abim/usrah/parti so call islamic ke....smue nye satu tujuan...nak dapat redho Allah kan....kan...kan..

smue fikrah atau usaha yang anda jalankan ader kebaikan ....yang buruk nyer org/anggota/ahli sesebuah fikrah@usaha tersebut..

as a tablighian...ader ke perkataan tu haha...memang ader kekurangan/kelemahan dalam menjalankan usaha yang mulia ini...we are look forward to memperbaiki diri kami sendiri disamping memandang kebaikan yang ader pader setiap org yang ader kalimah tak kira berbeda pahaman politik atau usaha/fikrah.

seperti yang berlaku dalam sebuah parti "so call islamic" kes cerai bini sebab berbeda pahaman politik tu......soalan saya adakah semua org yang berahlikan "parti so call islamic" berperangai buruk dan jahil seperti itu?

sebab sy bagi soalan....sy jawap la ....jawapan ulamak tersohor di kelantan bg "ia adalah kes terpencil" tak smuer ahli "parti so call islamic" itu jahil dan bertindak spt itu...

kesimpulannya:bila tgk kelemahan diri baru raser nak perbaiki diri...biler tgk kelemahan org lain raser diri lebih bagus,riak,raser diri lebih berilmu tak tahu ilmu tu dari Allah.,sombong,takkabbur ,.....pendek kater smer sifat mazmummah la...

Saya dilahir kan dalam keluarga "parti so call islamic" tapi...pelik nyer...bapak saya tak pernah halang saya....takde pon kater sesat ke malah galakkan plak...sy klr 3h/40/4b

sebab bapak saya cakap "anak aku tu bukan pegi merempit macam anak ko,dier gi tabligh buat bende baik"..

sebab bapak saya cakap "anak aku tu jager jgk solat jemaah,boleh la pakai jubah,serban walaupon amik kos engineering,aku tgk anak ko yang baru balik Al-Azhar tu subuh tak nampak batang hidong pon",

mintak maaf la sebab bapak sy ni mmg kasar org nyer.....mujahid la katerkan..

sebab bapak aku ni org yang terbuka...selagi tak langgar syariat...bawak kebaikan....takkan dier nak halang kan...kan...kan

*walaupun bapa saya lagi tinggi belajar agama dari MAMAT YANG POSTED artikel ni.....

so ilmu takguna kalo tak amal...dalam kubo Allah tak tanyer banyak maner ilmu belajar tapi Allah tanyer beraper banyak ilmu yang diamal...yang tak amal kener hisab aderla...

so tak guner la kiter debat perkara yang konsider level2 ulamak....kiter ni the followers je...selagi tak langgar syariat...pastu jakim tak der la plak konsider ajaran sesatke....

ikut jela.....jangan obses sgt dgn fikrah/usaha yang kiter pegang ni.....kite kan ummat nabi.....risau nabi lagi penting....baper ramai org tak taat perintah ALLAh...

adakalanya org disekeliling kita adik-bradik/jiran/senegara/setaman/sebumi dgn kite.....

sibuk debat kite ni betul dari org....ummat di pinggir neraka...

moga Allah kekal kan hidayah pd diri sy dan seluruh ummat.wallahua'lam

Unknown said...

Kita lihat saja bila turunya imam mahadi siapa yg akan dia join

Unknown said...

Kita lihat saja bila turunya imam mahadi siapa yg akan dia join

Unknown said...

Buta ijtihad itulah dia tak lihat apa yg Allah kurniakan pada jemaah tabligh lebih2 lagi para ulamaknya.....
Akan berulang siapa yg terdahulu masuk islam di zaman nabi Muhammad saw dan para sahabat.lepas tu bila fatah Mekkah barulah semua tahu yg org terdahulu masuk islam adalah lebih tinggi darjatnya...

Unknown said...

Jemaah TABLIGH adalah firqah yg nabi saw sebutkan iaitu Satu saja masuk syurga drp 73 firqah.....Allah jadikam manusia berlain2bangsa
Mana ada jemaah selain tabligh yg dpt menyatukan bangsa didunia ini...sbb Allah yg bantu...dlm tabligh berlainan mazhab....namun membuat kerja nabi dakwah ilallah dlm satu tertib satu usul..satu amir.....seluruh dunia......
SAYA CABAR KAMUUUU ........KALAU KAMU (PENULIS BLOG) BETUL CUUUUBA BUAT KERJA UNTUK SSTUKAN UMAT NI SELURUH DUNIA ....buat sekarang!!!!!!!! Dayus kamu klau kamu tak berhasil kerana menggagalkan usaha nabi Muhammad saw dan para sahabatnya........

MohSaS said...

assalamualaikum kepada tuan blog....saya tak baca pon cerita anda nie...malas tp saya baca last mana dalil 3 hari 40hari dan 4bulan....

memang tiada dalil...tp itu adalah guideline cara nak senang...kalau tuan nak buat 5hari boleh...10hari boleh...cakap nak keluar40 hari,tp keluar sehari pastu balik pon boleh ..tiada masalh...

kenapa org keluar formula, kenapa ada iso, sama lah macam tabligh...dia bagi mudah kepada org ramai utk set time cuti sebagainya...

tuan blog, saya sedih dgn diri saya kerana tidak lagi menjalankan usaha ini....dulu saya pernah buat usaha ni,mmg terasa lazat ibadah,bila terleka langsung sy tinggalkn skg saya mcm sampah...sekian..

meo hazarmawt said...

budak nie taksub pas nie....bhahahahah....apa guna ilmu klu brkata begitu....bhahahah....tp serius mamat nie kelakarlah.....bhahahahahaha

meo hazarmawt said...

budak nie taksub pas nie....bhahahahah....apa guna ilmu klu brkata begitu....bhahahah....tp serius mamat nie kelakarlah.....bhahahahahaha

meo hazarmawt said...

apa pnya gila budak nie...taksub pas nie...ko nie seorng islam y radikal..inilah jadinya bila ulamak jd ahli politik..hancur org islam

meo hazarmawt said...

apa pnya gila budak nie...taksub pas nie...ko nie seorng islam y radikal..inilah jadinya bila ulamak jd ahli politik..hancur org islam

Erwin Afandi said...

jangan silap sebut mizal... ini berkaitan ideologi n cara masing m3ngikut ilmu masing2... nabi2, para sahabat dan khalifah serta ulama2 besar terjun sebulatnya dalam siasah politik dan berhadapan dengan pemimpin zalim.... zaman nabi tidak ada pilihanraya kerana nabi dilantik Allah... taat dan ikut... dan bani israel pemimpin mereka adalah setiap nabi2 sehingga kewafatan nabi yg terakhir nabi muhammad saw... barulah Allah melantik pemimpin melalui para2 sahabat yang memilih dan seterusnya itu berlaku pelbagai perubahan... nak cite dlm sini terlalu sedikit ruang... kene mengaji n mendalami sirah yang sebenar... jangan duduk ilmu dalam jamaah sendiri sahaja....

Erwin Afandi said...

terlalu subjektif nak berkata mana jamaah yang betul... masing2 ada kelebihan n kekurangan... banyak terdapat kekurangan dalam jamaah pas... tetapi dakwah terus berjalan melalui gerakan usrah dan pertubuhan termasuk jamaah karkun... ada yang sentiasa mengatakan dalam sunnah ada kejayaan... secara individu kita nampak kejayaan dengan berubahnya seseorang, setiap jamaah berjaya as bab dakwah mereka merubah individu... tetapi secara berjamaah karkun itu tidak dapat dilihat kejayaan apabila 70 tahun telah bergerak pangkalan utama india, pakistan n bangladesh masih terhimpit dengan sistem kafir... kemiskinan n kemelaratan... wujud pemimpin tertinggi perempuan... umat islam yg diganyang disana tidak terbela.... hukum Allah n al quran sunnah yg wajib tidak tertegak walau seinci di 3 bumi ini... walaupun dihadiri jutaan manusia di ijtimak di tongi... mereka yg bertebaran keseluruh dunia melakukan kerja dakwah terdiri dari pelbagai jamaah islam itu termasuk ikhwan muslim yg berdiri diatas tiket parti atau pertubuhan n individu berjaya menarik minat org islam n kafir ke dalam islam yg sebenar as bab dakwah masing2...

Erwin Afandi said...

pada awal dahulu saya pernah berkata... saya bukan ustaz atau sesiapa... saya juga datang seperti anda2 yg baru mengenal islam, solat, n baru tau mengaji diketika usia saya 28 ketika itu... sebelum itu saya hidup seperti kafir... as bab gerakan dakwah dari jamaah pas atau usrah, saya n rakan2 berubah dan mula mengenali solat jamaah.... gerakan pas ini yg disebut ikhwan muslim bergerak dan berlaku diseluruh kawasan, negeri, negara dan diserata dunia atas nama sama ada pertubuhan, parti, individu, pondok2, persatuan dan sebagainya.... walaupun kadangkala kebanyakan mereka tidak berjubah dan bersarban seperti karkun... perkembangan islam yg hebat berlaku di eropah adalah usaha perlbagai jamaah termasuk jamaah ikhwan itu sendiri dan gerakan mat2 saleh secara persatuan contoh terbesar seperti cat steven "yusuf islam"

Erwin Afandi said...

apabila jamaah karkun sentiasa datang dan berdakwah... alhamdullilah... tetapi sebilangan besar di malaysia kini... selepas saya mula bergerak dan ke majlis2 ilmu tn. guru2, syeikh2 dan habib2, forum2 islam, ustaz2 dan kuliah2, serta yg terbaru ustaz azhar idrus yg kuliah subuh dan maghrib dihadiri puluhan ribuan malahan ratusan ribuan... tidak sedikit pun sekali yg saya terlihat jamaah tabligh bersama untuk mencari ilmu atau bersama di pentas perjuangan terbuka... tetapi mereka karkun terus datang dan datang untuk mengajak n berdakwah mengikut apa yg mereka fahami n pelajari dibawah sebahagian sunnah... inilah provokasi dan menafikan perjuangan n ilmu selain mereka dan tidak sudi berkunjung di jamaah lain tetapi mengajak untuk hanya bersama jamaah mereka... mungkin ini berlaku pada sebahagian jamaah karkun di malaysia terutama melayu...

Erwin Afandi said...

sesiapa berkata politik terpisah dari kerja nabi... itulah kejahilan yang taramat tinggi berlaku pada umat akhir zaman kerana taksub pada ilmu n hanya duduk berguru dalam lingkungan jamaah itu sahaja.... jika nabi datang hanya menyampaikan islam, solat, puasa zikir dan zakat... tidak akan berlaku penentangan yg hebat sehingga berlaku peperangan yg besar.... penentangan yg hebat berlaku kerana didalam islam terdapat ekonomi, perbankan, politik yg akan menutup kepentingan penzalim terbesar seperti abu jahal n abu lahab... serta kerajaan yang melawan islam....

Erwin Afandi said...

sekali lagi saya berpesan... bukan sahaja jamah tabligh yg bergerak ke seluruh dunia khusus malaysia... terdapat pelbagai jamaah... inilah bila jamaah karkun tidak pernah join selain jamaah mereka, menjadi katak bawah tempurung tidak tahu apa sedang berlaku... saya... rakan2 saya dan seluruh org2 seperti saya di seluruh kawasan negara mahupun dunia khusus di malaysia... telah berubah as bab gerakan dari jamaah ikhwan atau pas atau usrah.... jika 5 juta berkumpul di tongi ijtimak... memang terbaik... tetapi ia sekadar kejayaan individu, dari sudut jamaah dan kenegaraan berkumpulnya 5 juta tetapi seperti buih2 di lautan yg tidak mampu untuk menolong umat islam yg diganyang di 3 pangkalan utama india pakistan n bangla... hukum Allah n al quran seinci pun tidak tertegak di 3 negara ini.... dan apabila tentera amerika dan sekutu2nya mengepung rakyat islam dan pejuang mujahidin di afganistan untuk dibom beramai ramai satu ketika dahulu, jamaah tabligh yg berhampiran berkumpul hampir berjuta di negara berdekatan dipanggil untuk turun berjihad tidak mahu turun.... ini bukti dan fakta... bayangkan di zaman nabi n para sahabat... sudah wajib kepastian mereka akan membela umat islam dan mencegah kezaliman n mungkar... adakah sunnah besar kenegaraan n kekuasaan negara madinah anda karkun mengikuti sirah mendalam....

Erwin Afandi said...

saya bukan nak berbalah... kalau bole kita bersatu... tetapi provokasi dari jamaah karkun yg dtg kpd jamaah lain tanpa soal periksa terus mengatakan hanya ini sahaja jalan, hanya ini sahaja ada kejayaan telah membuat satu persepsi sendiri ikut ilmu sendiri.... inilah provokasi yg bertebaran... tak kurang hebatnya dlm bayan dan sesetengah berdakwah dengan mengatakan politik itu bukan cara nabi... itulah yg paling tidak disetujui... kerana nabi itu raja kepada siasah politik... itulah islam secara total keseluruhan... dari sekecil sunnah sunat sehingga sebesar sunnah wajib kenegaraan n hukum.... perkara ini harus mencari n bertalaqqi bersama yg fakih dlm politik islam n rasullullah... jgn asyik tanya maulana sendiri... itulah saya sudah berkata, sepanjang 7 tahun saya mengenali islam dan bergerak mencari ilmu bersama jamaah kami ke pengajian2 tafaqquh fiddin tn2 syeikh2, ulama terbuka, habib di majlis ta alim, tn2 guru, ustaz2 forum n kuliah islam sehingga pengajian2 politik kenegaraan rasullulah saw.. yang dimana dihadiri dari pelbagai jamaah selain karkun ribuan hingga puluhan ribuan kehadiran... sehingga solat subuh di masjid jegeri bersama us5 azhar idrus yg dihadiri 30ribu jamaah.. dari mat rempit hingga golongan atasan sehingga artis2. tidak pernah saya ternampak karkun ada bersama... tetapi mereka karkun terus mengajakke tempat n ideologi mereka.... adakah ini akhlak nabi... bagaimana ilmu bole berkembang.... itu yg terjadi menolak politik kerana kejahilan sirah walaupun secara zahir anda memang hebat bersunah sunat bersarban berjubah yg terbaik...

Erwin Afandi said...

dan apabila saya mula bergerak dan melihat sendiri perkembangan 5 tahun ini dalam politik dan khusus negeri2 pakatan dimana pas beroperasi, adun2, ustaz2 dan ulama setempat yg telah menyatukan kaum india n cina kedalam menyebut kalimah syahadah... dari kelantan hingga ke selangor.... as bab gerakan dakwah usrah n kekuasaan politik pas ini alhamdulliah india n cina yg memeluk islam serta rakan2 dari sabah n sarawak... ini juga berlaku diseluruh negara lain melalui pergerakan ikhwan disana... dan apabila karkun dtg dan berkata kami telah keseluruh dunia menyampaikan islam... tidak ada lain selain kami... itulah namanya tidak tahu apa yg berlaku peredaran semasa n jamaah terbuka....

Erwin Afandi said...

kami bukan jenis yang keluar menyampaikan dakwah kemudian memberitahu kami melakukan kerja dakwah... bukan untuk menunjuk... tetapi jangan provokasi kami... terlalu banyak pengalaman pahit bersama rakan2 dari jamaah karkun... yang telah mengecewakan secara peribadi saya.... sehingga berlaku peristiwa terbesar rakan tabligh yang baru sampai dari india 4 bulan dan diuji Allah uti mengankat martabat rakan karkun saya ini dgn ujian yg hebat pernah saya lihat... sehingga diserang oleh musuh2 islam sehinggakan periuk nasinya hampir tertutup dan anak isteri menangisi setiap mlm di rumah... rakan2 karkun yg sama tidak endah dan tidak turun berhadapan dgn situasi malah seolah tinggal telanjang bulat... dan rakan2 dari usrah n pas yg turun membantu sehingga berperang, bertekak dan menjadi isu datuk bandar.... saya tidak mahu panjang lebar merungkap pengalaman pahit ini... tetapi cukup sekadar mengatakan... teruskan kerja dakwah anda.. terbaik n bagus... hanya hormat jamaah lain, jangan provok, kalau tiada ilmu dlm politik Rasullulah jgn bercakap...

Erwin Afandi said...

zaman kegemilangan islam mereka semua tidak memisahkan antara dakwah, jihad dan urusan kekuasaan (siasah politik)

umat islam tidak faham hudud dan hukum Allah, umat islam jahil agama dan jauh dari solat jamaah, dan jauh sama sekali untuk berdakwah, umat islam terleka dan lalai dgn hiburan maksiat n zina.... arak dan judi menjadi raja di dalam negara islam sendiri dgn tertubuhnya genting dan kilang2 arak yg mega.... konsert2 besar yg dihadiri umat islam ditengah malam sehingga melahirkan amalan zina .... dan segala yang berlaku kini adalah kesan sebahagian besar dari kekuasaan politik yg di buat oleh musuh2 islam... politik menguasai media, kehakiman, undang2 dan sistem keselamatan, politik menguasai ekonomi dan dengan kekuasaan semua ini... mereka telah berdakwah menyesatkan umat islam melalui media n hiburan, ekonomi berasaskan riba yg si karkun n tabligh juga terpaksa mengamalkan riba, menyekat ilmu2 agama yang lebih mendalam mengenai sirah politik sehingga menyediakan umat yg alim dari seluruh sudut islam dan bangkit menegak kebenaran... islam telah sampai ke nusantara ke tanah melayu dan raja2 melayu melalui jalan politik... nabi sebagai ketua pemimpin negara madinah yg berjaya menguasai makkah selepas kekuasaan pada tampuk umat islam dimadinah... disambung oleh para2 sahabat yang bertebaran diatas muka bumi menjadi gabenor2 dan ketua dan khalifah... sehingga ke sejarah salahudin ayubi dan raja muhammad al fateh.... dan terus ke zaman ulama2 besar..... tidak akan pasti sahabat2 akan mampu sampai ke eropah, india, china dan nusantara jika jalan2 darat n laut tidak dikuasai melalui sistem kekuasaan politik... sudah tentu jika tidak berkuasa yg bermula di negara islam madinah, maka jika sahabat2 keluar berdakwah akan dipancung di jalan2 darat ke kerajaan eropah india dan china, semua itu berlaku sehingga tersampai islam ke kita hari ini adalah selepas islam berdiri dengan kekuasaan bermula di kerajaan islam madinah.... jika tidak sebelum itu, umat islam hanya diganyang lumat di makkah selama 13 tahun nabi berdakwah di makkah... ini adalah sirah yg amat2 terlalu ringkas kerana ruang yg terhad... wajib utk kita keluar menuntut ilmu yg sebenar.... jangan menjadi bahan kepada gerakan orientalis dan sekular yang dicipta oleh musuh islam semenjak 1885 lagi....

MEMISAHKAN POLITIK DENGAN AGAMA... MEMISAHKAN DAKWAH DENGAN JIHAD POLITIK... terjadilah sebuah jamaah yang turun berijtinak dengan jutaan manusia... tetapi 3 pangkalan utama india pakistan n bangladesh tiada satu pun bole diambil sebagai iktibar kejayaan islam...

mencari hak said...

Cakap memang senang Bos....Apabila kita bercakap pasal Islam mesti bertunjangkan kalimah Tauhid La ila ha Illallah...Muhammadurrasullah ( s.a.w ).Yang paling utama kena fikir apa yg kita buat mesti berlandaskan apa yg Rasulullah buat yang dinamakan sebagai Ittibak..Ittibak bermaksud mengikut selangkah demi selangkah.Kalau Nabi dulu bermula dengan Dakwah manusia kepada kalimah iman maka kita juga mesti bermula dengan berdakwah kepada kali,ah Iman jugak..Kemudian datang perintah sembahyang maka kita disuruh jaga sembahyang perbetulkan sembahyang..Ibarah kita nak tanam pokok buah-buahan, mestilah dimulai dengan menanam pokok dulu dan ia tak terus berbuah..Kita kena jaga, bagi air, bagi baja sehinggalah pokok itu besar dan sudah tentulah dapat hasilkan buah akhirnya. Janganlah kita salah sangka bahawa polotik itu jalan Nabi..Jalan Nabi adalah Dakwah.Dalam berdakwah itu diselitkan sedikit unsur2 politik.Politik bukan maksud tapi sekadar alat sahaja.Maksud Nabi adalah Iman dan yakin kepada Allah. Bila umat Islam dah ramai maka terbinalah wilayah org Islam yg ada kuasa pemerintahan.Org Islam yg betul Iman dan yakin kepada Allah maka pertolongan Allah akan bersama dengan mereka..Sebelum fatah Mekah org Islam tak sampai 100 ribu pun. Mereka bukan yakin dgn kuasa yg ada pada mereka tapi mereka yakin dgn Allah..Org yg yakin dgn kuasa politik dikhuatiri akan jatuh ke lembah syirik wa iya zubillah..Siapa kata usaha Dakwah dimulai oleh orientalis...Maulana Ilyas, Maulana Yusof bukan orientalis..mereka adalah keturunan dari sebelah Abu Bakar..Kehidupan mereka penuh dengan amalan sunnah dan mereka menyebarkan Sunnah ini kpd manusia tanpa meminta duit sesen pun..kalau tuan nak ikut ikutlah kalau tak nak apakan daya..Hidayah di tangan Allah..Takutlah kpd Allah dlm berbicara..Jangan taksub dgn benda2 baru yg belum tentu kebenarannya..Tuan kata tak ada satu bendapun yg boleh diambil contoh??..dah pergi ke belum kesana.. Saya dapat maklumat mereka dah dapat set satu tempat/kawasan dimana amalan agama wujud 100% ,lelaki dpt solat jemaah 100% tiada balai polis dan tiada bank..mereka meminjam duit dari masjid tanpa riba..bukankah itu Naeagara Islam yg kita impikan..Ada satu tempat lagi 30 tahun dulu org Islam jadi hamba kpg kafir..kini setelah mereka bertungkus lumus membuta amalan Dakwah, maka org kafir pula menjadi hamba org Islam..Kita kena yakin dgn amal agama bukan dgn kuasa..Kita perlu benar2 memahami apatu ALLAH BERKUASA MAKHLUK TAK ADA KUASA..kalu tidak kita akan menghadapi masalah besar..kita akan jadi hamba duit dan jadi hamba kuasa.

Erwin Afandi said...

mencari hak... kamu tidak menjawab soalan... kamu berhujah dengan tanpa hadis.... bukti depan mata 3 pangkalan utama seluruh umat nampak kamu nafikan.... ribuan n jutaan yg kembali kepada islam dari kafir ke islam dan dari islam yg sejati as bab usaha dakwah dari gerakan usrah, ikhwan n sebagainya tidak terbatas kepada karkun kamu terus nafikan... kita juga berguru n bertalaqqi dengan ulama2..... oleh itu... kita jangan bertengkar.... masing2 dengan kerja dakwah masing2.... hanya jangan kata kamu sahaja yg betul jalannya.... jika betul...

Erwin Afandi said...

apa yg kamu fahami menganai kalimah tauhid dari apa yg kamu belajar bersama karkun n maulana... kita hormat.... apa yang kami belajar dan fahami mengenai kali.ah tauhid dari ulama2 terbuka n pengajian tafaqquh fiddin kami harus kamu hormati... abu jahal, abu lahab, seluruh penguasa dan pemimpin dan seluruh yang menentang nabi muhammad saw bukan kerana nabi sampaikan kalimah tauhid, bersolat, berzakat... jika hanya itu sahaja... awal2 semua musuh2 nabi dah terima.... tetapi mereka menentang kerana di dalam kalimah tauhid itu tertegak hukum Allah dalam sistem kehidupan yang akan memporak perandakan kezaliman mereka.... di dalam kalimah tauhid itu terdapat ekonomi islam yg akan menyebabkan mereka tidak dapat meraih kemewahan riba, penipuan n kezaliman mereka.... didalam kalimah tauhid itu terdapat sistem siasah yg disebut politik pada zaman moden ini iaitu mengurus manusia bertunjang politik al quran n hadis.... di dalam kalimah tauhid itu meliputi seluruh adat n seisi cara hidup islam.... yg tak dapat dihurai diruang ini

Erwin Afandi said...

keluar berdakwah... adalah asas kepada kerja nabi n menyampaikan islam kepada kafir mahupun umat islam.... kita sangat fahami dengan perkara ini.... dan ia sedang berlaku di dalam jamaah2 lain terutama jamaah usrah dan ikhwan yg bergerak diseluruh pelusuk dunia atas nama individu, persatuan, parti, pondok2, dan sebagainya.... dan kita juga tidak meninggalkan politik Al quran n politik Rasullulah... kenegaraan.... ekonomi.... dan sebagainya.... itulah keseluruhan islam.... berapa ramai diantara kita, mak bapak kita, tok2 kita n karkun2 juga yg telah meninggal dunia dengan membawa amalan2 riba yg tak dapat dielakkan semenjak dulu hingga kini.... itu adalah percaturan dan setting melalui kekuasaan...

Erwin Afandi said...

selepas kejatuhan kerajaan islam othmaniyah pada sekirltar 1924... apabila islam mula lemah.... dan apabila musuh islam mengambil kesempatan iaitu yahudi laknatullah dan raja2 arab yg bersekongkol menjatuhkan sistem khilafiah islam... selepas 1924....umat islam terawang awang tanpa pemimpin khalifah politik.... wujud 2 gerakan yang berjuang meneruskan perjuangan islam, al quran, perjuangan nabi, serta sistem aturan islam.... wujudlah 2 gerakan yang membesar iaitu ikhwanul muslimin dari al syahid hassan al banna yg kini berkembang diseluruh pusuk dunia atas nama yang satu di bawah al quran n hadis dan hanya penampilan n nama berbeza mengikut benua n perjalanan adat kaum yang semua ini tidak menyimpang dari al quran n sunnah... kemudian gerakan terbesar kedua iaitu syeikh maulana ilyas.... yang kita kenali di nusantara sebagai karkun n tabligh menyampaikan....

Erwin Afandi said...

dan saya ramai rakan2 dari jamaah karkun... saya sendiri hadir n iktikaf di masjid sri petaling... cuma saya tidak mengikut tertib dakwah jamaah... kerana saya dipilih Allah untuk berjuang bersama jamaah terbuka, usrah n ikhwan.... yg menjadi persoalan dan hangat.. setiap hampir kebanyakan karkun yg dtg menafikan ada dakwah selain mereka... hanya mereka betul... persoalan.... saya asal hidup kekafiran... tahu bersolat n baca quran di ketika usia 27.... as bab dari gerakan usrah atau pas yg mereka keluar sama ada individu n berjamaah... mereka telah berdakwah n saya telah bertukar n tertarik ke islam... dan seluruh rakan2 saya yg kejahilan telah kembali as bab dakwah ini... dan dakwah ini berlaku n berkembang ke seluruh kawasan, negeri, negara n pelusuk dunia.. bergerak atas nama individu keluaran ikhwan muslim, bergerak atas nama persatuan n pondok2, bergerak kedalam arena hiburan n kaca tv, bergerak menusuk kedalam politik... orang yg datang kepada saya n group saya berdakwah hampir makan masa setahun utk kami berubah.... penampilan orang ini memang tidak berjubah... bersarban.... atau janggut yg panjang.... tidak mengetuk pintu ke pintu... tetapi alhamdullilah, group saya sahaja hampir berpuluh-puluh mengikuti nya dari hidup kafir ke islam... tetapi jika dapat mengamalkan sunnah bersarban n berjanggut adalah lebih baik untuk mendapat point utk diri sendiri di akhirat...

Erwin Afandi said...

merujuk pada bukti di hadapan mata... ustaz azhar idrus yang menjadi fenomena dengan keizinan Allah... setiap kuliah n masjlis ilmu nya n solat berjamaah dihadiri oleh 15ribu sehi gga mencecah 100ribu.... di penuhi pelbagai status dan anak muda yg asal dari kejahilan kini kembali ke masjid n surau memenuhi ruang2 tafaqquh fiddin, pangajian, forum, kuliah2 di bandar yg dikuasai oleh pakatan yang terdapat kekuatan pas disitu... siapa yg keluar menyampaikan kepada anak2 muda n generasi baru ini??? inilwh usaha dari gerakan ikhwan n sahabat dari usrah serta pondok2, persatuan n sebagainya sehinnga dari gerakan ustaz2, pendakwah n ulama2.... ini sedang berlaku diserata dunia n di eropah melalui jalan n cara mereka....

Erwin Afandi said...

tidak kurang juga ribuan dari kaum india n cina serta sahabat mualaf dari sabah n sarawak yg memeluk islam as bab n keizinan dari Allah melalui adun2 politik pas..... bergerak beberapa buah bas konvoi beriringan setiap tahun kelantan menemui tn guru nik aziz dan melafazkan kalimah syahadah di depan tn guru... mereka ini adalah kaum india kebanyakan n cina... bukan sahaja ia berlaku kepada tn guru nik aziz... tetapi ia berlaku pada setiap kawasan yg pas berkuasa... saya adalah asal dari dakwah anak2 buah adun meru pas dr rani.... n hampir ratusan india telah mengucap syahadah disana.... jangan menafikan dakwah hanya berlaku dalam jamaah 'karkun'... keluar be4sama jamaah lain untuk membuka mata melihat suasana.... jangan hanya berada dalam bayan sahaja, kuliah n pengajian ulama selain karkun n perjuangan selain karkun semua anda lari....

Erwin Afandi said...

saya disini juga tidak berani untuk terus berkata lebih kepada sesama jamaah... kerana saya insan yg penuh dosa.... tidak terlepas dari dosa n kerdil dalam ilmu... dan asal dari orang2 yg meninggalkan solat sehingga datangnya gerakan dakwah dari usrah merubah saya n semua seperti saya dgn keizinan Allah... cuma n tetapi saya hanya mempertahankan cemuhan n kata yg dilemparkan oleh karkun2 n jamaah tabligh kepada tn guru2, ulama2, ustaz2 dan gerakan yg mengambil islam secara keseluruhan dari dakwah hingga ke politik... cemuhan n sindiran ini datang trus ke telinga saya dari amir sab... dari bayan2 n karkun melayu....

mencari hak said...

Assalamualaikum buat Erwin...salam persahabatan dan salam ukhuwah. Dalam usaha Dakwah tak diajar untuk mencaci atau mencela sesiapa..Kita disuruh buat kerja mengikut tertib yg disarankan oleh org2 tua kita.Tetapi bila mendengar cemuhan yg berat terasa juga nak membalasnya..apapun maaflah atas apa yg terlanjur..Saya setuju untuk kita sesama Islam tidak saling kutuk mengutuk antara satu sama lain.kerana itulah ajaran yg sebenarnya..Pada dasarnya saya boleh berlapang dada dengan semua jemaah yg ada dan adakalanya saya turut mengambil manafaat dari jemaah lain seperti belajar agama berkaitan dengan perkara masail.Dan itu disuruh oleh ulama kita.Memang dalam usaha Dakwah dibuka seluas2 untuk karkoon mempelajari ilmu masail dari mana2 ulama di seluruh dunia..Saya mendapat makluman dari kawan2 entah betul ke salah sebenarnya Maulana Ilyas dan Sheikh Hassan Al-Banna adalah kawan seperguruan dan mereka saling mengenali antara satu sama lain..Kalau kita mendengar kisah2 org Alim mereka cukup menghormati pandangan ulama lain..Cuma kita diperingkat bawah ni shj yg bertengkar tak habis2..Buatlah apa yg tuan rasa betul mudah-mudahan Allah memberi keberkati dlm usaha anda.Insyallah..Sementara saya pula berharap agar Allah mengekalkan saya dalam usaha ini sehingga akhir hayat saya,kerana ia menepati apa yg saya pelajari selama ini..

Unknown said...

assalamualaikum

kepada penyokong2 PAS, apa kata pergi tanya pendapat Tuan Guru Haji Hadi tentang tabligh.
jangan terkejut kalau TGHH menyatakan sokongan kepada tabligh.
TGHH presiden PAS, presiden tu.

Unknown said...

dan lagi,
kepada penyokong2 PAS pun mesti sangat suka dengan kuliah2 Ustaz Azhar Idrus.
apa kata pergi tanya UAI tentang tabligh, jangan terkejut kalau dia pun mengiakan usaha2 tabligh.
UAI popular tu, mengalahkan artis.

jejakazman said...

saudara sudah bole dianggap sebagai takabur kerana sudi memperlekehkan saudara seislam lain malahan mengkafirkan mereka....sedarlah hidayah hanya dari allah...mudah mudahna saudara akan mati dlm islam yg sebenarnya dan bukan islam yg rugi kerana takaburnya....wallahuallam..

jejakazman said...

saudara sudah bole dianggap sebagai takabur kerana sudi memperlekehkan saudara seislam lain malahan mengkafirkan mereka....sedarlah hidayah hanya dari allah...mudah mudahna saudara akan mati dlm islam yg sebenarnya dan bukan islam yg rugi kerana takaburnya....wallahuallam..

Amer hasan said...

aslm...mgenai(mgapa aku tgalkan jmaah tabligh)=bukan gau nk ckp besar la bro..klau takat lu blajar at pakistan n ulamak2 yg ley layan kepala lu kje..lu silap! lu kne jmpe guru kpd nik aziz n hj,hadi awang.. msjd pas pon x penuh solat 5wktu...pompn pon x dpt ttup aurat smpurna..lau pon da lame jajah tp x ade perunahan,,,lu pegi us,,bljr POLITIK..bru lu fhm...klu lu x ske ngn tabligh ke mne2 pergerakan...lu kne ingt! ORG ISLAM BERAUDARA... lu dqa kne KENCING ngn setan...cni lu leh cte..tp at AKHRAT bru lu TAHU spe btol spe salah! lu jmpe gua la bru leh cte>...

Amer hasan said...

gvgv

Amer hasan said...

spe je yg ikot nabi n shbt2..lu slmt,brjaya..spe2 je ok....x ade jaminan ikot pas lu msk syurga,,n ikot umno lu msok syurga...ikot nabi n sahabt bru btol...ckp atlak guna,,buat bru tau...tksh

Admin Car Rental said...
This comment has been removed by the author.
Admin Car Rental said...

Sahabat Nabi dulu pun mula2 masuk islam, dia orang bersama dengan Nabi lagi tu,, tapi masih lagi minum arak.. last2 diaorang ibarat bintang2 di langit.berkat satu usaha dakwah tabligh.akhlak diaorang dah terbentuk menjadi mulia disisi ALLAH. aku rasa la kan kalo ko ada zaman tu..gerenti ko cakap sahabat2 tu sesat.. sbb ko nk cari buruk orang bro.

#sori la bro,,aku rasa baik lagi burit pelacur dari statement yg ko tulis ni.

Unknown said...

...salah orang tahu tapi tak nak beritahu,salah orang tak tahu tapi tak nak belajar..jom ngaji kitab,ikhlaskan diri.Jadilah orang berilmu.KITA RUGI JIKA TAK BELAJAR,BELAJAR RUGI JUGA JIKA TAK DAPAT,ORANG YANG DAPAT ILMU RUGI JUGA JIKA TAK IKHLAS,tapi kena usaha

طالب العلم said...

Wan ji ni dulu ngaji di jamiah abu bakar
..pure salafi.. dakwaan dia dikenali sebagai pengkritik tu krn syok sendiri jer.. org xkenal pun wanji masa tu.. bg yg belajar pakistan taulah ceritanyer...
kedua dakwaanya bhai wahab ketua tabligh sedunia juga adalah dakwaan baatil.. nampak sgt api permusuhan yg ketara.. ngaji dijamiah abu bakar pun bukanya habis.. ngaji lompat2.. kejap sana kejap sini.. itulah dia wanji....

Mad said...

Belajar tak habis nihhhhhhhh....Jadi ahli UMNO X haram hebbbodohhhh...yang haramnya undi UMNO Bahalllulll....

Mad said...

Wahai jemaah tablgih sedunia...Tinggal saja budak yang suka buat fitnah ni....Hasilnya dia akan dapat ketahui diakhir kalam nanti....

Mad said...

Wahai jemaah tablgih sedunia...Tinggal saja budak yang suka buat fitnah ni....Hasilnya dia akan dapat ketahui diakhir kalam nanti....

Mad said...

Wahai jemaah tablgih sedunia...Tinggal saja budak yang suka buat fitnah ni....Hasilnya dia akan dapat ketahui diakhir kalam nanti....

Mad said...

Belajar tak habis nihhhhhhhh....Jadi ahli UMNO X haram hebbbodohhhh...yang haramnya undi UMNO Bahalllulll....

Mad said...

Belajar tak habis nihhhhhhhh....Jadi ahli UMNO X haram hebbbodohhhh...yang haramnya undi UMNO Bahalllulll....

Unknown said...

Tuan, saya minta tuan fikir balik masak2. Kalau kerja Tabligh ini sesat, mengapa kita semua tidak pernah nampak balasan Allah kepada jemaah jemaah ini? bahkan Nusrah (bantuan) Allah yang datang pada jemaah jemaah tabligh ini. Allah muliakan kerja tabligh. Kalau tuan nak kritik , kritik karkun tapi JANGAN KRITIK TABLIGH sbb saya takut Allah akan balas tuan atas perbuatan tuan ini. Ilmu yang tinggi bukan untuk kritik orang lain dan mengkafirkan sesama sendiri tapi untuk mengislahkan diri kita yang serba lemah ini. Saya nak tuan istighfar dan banyak mintak ampun kpada Allah dan delete bnda ni.

Unknown said...

ASAMUALAIKUM,Saya tahu mengapa saudara bercerita apa yang saudara alami,dan terus menuduh orang lain tidak betul terutama org umno......jawapan yg sebenarnya saudara belum kenal diri saudara,saya syorkan saudara membaca buku mengenal diri dan wali ALLAH yang dikarang oleh mustapha ajiasi iaitu anak murid kepada tg hj.daud bukit abal.
dan kemudian tanyalah diri kita dimakam nafsu mana kita berada........
sebenarnya tak payah nak pergi belajar jauh2 kalau nak cari jalan menuju ALLAH Dekat Melaysia ni lagi tinggi daripada negara2 lain. ulamak
yang terkenal DIASIA TENGGARA DAN sampai ke MEKAH KEALIMAN ada D SEREMBAN N9 Pergilah kat PONDOK RASAH
Jumpalah syeikh mustadza atau syeikh faiz cucu kepada sidi syeikh muhammmad said Al- Linggi cucu kepada syeikh abdur rasyid tok keramat pulau bidan.......(TARIKAT AHMADIAH IDRISIAH)kalau nak jumpa dengan Tuhan dah ada roket mengapa nak naik basikal pulak?????

Unknown said...

Ko ni mmg bodoh bangang!herr!org yg ckp psl kburukan tabligh ni sllunye mst kne msibah pnye..bpk ak karkon josh..wlau ak xikot bpk ak..tp ak ttp sokong..die dr blakang..

Ahmad said...

alasan saura membeci tabligh amat tidak wajar dengan alsan kesimpulan awwalan yang dikepilkan sebagai alasan utama untuk saudara membenci tabligh. Saya beranggapan, jika kita lihat secara meluas tentang tanggapan umum (pas ialah islam, islam ialah Pas) telah berleluasa tanggapan seperti ini, justeru menimbulkan fitnah pada Islam, gara-gara terlanur kata, terlepas bicara, tertaksub dan ekstrimis yang dibawah oleh sesetengah warga politik. Saya menasihati saudara agar tidak mewajibkan sesuatu yang tidak wajib atau wujud wajipannya (ya'ni) atas dasar apa yang saudara fikir(ikutan daripada nasihat kawan), sesungguhnya yang lebih baik itu mardatillah dan sayang agama allah. Sudah tentu jika sayang Allah, kita akan memikirkan apa yang dituntut islam ( kemudaratan umum dan sebagainya - dalam menonjolkan kemuliaan dan kesempurnaan Islam itu sendiri )

Anonymous said...

Berdakwah dengan kaum kerabat? sedangkan nabi muhammad s.a.w berdakwah kepada bapa saudaranya Abu talib, tetapi abu talib mati dalam keadaan kafir. Semoga anda yang menaip memberi rahmat dan hidayah dari allah s.w.t..

H@kiMi @hMaD said...

Salah satu contoh bila mana dakwah berpaksikan dan bertuankan politik inilah yg telah terjadi...politik umno dan pas bkn macam dulu..yg berpaksikan kpd balas dendam politik merka skrg sdg kejalan mengeratkn silaturrahim...Alhamdullilah bnyk dah kearah positf..amen

Unknown said...

Assalaamualaikum. .usaha jemaah tabligh ni amat mudah untuk ditunggangi olih pihak2 yang berkepentingan. .sebuah kerajaan yang ingin supaya rakyat menjadi bodoh akan menggunakannya untuk melalaikan sebagai "candu" agar mereka tidak peka dengan kemiskinan, menerima sahaja kemunduran serta tudak menyalahkan kerajaan atau pihak2 yang berkepentingan. Umat Islam adalah kalangan yang paling mundur di dunia. Itu satu fakta. Negara kaya Islam hanya berpuas hati dengan status pengguna dan kangsung tidak berdaya saing dalam bidang pengeluaran atau perindustrian. Satu masa nanti apabila sumber kekayaan mereka kering mereka akan menjadi peminta sedekah kpd negara2 maju dan menjadi pelarian yg memminta-minta simpati dan perlindungan daripada pihak yang dulunya mereka anggap kafir ahli neraka. Sudah terjadi di depan mata kita sekarang. Apa tidaknya. Apabila dunia disingkirkan dan matlamat hidup hanya mementingkan ganjaran seks bersama 70 bidadari syurga yg masih perawan maka alamatnya ialah satu kelenyapan yang total di dunia. Lebih baik para jemaah ini pakat ramai-ramai pegi terjun gaung saja!

Unknown said...

emm

Unknown said...

jangan cakap orang sesat sesuka hati, yang sesat tu sebab tak ikut sunnah. Allah SWt Maha Mengetahui, sayang kalau kita tak sama sama ambil bahagian dalam usaha dakwah ni.Keluar 3 hari , 40 hari dan 4 bulan adalah tertib dalam usaha dakwah.
PENERANGAN : CONTOH anda ambil kursus Islamic banking di uitm shah alam, kursus yang diambil selama 2 tahun setengah (5 semester). kalau pakai kepala OTAK ANDA, kenapa tak pendekkan masa belajar tu dari 2 TAHUN SETENGAH kepada 1 TAHUN. TAK BOLEHKAN , sebab itu adalah tertib belajar SILIBUS SILIBUS Islamic banking. MESTI CUKUP 5 SEMESTER KALAU TIDAK TAK GRED. TAK KONVO. TAK HABIS BELAJAR. SAMALAH MACAM USAHA DAKWAH , PUN ADA TERTIB NYA . INI SEMUA ULAMA YANG TETAPKAN. ADAB ADAB DAN TERTIB.

Unknown said...

KALAU LAH SAHABAT SAHABAT NABI SAW TAK PERGI BERTEBARAN KE SELURUH ALAM HARI INI, PASTI DAN PASTI ANA DAN (ANTA YANG MENULIS BLOG FITNAH NI) TIDAK AKAN MENGUCAP KALIMAH LA ILAHA ILLALLAH ATAU SEKALI KALI TIDAK DILAHIRKAN DALAM ISLAM. MUNGKIN IBUBAPA KITA KAFIR . .ATAU KITA DILAHIRKAN DALAM KEKAFIRAN YAKNI MENSYIRIKKAN ALLAH SWT. JANGAN MENYEBARKAN FITNAH SESUKA HATI. TAKUT TAKUT IBADAH ANDA TIDAK DITERIMA SEBAGAI MENOLAK DAKWAH NABI SAW.

Unknown said...

Aslmkn maaf kpda andah smua,
Aku blum cukup memahami hal agama,tapi hanya yg di ingat kan pacik aku,adalah dilarang mengikut tablig,krn di sbuah masjid tuan guru aji muda,adalah di larang tablig datang kdlam masjid,krn ajaran tablig adalah sesat,maaf ya,,krn aku telah membaca wasiat dari tuah guru aji muda,dlm riwayat nya,hanya satu golongan yang memasuki syurga adalah golongan halus sunna waljamaah,,krn smua lenkap,,maaf ya..kalau korang ingin memahami,sila datang ke masjid tuan aji muda di bahagian lahad datu area sabah,tq,,,

Unknown said...

jangan terlalu yakin dengan pendapat kita sehinggakan kita sesuka hati mengkritik usaha orang lain ,bukan ITU cara nya ,jika kita guna cara sedemikian tandanya kita selfish.Fitnah satu dosa besar lebih baik membunuh drpda mmfitnah,suru guru mu buat usul periksak terdahulu sebelum mengatakan sesuatu. orang yang berpengaruh akan mempengaruhi orang di bawahnya apabila dia berkata kata...
ingat walauapapun kita tetap saudara

Unknown said...

bertaubatlah

ffredrick peterson said...

Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan? pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tanpa cagaran, modal teroka, dan lain-lain .. Atau adakah anda telah ditolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan untuk apa-apa sebab. Kami adalah pemberi pinjaman swasta, pinjaman kepada perniagaan dan individu dalam kadar faedah yang rendah dan berpatutan kadar faedah 2%. jika Berminat? Hubungi kami hari ini di (fredrickpetersonloan@gmail.com) dan mendapat pinjaman anda hari ini
Regards,
Fredrick Peterson pasukan pelaburan

Unknown said...

salam tuan.

apa kes ni..tuan blajar agama tinggi tinggi tp tuan kutuk tabligh..tabligh kan utk baiki diri dan umat..
satu lagi kita kene ikut ahklak nabi saw,kene syg semua org..kene sangka baik..

seorang pompuan tua yahudi yg buta maki nabi s.a.w kaw-kaw tiap-tiap hari tapi nabi saw buat x tau je..hari2 nabi suapkan makanan pada pompuan ni..pendek cita pompuan ni last-last dpt tau nabi saw yg suapkannya makanan ,

itupun dia tau setelah nabi saw wafat..terus masuk islam pompuan ni..cantiknya ahklak nabi saw .. allah hu akbar..

Unknown said...

Aku kalau dlm politik,mmg aku pilih Pas.Akan tetapi xde pulak aku nk cop Umno itu laknatullah mcm ko sebutkan..Saper ko nak kata begitu..itu kan pilihan masing2..Yang ko sakit hati kenapa pulak..Ko ni belajar agama je lebih..tp fikiran ko mcm bukan orang agama.. kolot..Pasal umno je ko terus buang usaha JT ni? Dan kemudian ko war2kan keburukkan JT di setiap masjid2 sewaktu ko berkuliah? Ustaz jenis apa ler ko ni..Nik Aziz pun xde cemuh usaha JT ni..Ko plak yg berlebih2..Mana ilmu ko belajar ni..Dlm penceritaan ko tu pun dah menunjukkan yg ko ni siapa diri ko yg sebenarnya..budak yg tak belajar habis dan suka melihat keburukkan org lain dan terus menobatkan orang itu laknatullah..ko buat ikut nafsu ko..bukan ngikut ilmu..senang2 je setan tipu ko..Mana akhlak ko ye..Aku rasa ko xlayaklh jd seorang ustaz dan berpolitik dlm Pas..Takut besok2 semua org dlm politik Pas jadi sesat sbb mulut dan pemikiran ko yg letak kt lutut.

SERUAN DAKWAH said...

DIA MENINGGALKAN TABLIGH SEBAB TABLIGH TAK PERLU PADA DIA...KITA JUMPA NANTI DIAKHIRAT YA SAYA AKAN BANGKIT DI AKHIRAT BESOK , MENDAKWA ENGJAU DI MAHKAMAH ALLAH...SIAPKAN LAH LAWYER 2 KAU TU...

Unknown said...

Nauzubillah..moga saya dan tuan dirahmati..

clah said...

komen adik yg terbaik..
Maha Suci Allah...
JT ini memang sesat dan menyesatkn..
dakwah mrk ialah:mengeluarkan org Islam yg mengikut ajaran Rasulullah saw kpd ajaran JT yg mengikut dan taksub kpd hanya maulana2 mrk..
mrk tiada jihad.

clah said...

komen adik yg terbaik..
Maha Suci Allah...
JT ini memang sesat dan menyesatkn..
dakwah mrk ialah:mengeluarkan org Islam yg mengikut ajaran Rasulullah saw kpd ajaran JT yg mengikut dan taksub kpd hanya maulana2 mrk..
mrk tiada jihad.

Unknown said...

Setuju..wahai tt yang bijaksana cita2kan lah kematian dengan segera jika kamu yakin kamu dari kalangan orang yang benar dan dijamin syurga..fitnah itu lebih besar dosanya dari membunuh...

Unknown said...

Itu hanya pandangan kamu wahai saudaraku...tidakkah kamu tahu jemaah yg paling banyak tersebar sehingga keluar 7bulan dan lebih..hanya pakistan..lihatlah wahai saudaraku dari malaysia kita sepatutnya malu dengan usaha dari mereka yg begitu banyak berkorban untuk agama..dari bangsa mereka yg tidak pernah kenal penat lelah..adakah kita layak mengkritik..orng yg semacam ni..adakah kita lebih mula dari mereka disisi Allah???

Unknown said...

Ulama2 yg tuan sebut2 ni adakah mereka ini lebih tinggi dari ulama' yg tuan kritik ilmunya tadi???

Homestay terkenal said...

Dah daftar ahli PAN ka Belum?

fetri said...

Perkataan Haji Wahab Shab
1.adakah benar beliau berkata begitu?
2.jika memang beliau berkata begitu,apa maksud Hj Wahab sahb berkata begitu? Mesti jumpa dan mohon diterangkan makaudnya.
3. Jika beliau tidak berkata begitu atau disalah faham maka tuan juga telah menyebarkan fitnah

Unknown said...

Emm kesian cerita kau nie...x tau betul ke x?x betul jadi fitnah.belajar bidang agama jadi lain pulak hahaha

Unknown said...

Sedihnya dgr crita kau ni.sb tabligh la ramai org balik ke jln islam.pilihan tabligh tu dari diri sendiri tidak di paksa.ko banding tabligh xbuat apa2 pada politik oulak,rasanya ko ni mau buat parti sendiri walahualam.saya bukan ahli tabligh tapi jika sy berkemampuan sy akan bantu tabligh.respek tabligh lailahainlallah.

Cherasi81 said...

Sedap maki hamun orang, lepas tu bersahabat dgn syaiton, dan merasakan diri dia yg betul Semuga AlLah beri hidayat.

Unknown said...

Apa pandangan tuan dgn penyatuan UMNO dan PAS sekarang?

«Oldest ‹Older   201 – 359 of 359   Newer› Newest»