Tuesday, July 17, 2007

AKU DAN LAPTOPDARULFIQH.BLOGSPOT.COM

AKU DAN LAPTOPDARULFIQH.BLOGSPOT.COM

Semenjak dua menjak ini, kesibukan dalam beberapa urusan menyebabkan menulis menjadi sesuatu kerja sampingan, walaupun ianya merupakan kepentingan dalam hidupku.

Pernah beberapa orang sahabat bertanya, mengapa aku menulis dan adakah aku mendapat apa-apa habuan menulis dari mana-mana pihak. Aku menjawab, menulis merupakan minatku dan aku menulis tidak mendapat apa-apa habuan dari mana-mana pihak.

Minatku kepada penulisan adalah semenjak aku berkenalan dengan bapa angkatku yang merupakan bekas Mufti kerajaan Sabah yang bernama Tuan Guru Haji Said bin Ibrahim.

Dalam pertemuan pertama kali bersama Tuan Guru Haji Said, Aku bertanyakan tentang cara dan teknik beliau belajar dahulu. Beliau menyatakan, beliau sentiasa menulis segala ulasan guru-guru selepas dari selesai pengajian.

Mendengar cerita beliau, jiwaku sudah mula berminat dengan dunia penulisan, tetapi, ketika itu, minat tersebut tidak dapat dijadikan sebagai jadual hidupku kerana aku agak lemah dalam sudut bahasa Melayu. Ini adalah bersebabkan aku merupakan seorang yang mempunyai kelulusan dari Universiti Islam di Tanah arab, Mesir dan bumi debu Pakistan, tanpa mendapat pengajian bahasa Melayu secara sempurna disamping aku sendiri tidak mempunyai kelulusan SPM, walaupun disarankan oleh sebilangan sahabat agar mengambilnya.

BERANIKAN DIRI

Aku memberanikan diri untuk menulis, walaupun aku menghadapi krisis ejaan dan penggunaan bahasa melayu dengan betul. Dengan keberanian tersebut, aku telah berjaya menubuhkan sebuah blog sebagai tempat untuk aku meluahkan perasaan dan fikrahku dalam mengulas balik segala kejadian yang berlaku.

Ekoran dari itulah, banyak tulisan-tulisanku yang didapati dalam blog mempunyai identity tersendiri, iaitu ianya adalah fikrah al-bakistani. Aku tidak mengira kepada sesiapa sahaja yang untuk dijadikan medanku untuk mengkritik, samada ianya terhadap PAS atau kepada mereka yang bukan dari PAS.

Aku tidak mengira siapa sahaja yang hendak aku kritik, adakah ianya mempunyai jawatan yang besar atau tidak, samada dalaman jemaah atau tidak dan sebagainya. semua kritikan aku itu adalah menggambarkan fikrahku dalam sesuatu tindakan.

Pernah sahabat-sahabat seperjuangan menyuruh aku menarik balik tulisanku dari blogku itu. Disebabkan tindakan sahabat tersebut seakan-akan “cari gaduh”, maka aku mengambil sikap untuk menarik balik kenyataanku tersebut. (tak perlu diceritakan siapakah mereka)

Apa yang menyebabkan aku terkilan, mereka yang menyuruh aku menarik balik kritikanku itu, sedangkan mereka sendiri tidak pernah menarik balik tulisan mereka, walaupun mereka pernah berjanji untuk menarik balik tulisan mereka yang mengkritikku.

Apa yang lebih menyebabkan aku terkilan lagi, kritikanku terhadap mereka menyebabkan mereka mengubah kerangka isi tulisan mereka agar bersesuaian dengan kehendak yang sebenar, padahal asalnya tulisan tersebut tidak bertepatan dengan kehendak, kemudian mereka melakukan kritikan semula terhadap tulisanku dengan merujuk tulisan yang telah dibaiki semula, disamping memburukkan lagi tulisanku itu.

Inilah penipuan yang dilakukan sebilangan penulis-penulis alam maya yang padaku, mereka ini walaupun mempunyai kehebatan menulis, berdarjat Master dan PHD, jawatan sebagai ahli akademi, penasihat agama di sebilangan syarikat-syarikat besar, tetapi mereka ini pada hakikatnya mempunyai kepentingan peribadi disebalik tulisan tersebut dan tidak layak dipanggil sebagai “orang bijak”.

ARTIKLE SAHABAT-SAHABAT

Blog laptopdarulfiqh.blogspot.com bukanlah dikendalikan oleh aku bersendirian, bahkan blog ini mempunyai beberapa sahabat yang mengawalnya.

Begitujuga, tulisan-tulisannya tidaklah datang dariku sahaja, bahkan banyak tulisan-tulisan yang termuat didalamnya datang dari sahabat-sahabat penulis yang lain.

Aku juga menyediakan di dalam blog ini ruang kepada sahabat-sahabat yang berjawatan dalam jemaah untuk mereka mengemukakan atau mengeluarkan kenyataan rasmi mereka. ekoran dari itulah, kenyataan Ulama Pelapis, Dewan Ulama PAS dan PAS Kawasan dan Pemuda PAS Kawasan Subang sering termaktub didalam blog ini.

PENUTUP

Penulisan merupakan minat, hobi dan keperluan hidupku. Dengan penulisan, ilmu yang dipelajari dahulu dapat di “panaskan” semula.

Penulisan yang berasas kepada kajian dapat menambahkan pengetahuan, disamping dapat meluaskan lagi pengalaman dan menambah kefahaman dalam memahami persepsi manusia terhadap sesuatu isu.

Mudah-mudahan segala usaha yang dilakukan mendakwa keberkatan di sisi Allah dan dikira sebagai amalan soleh. Amin ya Rab Al-‘Alamin

Sekian

Wallahu ‘Alam

p/s : malam ini malas nak menulis, tetapi digagahi dengan semangat mahu menulis.

Al-Bakistani
http://laptopdarulfiqh.blogspot.com

e mail : abu_abdillah_azzam@yahoo.com

No comments: