Sunday, July 01, 2007

KHALIFAH ISLAM DAN KHALIFAH SYAITAN : KETAATAN UMARA' MENGIKUT MANHAJ NABAWI

KHALIFAH ISLAM DAN KHALIFAH SYAITAN :
KETAATAN UMARA’ MENGIKUT MANHAJ NABAWI

Pada 24 Jun yang lepas, Yadim Menulis dalam Mingguan Malaysia berkenaan dengan kewajipan memberi ketaatan kepada umara’. Tulisan itu dikuatkan dengan nukilan-nukilan hadis yang tidak merujuk kepada tafsiran yang berpijak kepada reality dan keadaan yang sebenar.

Padaku, tulisan itu merupakan rentetan dari ulasan mereka yang mendakwa berada dalam lapangan sunnah. Tulisan yang dipenuhi ulasan yang bersifat zahiri, tanpa merujuk kepada waqii dan maqasid disebalik sesuatu ungkapan Nas.

Pemikiran zahiri ini telah lama wujud dalam dunia ilmuan islam. Berbagai-bagai fatwa yang dikemukakan oleh mereka dengan anggapannya sebagai sunnah, disamping menafikan “kesunnahan” mereka yang tidak sealiran dengan mereka.

Apa yang pelik, seakan-akan mereka ini tidak membaca hadis-hadis yang diistidlalkan kewujudan maqasid didalam Nas. Kepelikkan yang bertambah hairan lagi apabila mereka mendakwa pejuang Sunnah, tetapi tidak mempunyai perjuangan untuk mendaulatkan islam sebagai satu kewajipan melaksanakan khalifah islam di muka bumi Allah.

TUGASAN KHALIFAH ISLAM

Allah berfirman;

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً

Maksudnya;
“(ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi"

(Surah Al-Baqarah : 30)

Dari ayat ini menyatakan bahawa, bagaimana tugas yang perlu di tunaikan oleh Adam dan anak-anak Adam di atas bumi ini. Ayat ini menjelaskan bahawa, tugasan yang perlu dilakukan oleh Adam dan anak-anaknya adalah untuk melaksanakan agama di atas bumi dan mentadbir bumi mengikut aturan agama.

Pentadbiran bumi memerlukan kepada kepimpinan (ketua). Jika tidak berlaku demikian, maka maksud disebalik pentadbiran ini tidak akan berlaku.

Daripada Abu Hurairah, Sabda Nabi SAW;

إذا كان ثَلَاثَةٌ في سَفَرٍ فَلْيُؤَمِّرُوا أَحَدَهُمْ

Maksudnya;
“Apabila keluar tiga orang, maka hendaklah dilantik seorang dari kalangan mereka menjadi ketua[1]

Begitujuga, dalam hadis yang lain pula, daripada Abdullah bin Omar, sabda Nabi SAW;

وَلاَ يَحِلُّ لِثَلاَثَةِ نَفَرٍ يَكُونُونَ بِأَرْضِ فَلاَةٍ الا أَمَّرُوا عليهم أَحَدَهُمْ

Maksudnya;
“tidak halal bagi tiga orang yang berada di padang melainkan salah seorang dari mereka dilantik menjadi ketua[2]

Dari kedua-dua hadis ini, Imam Ibnu taimiyyah menyatakan didalam kitabnya “Al-Hisbah” dengan katanya;

فإذا كان قد أوجب في أقل الجماعات وأقصر الاجتماعات أن يولى أحدهم : كان هذا تنبيهًا على وجوب ذلك فيما هو أكثر من ذلك

Maksudnya;
“Apabila diwajibkan melantik salah seorang mereka menjadi ketua dalam himpunan yang sedikit, maka ini merupakan satu peringatan atas kewajipan melaksanakannya (melantik ketua) pada bilangan yang lebih ramai[3]

maka dengan itu, melaksanakan tugas perlantikan ketua untuk melaksnakan tugasan khalifah merupakan tanggungjawab yang wajib di tunaikan oleh manusia.

Perlantikan ketua tersebut hendaklah berasaskan kepada kehendak Allah. iaitu dengan tujuan untuk melaksanakan hukum Allah SWT yang semuanya terkandung dalam dua kandungan asasi iaitu Al-Quran dan As-Sunnah.

TUJUAN KEPIMPINAN ISLAM

Tujuan disebalik kepimpinan Islam adalah melaksanakan agama Islam berdasarkan kehendak Allah. As-Syaikh Abdullah bin Omar bin Sulaiman Ad-Damiji menyatakan, tujuan kepimpinan Islam adalah melaksanakan suruhan Allah di bumi atas wajah yang telah disyariatkan, melaksanakan tugasan amar makruf dan nahi Mungkar, menyebarkan kebaikan dan mengangkat kebaikan itu setinggi-tingginya. Juga, melarang dari berlakunya kemungkaran dan kefasadan dalam hukuman dan memberi keselamatan kepada harta dan ahlinya[4].

Walaubagaimanapun, Ahl as-Sunnah Wa al-Jamaah menyatakan, tujuan kepimpinan Islam adalah;

إقامة الدين و سياسة الدنيا به

Maksudnya;
“Melaksanakan agama dan mentadbir bumi berdasarkan agama[5]

PENTADBIRAN DAN PERLAKSANAAN AGAMA

Agama yang dimaksudkan sudah tentu agama Islam yang di cintai. Seperti sedia maklum, Islam adalah sebuah agama yang tidak dibataskan kepada peribadatan sahaja, bahkan ianya menjangkau kepada perkara-perkara yang lebih besar, seperti melibatkan perkara kehidupan, ekonomi, politik dan sebagainya.

Melaksanakan agama hendaklah mengikut acuan yang ditetapkan oleh Allah. antara acuan Allah adalah melaksanakan segala undang-undang dan hukum-hukum yang diwajibkan oleh Allah dalam perlaksanaannya.

Amat jahat kenyataan dari sebilangan mufti-mufti di Malaysia yang melebelkan golongan yang menyeru kepada perlaksanaan undang-undang Islam ini sebagai golongan yang menyeru kepada pembinaan Negara polis. Sedangkan, perlaksanaan undang-undang islam dalam pemerintahan adalah sesuatu yang wajib, telah dinyatakan oleh Allah dalam firman-Nya;

إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ

Maksudnya;
“hanya Allah jualah Yang menetapkan hukum”

(Surah Al-Anaam : 57)

As-syaikh Abdullah Ad-Damiji menyatakan, maksud melaksanaan agama adalah mentadbir seluruh urusan kehidupan berdasarkan kepada kaedah syariat, perinsip-perinsipnya dan hukum-hukumnya, samada dikeluarkan secara nas atau yang dikeluarkan secara istinbat yang berasaskan kepada kaedah ijtihad yang betul[6].

KHALIFAH SYAITAN : MENTADBIR TIDAK IKUT AGAMA

Setelah dilihat kepada perbincangan berkenaan pentadbiran yang berasaskan kepada agama, maka perlu diketahui juga hukum mentadbir yang tidak berasaskan kepada agama, yang ianya merupakan asas kepada kepimpinan Khalifah Syaitan.

Sekiranya dilihat kepada kandungan Al-Quran, banyak firman-firman Allah yang membicarakan perkara ini. Antaranya adalah;

Firman Allah;

أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آَمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلَالًا بَعِيدًا

Maksudnya;
“tidakkah Engkau (hairan) melihat (Wahai Muhammad) orang-orang (munafik) Yang mendakwa Bahawa mereka telah beriman kepada Al-Quran Yang telah diturunkan kepadamu dan kepada (Kitab-kitab) Yang telah diturunkan dahulu daripadamu? mereka suka hendak berhakim kepada Taghut, padahal mereka telah diperintahkan supaya kufur ingkar kepada Taghut itu. dan Syaitan pula sentiasa hendak menyesatkan mereka Dengan kesesatan Yang amat jauh”

(Surah An-Nisa’ : 60)

Dalam firman Allah ini dengan jelas Allah menafikan keimanan mereka yang berhukum dengan hukuman yang lain dari hukum Allah. penafian tersebut adalah bersebab hukum Allah tidak boleh berhimpun dengan hukuman yang lain.

Disamping itu juga, dalam firman Allah ini juga menyuruh supaya mengingkari atau menjauhi diri dari terjebak dengan mereka yang taghut.

Firman Allah dalam ayat yang lain;

مَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لَا انْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

Maksudnya;
“sesiapa Yang tidak percayakan Taghut, dan ia pula beriman kepada Allah, maka Sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (tali ugama) Yang teguh Yang tidak akan putus. dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui”.

(surah Al-Baqarah : 256)

Menurut As-Syaikh Muhammad bin Ibrahim, taghut bermaksud semua yang berhukum tidak berlandaskan ajaran Nabi SAW[7].

Bukan daripada ajaran Islam, mereka yang mengambil hukum Allah disamping mengambil juga ajaran yang bukan dari hukum Allah.

Firman Allah;

وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ

Maksudnya;
“Sesungguhnya Kami telah mengutus Dalam kalangan tiap-tiap umat seorang Rasul (dengan memerintahkannya menyeru mereka): "Hendaklah kamu menyembah Allah dan jauhilah Taghut"

(Surah An-Nahl : 36)

Dari ini, difahami bahawa khalifah yang tidak berasaskan kepada Islam menandakan bahawa ianya merupakan khalifah syaitan yang wajib diserang untuk mengembalikan segala kemampuan dalam melaksanakan undang-undang islam yang merupakan tugas Khalifah islam.

Semua ini tidak akan berjaya, sekiranya tugas menjatuhkan kepimpinan khalifah syaitan ini tidak dilaksanakan oleh umat. maka dengan itu, meredhai dengan kepimpinan Syaitan merupakan dosa. Dosa itu akan dapat di selamatkan dengan berusaha kearah menjatuhkannya dengan mengembalikan kekuasaan Islam yang menjadi tanggungjawab khalifah Islam.

MENJATUHKAN KHALIFAH SYAITAN

Setelah dimaklumi dalam perbahasan lepas berkenaan dengan tindakan khalifah syaitan, iaitu khalifah yang tidak berhukum dengan hukum Allah, disamping mengambil hukuman yang lain darinya.

Setelah melihat amalan taghut yang dilakukan oleh khalifah syaitan, maka tindakan menjatuhkan kepimpinan taghut ini merupakan satu tanggungjawab yang melibatkan aqidah.

Firman Allah;

مَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لَا انْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

Maksudnya;
“sesiapa Yang tidak percayakan Taghut, dan ia pula beriman kepada Allah, maka Sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (tali ugama) Yang teguh Yang tidak akan putus. dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui”.

(surah Al-Baqarah : 256)

Firman Allah ini dengan jelas menyatakan betapa rosaknya aqidah umat yang tidak mengkufuri taghut. Dengan berpegang dengan simpulan agama, maka dia telah berada dalam kekuatan aqidah yang tidak akan putus, tetapi sebaliknya, jika dia tidak mengkufuri taghut, maka dia telah mengadakan satu tindakan yang merungkaikan aqidahnya yang sering dikunjungi syaitan-syaitan.

Daripada Abi Umamah Al-Bahili, Sabda Nabi SAW;

لتنقض عرى الإسلام عروة عروة كلما انتقضت عروة تثبت الناس بالتي تليها منهن فأولهن نقضا الحكم وآخرهن الصلاة

Maksudnya;
“Akan terungkai ikatan Islam satu persatu. Ketika terungkai satu ikatan, nescaya manusia akan mengikuti yang selanjutnya. perkara pertama yang akan terungkai adalah pemerintahan dan akhirnya adalah solat[8]

Ini menandakan bahawa kewajipan menjatuhkan kepimpinan Taghut merupakan tanggungjawab, yang tanpa usaha ini, maka aqidah umat akan tergugat.

Menjatuhkannya bukan satu tindakan yang salah dengan manhaj nabawi dan salaf soleh yang terdahulu, bahkan ianya berasaskan kepada nas-nas yang soreh.

Antaranya adalah hadis yang diriwayatkan oleh At-Tirmizi, sabda Nabi SAW;

أَيُّهَا الناس اتَّقُوا اللَّهَ وَإِنْ أُمِّرَ عَلَيْكُمْ عَبْدٌ حَبَشِيٌّ مُجَدَّعٌ فَاسْمَعُوا له وَأَطِيعُوا ما أَقَامَ لَكُمْ كِتَابَ اللَّهِ

Maksudnya;
“Wahai Manusia ! takutlah kamu kepada Allah, walaupun kamu dipimpin oleh Hamba Habsyi yang besar hidungnya, maka dengarlah dan taatlah kepadanya selama dia melaksanakan kitabullah[9]

PENUTUP

Kelahiran golongan yang lebih mementingkan zahir nas-nas tanpa merujuk kepada ulasan dari mereka yang berkelayakan sudah menjadi satu perkara yang baru di negara ini. Maka dengan demikian, mereka mengadakan berbagai-bagai fatwa yang banyak menguntungkan kepada musuh Islam disamping menjadi ruang musuh Islam untuk menyerang gerakan yang mahu melaksanakan undang-undang islam.

Mereka mendakwa bahawa mereka adalah golongan yang hendak kembali kepada sunnah, tetapi mereka sanggup mengetepikan tanggungjawab yang berbentuk wajib.

Apa yang memelikkan adalah, mereka mampu bersekongkol dengan golongan yang melawan hukum Allah dengan dakwaan manhaj salaf soleh yang hanya menegur pemimpin yang hanya diketahui oleh Allah sahaja.

Lebih menjanggalkan lagi adalah, mereka ini lebih merujuk kepada fatwa ulama-ulama yang sealiran dengan mereka didalam perkara yang bersesuaian dengan kehendak nafsu mereka sahaja.

Lihatlah perbahasan Isbal dan janggut. Kebanyakan guru-guru rujukan mereka, Isbal adalah haram[10], dan janggut bagi kaum lelaki adalah wajib[11]. Tetapi, disebabkan kehendak nafsu mereka yang mahu melakukan isbal, mereka telah mengambil ulasan ulama-ulama yang menyatakan boleh dan mereka mengambil fatwa ulama yang menyatakan bahawa janggut adalah perkara sunat sahaja.

Tetapi dalam isu-isu yang lain, antaranya isu menegur pemimpin, mereka merujuk kepada ulasan-ulasan ulama yang menyatakan pengharaman isbal dan memandang wajib berjanggut disamping mengenepikan pandangan ulama-ulama yang lain dengan alasan manhaj salaf soleh.

Persoalannya, benarkah mereka ini bermanhaj salaf soleh, atau kelahiran mereka ini untuk meluahkan perasaan cemburu mereka terhadap pergerakan gerakan Islam yang sudah lama wujud, atau mereka ini mempunyai agenda tersendiri?

Jika benar, maka berhati-hatilah dengan mereka !!!

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-bakistani
http://laptopdarulfiqh.blogspot.com

e mail : abu_abdillah_azzam@yahoo.com





[1] Sunan Abi Daud : 3/36 : hadis No : 2609.
[2] Musnad Ahmad bin Hanbal : 2/176 : hadis no : 6647.
[3] Al-Hisbah : m/s 7.
[4] Al-Imamah Al-Uzma : m/s 79.
[5] Al-Imamah Al-Uzma : m/s 80
[6] Al-Imamah Al-Uzma : m/s 93.
[7] Tahkim Al-Qawanin : m/s 3.
[8] Sya’b Al-Iman : 4/326 : hadis no : 5277.
[9] Sunan At-Tirmizi : 4/209 : hadis no : 1706. Abu isa menyatakan bahawa hadis ini adalah hadis hasan saheh, dan diriwayatkan dengan banyak wajah melalui Ummu Husain.
[10] Sila rujuk kitab Had As-Saub wa al-Uzrah wa tahrim al-Isbal wa Libas As-Syuhrah.
[11] Sila rujuk kitab hukm ‘Ifa’ Al-Lihyah wa Khabr Al-Ahad.

1 comment:

Abu Numair Nawawi B. Subandi said...

ALHAMDULILLAH ANA DAH BACA...

DI MANAKAH DALILNYA YG MEMINTA KITA MENJATUHKAN PEMIMPIN?

KENAPA TIDAK DI-IMBANGI DENGAN DALIL2 YANG MEMINTA KITA SUPAYA MENASIHATI PEMERINTAH DGN AS-SUNNAH?

“Barangsiapa taat kepada penguasaku maka dia telah taat kepadaku. Barangsiapa yang bermaksiat kepada penguasaku, maka dia telah bermaksiat kepadaku”. (Muttafaq ‘Alaihi. Dari jalur Abu Hurairah. Lihat: al-Muzakkir wat-Tazkir waz-Zikra. Hlm. 42-43. Ibnu Abu Asim)

Imam Bukhari telah mengkhususkan satu bab tentang hadis ini dalam pembahasan al-Ahkam dari kitab sahihnya, iaitu bab firman Allah yang bermaksuad: “Taatilah Allah dan Rasulnya serta Ulil Amri antara kamu”.

Berkata al-Hafiz Ibn Hajar rahimahullah:

“Di dalam hadis ini disebutkan tentang wajibnya mentaati para pemimpin, tetapi ia terbatas dalam hal-hal yang bukan maksiat”. Dan lafaz dari Muslim:

“Kecuali apabila kamu melihat bahawa pemimpin itu telah kafir secara terang-terangan dengan bukti (kenyataan dalil) dari Allah”. (Sahih Muslim 3/1470)

Taatilah seruan Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam dalam sabda baginda:

“Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam menyeru kami (agar patuh dan taat), maka kami pun membaiatnya, dan baginda meminta dari kami adalah: Agar kami membaiatnya atas dasar mendengar dan taat dalam suka maupun duka, dalam keadaan susah ataupun senang dan dalam keadaan tidak kita sukai atau kita suka serta supaya kita tidak merampas kekuasaan dari ahlinya. Kemudian baginda bersabda: Kecuali kamu melihat kekafiran yang telah nyata oleh kamu dengan pembuktian dari Allah Ta’ala (dalil dari al-Quran yang membuktikan kekafirannya)”. (Syarah Muslim. Kitabul Imarah, bab Wujubu at-Taah al-Umara fi Ghairi Masiyah wa-Tahrimuha fi al-Masiyah. Oleh Imam Nawawi. H/R Muslim)

Para ulama ahlus sunnah wal-jama’ah mewajibkan taat kepada para pemimpin Islam dan bersatu di bawah kepimpinan mereka selagi mereka tidak menyatakan (mengiklankan) secara terang-terangan kekafirannya di khalayak ramai. Atau selagi tidak ada pembuktian melalui ukuran (penilaian) dari al-Quran atau as-Sunnah yang membuktikan ia telah benar-benar kafir. Dalam hal ini telah berkata Abu Abdillah Ahmad bin Muhammad asy-Syihhy:

“Sesungguhnya akidah kami sebagai Ahli Sunnah wal-Jamaah terhadap hukama (para pemimpin Islam negara) kami, bahawa kita tidak boleh keluar dari ketaatan kepada mereka, walaupun pada mereka terdapat kezaliman, kepalsuan (pembohongan) kefasikan dan tidak berlaku adil. Kami wajib taat selagi mereka tidak mengumumkan secara terang-terangan di khalayak ramai bahawa mereka tidak menghendaki dan tidak menyukai syariat Allah Ta’ala, kami wajib taat selagi mereka tidak kafir terhadap Allah dengan kekafiran yang dapat dibuktikannya dengan jelas melalui petunjuk dari Allah Ta’ala dan dalil dari kitab dan sunnah. Maka jika seandainya mereka berbuat demikian, bolehlah untuk keluar dari ketaatan terhadap mereka denga syarat yang kedua, iaitu kita memiliki kemampuan dan kekuasaan untuk menggulingkan mereka, tanpa mengakibatkan kerosakan yang lebih parah dari yang pertama. Kalau tidak demikian, kami Ahli Sunnah wal-Jamaah bekerjasama dengan pemimpin Islam dengan doa dan nasihat kepada mereka dengan cara hikmah, penuh bijaksana dan nasihat yang baik, tidak dengan revolusi dan pemberontakan”. (Hiwar Hadi Ma’ Ikhwani. Hlm. 30. Abi Abdullah Ahmad bin Muhammad bin Asy-Syihhy, Cetakan Pertama. 1415H-1995M)

Seterusnya beliau berkata:

“Dan kita taat kepada mereka dalam suka ataupun duka, kecuali dalam kemaksiatan, maka tidak ada ketaatan kepada mereka. Maka kami pun memberi peringatan kepada orang yang keluar dari ketaatan terhadap mereka dari kalangan kaum muslimin”. (Hiwar Hadi Ma’ Ikhwani. Hlm. 30. Abi Abdullah Ahmad bin Muhammad bin Asy-Syihhy, Cetakan Pertama. 1415H-1995M)