Friday, August 03, 2007

APAKAH PUNCA SEBENAR ORANG JADI MURTAD?

APAKAH PUNCA SEBENAR ORANG JADI MURTAD?

Berbagai-bagai manusia bercakap berkenaan murtad dari sudut undang-undang. Bermula dari mereka yang muslim hinggakan mereka yang masih belum memeluk Islam. Perbincangan demi perbincangan telah dilakukan, akhirnya melahirkan satu polimik perbincangan keilmuan yang tidak memberi kesan baik dapat menyelamatkan aqidah umat islam di Negara ini. Yang ada hanyalah, perbincangan untuk memahamkan manusia bidang kuasa hukuman murtad yang perlu di lakukan didalam Negara.

Aku amat benci kepada golongan yang suka berdebat dari sudut akademi, tetapi tidak disertai dengan tindakan untuk menyelami sendiri masalah yang sebenar individu-individu murtad tersebut.

Perbincangan dari sudut akademi tidaklah salah, tetapi yang salahnya adalah, apabila perbincangan itu sekadar melahirkan kertas kerja dan kenyataan media yang menguntungkan dari sudut publisiti murahan seperti yang dilakukan oleh sebilangan pihak, tetapi tindakan mereka itu sebenarnya adalah haprak.

Yang lebih mencelakakan lagi, apabila golongan ini hanya lebih mementing gerak kerja yang bersifat “boleh di mediakan”, lalu dilihat sebagai gerak kerja yang berjalan, disamping terus mendakwa golongan lain sebagai “tin kosong”, sedangkan hakikat sebenar, merekalah golongan Tin Kosong yang lebih kuat bunyinya berbanding isinya.

Apakah dengan sebab mereka sentiasa mengadakan Demonstrasi itu sudah cukup mereka berkata mereka sebagai Tin yang berisi? Sedangkan, disebabkan kesentiasaan mengadakan Demonstasi sehinggakan golongan luaran melebelkan mereka sebagai satu organisasi demonstarasi yang tidak lebih dari itu.

Demonstrasi bukanlah focus perbincanganku, tetapi perbincanganku adalah, mengadakan demonstari tidak akan berjaya menggegarkan dunia sekiranya tidak dihadiri pendokong-pendokong yang memahami isu yang sebenar.

Lihat sahaja di Iran, bagaimana Ayatullah Khumaini berjaya mewujudkan revolusi Iran yang berjaya menggulingkan Shah Iran. Tindakan Khumaini itu, bukannya bermula dengan demonstrasi, tetapi dimulakan dengan penerapan kefahaman dikalangan pejuang-pejuang dan rakyat-rakyat tentang isu yang sebenar yang akhirnya melahirkan pejuang-pejuang berani mati yang berjaya menggulingkan Shah Iran ketika itu.

Begitujuga, cetusan peperangan salib yang dilakukan oleh Pope Urban II yang merupakan Ketua Paderi Dunia ketika itu. Ianya bukan dimulakan dengan satu demonstrasi, tetapi ianya dimulakan dengan penerapan doktrin jahat Kristian terhadap paderi-paderi Kristian dalam perhimpunan paderi-paderi sedunia yang bertempat di Perancis pada tahun 1095. Doktrin itu bermula dari dikalangan paderi-paderi yang telah menyebarkannya di seluruh pelusuk dunia yang akhirnya berlaku peperangan salib pada tahun 1096 yang peperangan tersebut mengambil masa selama 200 tahun.

Dan yang lebih penting perlu dilihat adalah, bagaimana tentera pimpinan salahuddin Al-Ayyubi berjaya mengalahkan tentera salib ini. Perjuangan memberi kefahaman dikalangan umat Islam telah dimulakan oleh Sultan Salahuddin Al-Ayyubi. Kefahaman yang mendalam sehinggakan lahir tentera-tentera Islam yang benar-benar taat kepada Allah dan akhirnya tentera-tentera islam inilah yang berjaya mengalahkan tentera salib.

Apa yang dinyatakan dalam ulasanku ini adalah, demonstrasi bukanlah cara permulaan dalam menggegarkan dunia, tetapi permulaan tindakannya adalah berusaha memberi kefahaman terhadap isu yang sebenar. Dengan tindakan ini, baru demonstrasi yang akan dijalankan akan melahirkan natijah yang baik dan berjaya.

KRISIS APAKAH YANG SEBENAR?

Berbalik kepada isu murtad, sebagai seorang yang pernah terlibat secara langsung dalam menghadapi golongan orang yang sudah dan sedang dimurtadkan, aku dapat mengambil beberapa kesimpulan, kemurtadan yang sedang menimpa bukanlah berpunca dari krisis undang-undang yang terkandung dalam perlembagaan, tetapi krisis yang sebenar adalah, bermula dengan krisis kehidupan individu-individu murtad itu sendiri.

Dalam blog “laptopdarulfiqh.blogspot.com” ini, Aku sendiri pernah menceritakan pengalamanku menyusup masuk kedalam gereja kristian di Petaling Jaya, disana kami mendapati, individu-individu murtad disana bukanlah kerana mereka meyakini dengan ajaran kristian, tetapi mereka berani mengisytiharkan murtad adalah bersebabkan kesempitan hidup mereka yang telah berjaya diambil kesempatan oleh pihak gereja untuk memurtadkan mereka keluar dari Islam.

Begitujuga, berkenaan dengan sebuah keluarga yang sedang diusahakan murtad oleh seorang paderi Kristian yang berbangsa India di Cheras. Di sana kami dapat melihat, punca si keluarga yang hendak dimurtadkan itu adalah masalah kehidupan mereka yang tertekan, bermula dari masalah suami yang tidak bertanggungjawab sehinggakan anak yang menghadapi masalah kesihatan yang diabaikan oleh pihak tertentu (antaranya pihak Pejabat Agama dan PPZ) yang akhirnya mereka mencari perlindungan dari pihak Gereja untuk menyelesaikan masalah mereka.

Dengan usaha mereka yang ingin mendapat perlindungan dari pihak gereja itu menyebabkan pihak gereja mengambil kesempatan untuk menyampaikan dakyah kristian yang akhirnya mereka menjadi murtad, terkeluar dari islam.

Secara umumnya dapat difahami, isu murtad yang sedang menyerang aqidah umat Islam di Negara ini adalah bersebabkan tugasan yang wajib dilaksanakan oleh pihak berkuasa tidak berlaku. Kalau ianya di wartakan perlaksanaannya, tetapi perlaksanaannya dilakukan secara sambil lewa yang akhirnya melahirkan satu situasi, orang Islam sendiri sudah menyampah kepada Islam bersebabkan tindakan pihak berkuasa Islam juga.

Apa yang memelikkan, sebagai institusi Islam, selayaknya gerakan memajukan kefahaman islam dilaksanakan dikalangan umat Islam, tetapi yang menyedihkan, ceramah-ceramah agama di masjid dan surau yang bersifat berani akan dipantau dan akhirnya menutupnya.

Yang lebih teruk adalah, golongan yang menyekat program keagamaan ini adalah mereka-mereka yang berpendidikan tinggi dalam agama. Golongan ustaz-ustaz JAIS, Imam-Imam periuk nasi, pengerusi dan nazir masjid adalah golongan yang menjadi pelopor dalam menyekat program sebegini.

Golongan “Imam-imam sial” ini lebih berbangga dengan pembinaan dan kecantikan pada bangunan masjid, tetapi mereka tidak pernah merasa bersalah disebabkan program-program penerapan kefahaman islam tidak dilakukan di masjid-masjid dibawah jagaan mereka.

Inilah pemerintahan Islam Hadhari yang hakikatnya bersifat badawi didalam bukit dan di Padang Pasir, bahkan hakikatnya lebih teruk dari rimba yang dihuni binatang-binatang yang tidak berakal. Pengamalan islam yang selayaknya di lakukan telah diabaikan, disamping mereka tetap mengamalkan undang-undang rimba, lalu dijenamakan sebagai islam Hadhari.

HAK ORANG ISLAM DI CABUL OLEH PEMERINTAH DAN AGAMAWAN

Melihat kepada situasi yang berlaku, kita dapat melihat bahawa, banyak hak-hak orang islam di Negara ini telah di cabuli. Isu kekalahan pertukaran nama yang didesak oleh Lina Joy hanya kalah sekadar kalah, tetapi kekalahan itu tidak meletakan satu kesalahan terhadap Lina Joy yang wajib dijatuhkan hukuman yang selayaknya. Ini merupakan pencabulan hak umat Islam terhadap isu murtad yang telah dilakukan oleh pihak pemerintah.

Yang lebih menyedihkan lagi adalah, usaha “istitabah” atau meminta bertaubat terhadap orang murtad yang wajib dilakukan telah diabaikan oleh golongan agamawan. Golongan mufti hanya pandai berpidato atas mimbar-mimbar dengan menampakan diri mereka sebagai orang yang berilmu, tetapi dalam masa yang sama, mereka sendiri tidak menyelami masalah yang hakikatnya berlaku.

Golongan mufti sudah menjadi “barua” kepada pihak pemerintah yang tidak pernah “memeningkan kepala” terhadap isu murtad ini. Golongan ini sekadar menjadi juru cakap dalam memenangkan golongan yang melawan islam disamping menimbulkan perbincangan dan “berkepala batu” dalam perkara yang bersifat khilafiyyah.

Golongan ini tidak lagi berani memperkatakan kebenaran disebabkan habuan dunia yang mereka cari. Disebabkan “rice cooker”, mereka menyembunyikan perkara yang sepatutnya disampaikan kepada manusia, disamping menimbulkan perbincangan yang tidak penting dengan tujuan menampakkan dirinya sebagai “mufti yang bekerja”.

Firman Allah;

إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَى مِنْ بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ أُولَئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ

Maksudnya;
“Sesungguhnya orang-orang Yang menyembunyikan apa Yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayah, sesudah Kami menerangkannya kepada manusia di Dalam Kitab suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk”

(surah Al-Baqarah : 159)

Dan juga firman Allah;

إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْكِتَابِ وَيَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ مَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ إِلَّا النَّارَ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ

Maksudnya;
“Sesungguhnya orang-orang Yang menyembunyikan (meminda atau mengubah) apa-apa keterangan Kitab suci Yang telah diturunkan oleh Allah, dan membeli dengannya keuntungan dunia Yang sedikit faedahnya, mereka itu tidak mengisi Dalam perut mereka selain dari api neraka, dan Allah tidak akan berkata-kata kepada mereka pada hari kiamat, dan ia tidak membersihkan mereka (dari dosa), dan mereka pula akan beroleh azab seksa Yang tidak terperi sakitnya”

(Surah Al-Baqarah : 174)


BUKA MATA, BUKA MINDA, CERMIN DIRI !!!!!

Sekian
Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
http://laptopdarulfiqh.blogspot.com

e mail : abu_abdillah_azzam@yahoo.com

No comments: