Thursday, August 09, 2007

EJAMAN : AJARAN SESAT BARU DI SELANGOR

EJAMAN : AJARAN SESAT BARU DI SELANGOR

Hari ini (9 Ogos 2007), dalam pukul 10.40 malam, aku bersama seorang sahabat telah berjumpa dengan seorang muslim yang berbangsa India untuk bertanya khabar dengannya berkenaan anaknya yang telah di murtadkan oleh satu kumpulan ajaran sesat yang berpusat di Singapore, tetapi bergerak hebat di beberapa kawasan dalam negeri selangor dan Johor.

Ajaran sesat tersebut dikenali sebagai “EJAMAN” yang sebutannya berbunyi “Ajmain”. Kalimah “Ajmain” merupakan kalimah arab yang memberi maksud “kesemua”. Kaitan antara nama ajaran sesat dan nama ini adalah, ajaran ini menyerupai seakan-akan ajaran ayah Pin yang mengiktiraf beberapa agama di dunia ini, seperti islam, Kristian, Hindu, Budha dan beberapa agama yang lain.

Ajaran ini diketuai oleh seorang yang berbangsa India. Pengikut-pengikutnya ramai terdiri dari mereka yang berbangsa India Muslim (mamak).

BERJAYA MEMPENGARUHI PELAJAR

Ajaran ini banyak berlegar dikalangan mereka yang berbangsa India Muslim. Seorang bapa yang mengenalkan dirinya sebagai Abdul Hakim bin Muhammad menceritakan kepada kami tentang anaknya yang bernama Fatimah Binti Abdul Hakim, berumur 19 tahun, merupakan pelajar di Metrix UIA, petaling Jaya telah berjaya dimurtadkan dengan menganut ajaran sesat ini.

Berdasarkan surat akuan kemasukan kepada ajaran tersebut, Fatimah telah terlibat dengan ajaran ini semenjak 8 Jun 2007. menurut bapanya, Fatimah terlibat dengan ajaran ini adalah bersebab terpengaruh dengan kakak angkatnya yang berada di Singapore yang sememangnya menganut ajaran sesat ini.

Menurut bapanya lagi, perlibatan Fatimah dengan ajaran ini diketahui oleh ibunya sendiri ketika bapanya berada di Makkah untuk menunaikan Umrah.

Apabila bapanya pulang dari Makkah pada 7 Jun 2007, bapanya telah menyiasat sendiri tentang penglibatan anaknya dengan ajaran sesat dan telah merampas telefon bimbit kepunyaan anaknya itu disebabkan dia meyakini dengannya hubungan antara anaknya dengan ajaran sesat itu masih berlaku.

Bapa Fatimah telah melakukan laporan kepada Pihak kuatkuasa JAIS di Bangunan JAIS di Shah Alam di tingkat 5, bahagian kuatkuasa. Pegawai KuatKuasa JAIS yang bernama Ustaz Fikri telah diberikan oleh Bapa Fatimah beberapa bukti kesesatan ajaran itu. Antara bukti yang diberikan oleh bapa tersebut adalah, dua keeping VCD dan borang kemasukan dengan ajaran sesat tersebut.

Dalam keadaan itu, seorang jejaka yang berbangsa India Muslim bersama keluarganya yang tinggal di Setapak, telah datang berjumpa dengan bapa kepada Fatimah untuk meminang Fatimah. Bapa Fatimah meragui dengan kedatangan jejaka itu dan meyakini bahawa jejaka itu sememangnya sudah terlibat dengan ajaran sesat ini.

Pinangan jejaka itu di tolak oleh bapa Fatimah. Terputusnya hubungan dengan jejaka itu menyebabkan jejaka itu telah memberi sebuah telefon bimbit kepada Fatimah untuk berhubung sehinggakan pada 22 Julai 2007, Fatimah telah lari dari rumahnya di Kota Damansara bersama dengan jejaka tersebut.

Setelah kehilangan Fatimah itu, Bapa Fatimah telah pergi ke Setapak berjumpa dengan keluarga jejaka yang meminang Fatimah dahulu dan meminta anaknya diserahkan balik. Jika tidak, bapa Fatimah mengugut akan melakukan laporan polis atas kehilangan anaknya.

Pada 23 Julai 2007, Bapa kepada Fatimah telah melakukan laporan polis tentang kehilangan anaknya di Balai Polis seksyen 6, Kota Damansara, Selangor.

Di hari yang berikutnya, bapa kepada Fatimah dihubungi oleh pihak polis Kota Damansara yang menyatakan bahawa anaknya juga ada melakukan laporan polis di Johor dengan tuduhan Fatimah bahawa bapanya sentiasa menderanya.

Fatimah telah dibawa ke balai Polis Kota Damansara dan dipertemukan dengan bapanya. Didalam pertemuan tersebut, bapa Fatimah agak terkejut dengan sikap dan tindakan Fatimah yang melakukan berbagai-bagai tuduhan terhadap bapanya yang akhirnya, fatimah diserahkan kepada jejaka dari Johor itu disebabkan peruntukan undang-undang, bahawa hak individu itu tertakluk kepada dirinya apabila dia sudah berumur 18 tahun ke atas[1].

Melihat keadaan demikian, bapa Fatimah telah menghubungi pihak JAIS agar dapat mengambil tindakan, tetapi amat menyedihkan, Pihak JAIS menyatakan bahawa mereka tidak mempunyai kuasa untuk bertindak

Bapa kepada Fatimah terlalu panic dan akhirnya isu ini sampai kepada pengetahuan kami dan kami sedang berusaha hendak menghadapinya dengan sebaiknya.

PENUTUP

Inilah JAIS yang merupakan jabatan Agama yang sering disebut oleh ustaz Shahril Long sebagai “Jabatan Agama Iblis dan Syaitan”.

Dilihat kepada kata-kata itu, mungkin agak kasar dan keras, tetapi hakikatnya memang Jabatan ini bertindak seperti Iblis dan Syaitan.

Jika dalam lima dan enam bulan lepas, dua orang ustaz telah ditahan oleh JAIS atas alasan mengajar tanpa permit sedangkan pengajian yang disampaikan itu datang dari seorang ustaz yang berkelulusan dari Universiri Al-Azhar, tetapi JAIS yang sama juga mendakwa bahawa mereka tidak boleh melakukan apa-apa tindakan terhadap mereka yang terlibat dengan ajaran sesat.

Dari itu, terbuktilah JAIS adalah sebuah jabatan Iblis yang sedang mendidik manusia menjadi Iblis.

Sekian

Al-Bakistani
http://laptopdarulfiqh.blogspot.com

e mail : abu_abdillah_azzam@yahoo.com

[1] Perlembagaan persekutuan perkara 12 (4) menyatakan;“Ugama bagi seseorang yang berumur kurang daripada lapan belas tahun adalah ditetapkan oleh ibu bapa atau penjaganya”

Perlembagaan persekutuan (hingga 15 hb September 2003): m/s 14.

3 comments:

Syaikh Al-Bakistani said...

pembetulan;

EJAMAN bukanlah berasal dari bahasa arab ajmain, tetapi ianya merupakan kalimah dalam bahasa tamil yang bermaksud "ketua"...

kesilapan amat dikesali, harap maaf...

eddieputra said...

salam perjuangan,salam perubahan dan salam perkenalan...

saya amat teruja dengan kupasan setiap isu yang ditulis saudara.

sila lawati blog saya:

http://eddieputra03.blogspot.com/

semoga terus sukses!

Unknown said...

Salam boleh saya tahu secara detail mengenai ajaran sesat ejaman dan apakah masih aktif sekarang?? bole email saya di emmy_syafinaz@yahoo.com