Tuesday, April 24, 2007

KEWAJIPAN MENENTANG UMNO DAN BARISAN NASIONAL : PANDANGAN DARI “DUN IJOK”

KEWAJIPAN MENENTANG UMNO DAN BARISAN NASIONAL : PANDANGAN DARI “DUN IJOK”

Seharian berada di DUN Ijok (e-joke), sebuah DUN yang sedang hangat diperbincangkan di semua peringkat, bermula dari peringkat kampung, nasional sehinggakan antarabangsa.

Di mulut pemimpin-pemimpin UMNO dan Barisan Nasional pula, Ijok di promosikan sebagai sebuah DUN yang akan maju dengan pembangunan, disamping mempertikaikan kemampuan Parti Keadilan dan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim (Calon Keadilan) untuk membangunkan DUN tersebut.

Peranan UMNO dan sekutu-sekutunya dibawan naungan Barisan Nasional, dapat diperhatikan kesungguhan mereka dengan mengerah segala jentera-jentera kerajaan untuk memenangkan calon BN tersebut.

Semasa di Dun tersebut, Aku sendiri dapat melihat dengan mata kepala, bagaimana Bas yang tercatit di cermin hadapannya “Jabatan Agama Islam Selangor” dijadikan sebagai kenderaan untuk membawa puteri-puteri UMNO untuk merayu undi ke Dun Tersebut.

Bagitujuga, Pihak Polis telah menjadi “barua” kepada pihak Barisan Nasional yang telah menggunakan kuasanya sebagai “Polis” untuk memantau pergerakan petugas-petugas parti Keadilan, lalu di laporkan kepada pihak Barisan Nasional.

KEMATIAN ADUN BN ADALAH KEBERKATAN KEPADA RAKYAT IJOK

Dengan kematian ADUN Ijok merupakan keberkatan kepada rakyat di DUN Ijok, ini kerana, Ijok adalah sebuah DUN yang kurang dikenali sudah menjadi masyhur di seluruh dunia. Disamping pembangunan yang mengejut merupakan “rasuah” pihak kerajaan terhadap pengundi-pengundi di Ijok.

Pada asalnya, Ijok adalah satu DUN yang kurang dikenali, walaupun Ijok merupakan salah satu DUN yang berada dibawah naungan sebuah negeri yang diisytihar sebagai Negeri maju. Tetapi apa yang berlaku amat memeranjatkan, ini kerana, Ijok merupakan laluanku dari subang ke Kuala Selangor, berbagai-bagai pembangunan yang agak mustahil berjaya dilaksanakan dalam masa 5 tahun, telah berjaya di usahakan oleh Barisan Nasional dalam masa 2 hari.

Melihat kepada keadaan sedemikian, seorang kawan telah bertanya kepadaku, “apa pandangan anta tentang keadaan ini”, aku terus menjawab dengan nada “e-joke”, “kalau mana-mana rakyat Malaysia yang inginkan DUNnya dikenali dan mendapat pembangunan mengejut, maka rakyat tersebut mesti doakan kepada Allah agar cepat mematikan ADUN-ADUN mereka”.

MELAWAN UMNO DAN BARISAN NASIONAL DI IJOK

UMNO dan Barisan Nasional adalah satu pakatan politik (tahaluf siyasi) yang sedang memerintah di Negara ini semenjak merdeka lagi. Dengan pemerintahan mereka itu, pelbagai keadaan yang telah mengubah scenario politik di Negara ini.

Tidak dinafikan bahawa pakatan politik mereka itu banyak memberi kebaikan dan kemajuan kepada rakyat Malaysia, tetapi jika diperhatikan sedalam-dalamnya, jika Negara ini bebas dari rasuah, kezaliman, skandal kepimpinan dan sebagainya, nescaya kebaikan dan kemajuan di Negara ini adalah melebihi dari kebaikan dan kemajuan yang ada sekarang, disamping Negara ini berpotensi untuk menjadi Negara yang terkuat dan berani mencabar kepimpinan Amerika yang sedang hebat menentang Islam dan Umat Islam di dunia kini.

Semuanya bersebab bahawa Negara ini mempunyai banyak hasil bumi yang boleh dimanfaatkan kepada rakyat dan juga kuasa pemerintahan.

Hakikatnya, setelah dilihat dengan dakwaan Barisan Nasional bahawa Negara ini adalah Negara yang maju, didapati bahawa Negara ini maju dibawah “keringat-keringat” rakyat. Ini dibuktikan dengan kenaikan harga barang, kenaikan harga Tol, kenaikan harga cukai pintu dan sebagainya.

UMNO yang dianggap sebagai parti yang membela orang melayu telah membuktikan kebaculan mereka dengan menjadikan orang melayu adalah bangsa yang paling banyak menjuarai segala gejala social.

Bermula dari dadah, rempit, anak luar nikah dan selanjutnya, semuanya dijuarai oleh bangsa melayu.

APAKAH PUNCA KELEMAHAN INI?

Jika dibahas dari segi pemikiran akal, mungkin jalan penyelesaiannya tidak akan diketemui. Jika ketemu juga, memungkinkan penyelesaiannya hanya bersifat “agak-agak” sahaja.

Walaubagaimanapun, Islam telah meletakan asas dalam menyelesaikan segala permasalahan ini. Bagi memastikannya, perlu kepada rujukan Islam, iaitu Al-Quran, As-Sunnah, athar-athar sahabat RA.

Didalam Al-Quran secara jelas Allah menyatakan bahawa kelemahan dan kehinaan yang menimpa sesuatu kaum adalah berpunca dari tindakan kaum tersebut yang mengenepikan tuntutan Islam.

Firman Allah;

أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا

Maksudnya;
“Apakah patut kamu beriman dengan sebahagian dari kitab dan kamu kufuri sebahagian yang lain. Maka tiada balasan mereka yang melakukan demikian, melainkan kehinaan hidup di dunia”

(Surah Al-Baqarah : 85)

Firman Allah ini merupakan satu kecaman dari Allah terhadap akibat mereka yang meninggalkan perintah Allah iaitu golongan yang memgambil sebahagian Al-Quran dan menafikan sebahagian yang lain.

Saiduna Omar bin Al-Khattab juga pernah mengungkapkan kalimah yang menarik dengan katanya;

إنا كنا أذل قوم فأعزنا الله بالإسلام فمهما نطلب العز بغير ما أعزنا الله به أذلنا الله

Maksudnya;
“kita dahulu adalah sehina-hina kaum, lalu Allah muliakan kita dengan Islam, sekiranya kita mencari kemuliaan tidak melalui jalan yang Allah muliakan kita, nescaya Allah akan menghinakan kita[1]

Kata-kata Saiduna Omar itu pada hakikatnya menggambarkan sebagai maksud sebenar yang terkandung dalam ayat, surah Al-Baqarah ayat 85.

Jika diperhatikan kepada tindakan UMNO dan Barisan Nasional, usaha mereka dengan meremehkan-remehkan pengamalan Al-Quran dan As-Sunnah merupakan punca bangsa melayu menjadi bangsa yang hina di Negara ini.

Kehinaan yang dimaksudkan, bukanlah dengan adanya sebilangan manusia yang menzahirkan penghinaan mereka terhadap bangsa melayu, tetapi kehinaan yang Allah berikan kepada bangsa melayu dengan ditimpakan pelbagai bencana, seperti jumhur melayu adalah bangsa yang menjuarai masalah social, dadah, rempit, bohsia, bohjan dan sebagainya. Juga, kekuasaan ekonomi Negara di kuasai oleh bangsa-bangsa yang lain dari Melayu menjadi antara factor utama bangsa melayu terhina di Negara sendiri.

BENARKAH UMNO/BN MENGAMBIL SEBAHAGIAN AL-QURAN

Berbagai-bagai pihak mengulas atas kebenaran ungkapan “Umno mengambil sebahagian Al-Quran” ini. Ulasan tersebut akan melahirkan natijah berdasarkan kepada sudut yang dilihat oleh pengulas tersebut.

Ada sebilangan manusia membenarkan ungkapan ini. Juga, tidak dinafikan wujudnya sebilangan manusia yang lain menafikan ungkapan ini.

Walaubagaimanapun, ungkapan ini perlu di ulas berdasarkan kepada fakta, agarnya ianya melahirkan natijah yang tepat.

UMNO/BN MENOLAK ISLAM : KEFAHAMAN DARI SUDUT SEJARAH

Umno/BN adalah salah satu parti di dunia ini yang telah menolak Islam supaya tidak dijadikan sebagai dasar pemerintahan. Dasar pemerintahan mereka lebih bersifat nasionalis kebangsaan, yang sememangnya tidak boleh digadingkan dengan Islam.

Ini dapat dibuktikan dengan sejarah petubuhan UMNO itu sendiri, yang dengan jelas menyatakan bahawa, tertubuhnya UMNO bukanlah untuk melaksanakan dan mendaulatkan Islam, tetapi tertubuhnya adalah untuk memberi kuasa politik kepada orang melayu.

UMNO adalah singkatan dari perkataan “United Malays National Organisation” atau terjemahan melayunya “Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu” atau singkatannya PEKEMBAR.

Pertubuhan UMNO itu adalah pada 11 mei 1946, iaitu dalam kongres Melayu se-Malaya ketiga yang telah diadakan di Johor Bharu iaitu hasil dari resolusi persidangan khas anjuran Kongres Melayu se-Malaya juga yang diadakah di Kuala Lumpur pada 29 dan 30 mac 1946[2].

Sejarah menyatakan bahawa, tanah melayu pernah diperintah oleh Islam, kemudian telah dijajah oleh Portugis pada tahun 1511 hingga 1641.

Penjajahan tersebut tidak sekadar itu sahaja, selepas dari keluarnya portugis dari Tanah melayu, Belanda pula telah masuk dan menjajah tanah melayu pada tahun 1641; yang mana mereka menguasai tanah melayu selama 180 tahun.

Pada tahun 1786, inggeris pula telah menjajah tanah melayu, kemudiannya disambung penjajahannya oleh Jepun pada tahun 1941 di tanah melayu dan 1942 di Sabah dan Serawak.

Kejayaan Jepun menawan Tanah Melayu tidak bertahan lama, kerana Jepun terpaksa menyerah kalah akibat dari dua buah Bandar utama Jepun iaitu Bandar Hiroshima dan Nagasaki di bom dengan bom atom oleh pihak tentera berikat. Setelah itu, Inggeris mengambil alih semula dalam menjajah Tanah Melayu, termasuk Sabah dan Serawak[3].

Semasa pemerintahan Inggeris, masyarakat Tanah Melayu mengharapkan kepada Jepun supaya dapat mengamalkan corak pemerintahan yang lebih baik. Hakikatnya adalah sebaliknya, ini kerana, Jepun telah menggunakan kezaliman dan kekejaman dalam pemerintahan mereka.

Walaupun begitu, Jepun telah memberi peluang kepada beberapa pemimpin dari kalangan melayu untuk memegang beberapa jawatan dalam pentadbiran Jepun.

Dengan pemberian memegang beberapa jawatan itulah menyebabkan orang melayu berkeyakinan bahawa mereka juga mampu memerintah sendiri tanpa mengharapkan kepada kekuasaan penjajah.

Oleh yang demikian, setelah pihak Jepun dikeluarkan oleh pihak Inggeris dari Tanah Melayu, ramai dari kalangan orang melayu mula bersemangat melawan Inggeris dengan mengibarkan semangat kebangsaan Melayu.

Ekoran dari itulah, lahirnya parti politik yang berbentuk semangat kemelayuan, seperti Persatuan Kebangsaan Bersatu (PERKEMBAR) yang dikenali sebagai UMNO (united Malays Nasional organisation)

Dari kelahiran parti UMNO inilah, menjadi batu lonjatan untuk menuju kearah kemerdekaan dari penjajah Inggeris.

Melihat kepada senario politik Tanah Melayu pada masa itu, UMNO beranggapan bahawa kemenangan tidak akan terhasil melainkan setelah bergabung dengan kongres India se Malaysia yang dikenali sebagai MIC yang mewakili masyarakat India dan Persatuan Cina Tanah Melayu yang lebih dikenali dengan MCA bagi mewakili masyarakat Cina di Tanah Melayu. Maka mereka pun bergabung, yang mana pergabungan tersebut dikenali dengan parti PERIKATAN.

Setelah pergabungan itu berlaku, maka bermulalah pembubaran parti Malayan Union dan usaha-usaha untuk membentuk perlembagaan Perseketuan Tanah Melayu di lakukan.

Pada 1 Februari 1948, perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu di asaskan dan ianya telah digubal semula pada bulan ogos 1957 setelah Tanah Melayu diisytiharkan sebuah Negara yang merdeka. Perlembagaan yang digubal tersebut dikenali dengan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957, yang ianya menjadi asas kepada pembentukan perlembagaan Negara kita pada hari ini[4].

Dari nukilan fakta sejarah ini sudah cukup untuk memahami bahawa, perjuangan UMNO dan BN bukanlah untuk mendaulatkan islam, tetapi perjuangan mereka hanyalah semata-mata membina semangat kebangsaan yang berasaskan kepada nilai-nilai murni setempat berpandukan lojik akal yang anjal[5] dan pragmatik[6] demi mencari cemerlang, gemilang dan terbilang. Kerajaan yang di tegakkan atas fahaman kebangsaan tetap bersifat sekular walaupun dimana sahaja ia berada.

SIAPAKAH UMNO UNTUK ISLAM?

Keterangan lepas, kita telah menjelaskan bahawa UMNO sebuah parti kebangsaan sekular yang bergerak hebat di Negara ini. Melihat kepada asas penubuhan dan dasar perjuangan UMNO pun sudah memadai untuk kita menilai, siapakah UMNO untuk Islam.

Islam adalah sebuah agama yang mesti didaulatkan dalam semua sudut, samada dari sudut pemerintahan, perlaksanaan, ekonomi, politik, sosial, perundangan, pertahanan dan sebagainya.

UMNO pula adalah sebuah parti kebangsaan yang bersifat pragmatik dalam perlaksaan undang-undangnya.

Ini pun sudah memadai untuk kita menilai bahawasanya Islam dan UMNO adalah dua perkara yang berbeza sama sekali, samada dari sudut perjuangan dan penghayatannya.

UMNO/BN MENGHALALKAN PERKARA YANG ALLAH HARAMKAN DAN SEBALIKNYA

Disebabkan sejarah penubuhan UMNO merupakan penubuhan yang berasaskan “nasionalisme”, maka dengan demikian, UMNO tidak pernah mengendahkan halal dan haram yang dinyatakan oleh Allah dan Rasul-Nya.

Maka dengan demikian, UMNO sanggup menghalalkan perkara yang telah Allah haramkan dan mengharamkan perkara yang telah Allah halalkan.

Memberi lesen arak dan judi, dan mengambil cukai dari sumber kedua-dua “najis” ini, kemudian “ditabungkan” dalam hasil Negara merupakan tindakan menghalalkan perkara yang telah Allah haramkan.

Pengharaman Arak dan judi telah diharamkan oleh Allah dalam Al-Quran secara jelas, iaitu melalui firman-Nya;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Maksudnya;
“Wahai orang-orang Yang beriman! Bahawa Sesungguhnya arak, dan judi, dan pemujaan berhala, dan mengundi nasib Dengan batang-batang anak panah, adalah (Semuanya) kotor (keji) dari perbuatan syaitan. oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya”

(Surah Al-Maidah : 90)

Juga, Pernah Omar bin Al-Khattab dizaman pemerintahannya membakar warung menjual arak kepunyaan Ruwaisyid As-Saqafi[7].

Ayat dan athar Omar bin Al-Khattab yang tersebut ini dengan jelas menyatakan pengharaman arak dan judi, tetapi dipandang halal oleh pemerintahan UMNO/BN.

Tindakan sebegini bercanggah dengan Islam. Sekiranya pengikut-pengikut mereka mengakui dengan tindakan mereka, akibatnya adalah sama seperti yang dinyatakan oleh Allah dalam firman-Nya;

اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ

Maksudnya;
“mereka menjadikan pendita-pendita dan Ahli-ahli ugama mereka sebagai syirik selain dari Allah”

(Surah At-Taubah : 31)

Dari ayat ini, diriwayatkan daripada Abi al-Bakhtari yang berkata;

سئل حذيفة عن قول الله عز وجل اتخذوا أحبارهم ورهبانهم أربابا من دون الله هل عبدوهم فقال لا ولكن أحلوا لهم الحرام فاستحلوه وحرموا عليهم الحلال فحرموه

Maksudnya;
“Khuzaifah ditanya berkenaan dengan firman Allah “mereka menjadikan pendita-pendita dan ahli-ahli agama mereka sebagai syirik selain dari Allah”, adakah mereka (orang ahl kitab) menyembah mereka (pandita dan ahli agama)? Lalu menjawab Khuzaifah; tidak, tetapi mereka menghalalkan perkara yang haram, lalu mereka juga menerima penghalalan tersebut. mereka mengharamkan perkara yang halal, lalu mereka menerima pengharaman tersebut[8]

Begitujuga hadis daripada ‘Adi bin Hatim yang berkata;

أتيت النبي (ص) وفي عنقي صليب من ذهب فقال : ما هذا يا عدي اطرح عنك هذا الوثن : وسمعته يقرأ في سورة براءة اتخذوا أحبارهم ورهبانهم أربابا من دون الله والمسيح بن مريم ثم قال : أما إنهم لم يكونوا يعبدونهم ولكنهم كانوا إذا أحلوا لهم شيئا استحلوه وإذا حرموا عليهم شيئا حرموه

Maksudnya;
“Aku berjumpa dengan Nabi SAW, dileherku ada salib daripada emas, lalu berkata (nabi) : Apakah ini wahai ‘Adi, buangkan berhala ini dari kamu. Dan aku (‘Adi) mendengar baginda SAW membaca dalam surah Al-Baraah (Taubah) “mereka menjadikan pendita-pendita dan ahli-ahli agama mereka syirik lain dari Allah, dan masih bin Maryam, kemudian berkata: sesungguhnya mereka tidak menyembah mereka (pendita dan ahli agama) tetapi mereka menghalalkan perkara yang Pendeta dan ahli agama mereka haramkan dan mengharamkan perkara yang pendeta dan ahli agama mereka halalkan[9]

Dari nukilan dua hadis sebagai tafsiran maksud syirik dalam firman Allah dari surah at-taubah ayat 31 ini menggambarkan bahawa betapa besarnya maksiat mereka yang mengikut pemimpin-pemimpin mereka yang menyanggahi hukum Allah sehinggakan Allah mengisytiharkan mereka sebagai syirik juga.

PENUTUP

Jika hendak dinukilkan maksiat-maksiat yang dilakukan oleh UMNO/BN, nescaya article yang dinukilkan ini bukan sekadar article, bahkan ianya akan menjadi sebuah buku.

Walaubagaimanapun, meneliti dari segala ulasan ringkas diatas menggambarkan kepada kita bahawa betapa besarnya kesyirikan yang telah dibawa oleh UMNO/BN, yang wajib dihapuskan di muka bumi Allah ini.

Maka dengan demikian, menjatuhkan kepimpinan UMNO/BN merupakan tanggungjawab agama yang wajib diusahakan oleh setiap umat Islam di Negara ini, agar kesyirikan ini tidak tersebar di tanah air ini.

Justeru itu, berasaskan prinsip “tahaluf siasi” antara PAS dan keadilan, wajib kepada pengundi-pengundi DUN Ijok menjatuhkan BN dengan mengundi Tan Sri Khalid bin Ibrahim, iaitu Calon dari parti Keadilan, agar segala kesyirikan yang diamalkan oleh UMNO/BN dapat dihapuskan di muka bumi Allah yang tercinta ini.

Mudah-mudahan semuanya diberkati Allah !!

“Lawan tetap lawan”

TAKBIR !!!!!

sekian

wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
http://laptopdarulfiqh.blogspot.com

e – mail : abu_abdillah_azzam@yahoo.com




[1] Mustadrak ‘Ala Sahihain : 1/130.
[2] Lihat “Malaysia Kita” m/s 486.
[3] Sila lihat “Target PKSR Kajian tempatan” : m/s 98-99.
[4] Lihat “target PKSR KajianTempatan” m/s 103-104.
[5] Anjal : mudah berubah menjadi bertambah atau berkurangan mengikut perubahan : “kamus Dewan” edisi ketiga: m/s 51
[6] Pragmatik : mempunyai sifat atau pendirian yang lebih mementingkan (mengutamakan) kesan-kesan sebenar sesuatu daripada cirri-ciri teori, bersifat praktikal, banyak memperhitungkan keadaan dan akibat yang sebenarnya terdapat atau akan timbul : “kamus Dewan” edisi ketiga:m/s1054.
[7] Fikih Ekonomi Umar bin Al-Khattab : m/s 592.
[8] Tafsir Al-Qurtubi : 8/120.
[9] Tafsir Al-Qurtubi : 8/120

2 comments:

Max J. Potter said...

don't you think it's just freaking pointless to scream your thoughts here? there's nothing you can do. BN is stronger than you think. no matter how bad you keep badmouthing them, they have the money and the trust, and that's the most important thing, now. without money, there's really nothing you can do, unless Allah SWT decides on a change. take US for example, Bush laknatullah has all the money and power, that's why he can do whatever he wants. you see, without money, its hard to change anything. without brain and intelligence, its harder. if you want things to change, work on it, rather than writing stuff down in your blog. do something about it. they say the pen is sharper than the blade, but what's the point if money can buy both pen and blade? think about it. you don't seem like a dumb person.

ainohikari said...

senjata utama umat Islam ialah DOA.
not MONEY.

yakin dgn Allah, insyaAllah kita akan menang jg. tk di dunia tp di akhirat.

Allahhukbar!!!

....hidup di dunia hanya sementara..
satu hadith(lbh krg mksd)
"jika nilai dunia ini spt sayap nyamuk maka seteguk air pn Allah tkkn kasi kt org2 kafir"