Saturday, April 21, 2007

SALAFIYYAH DAN AHNAF YANG KU KENALI

SALAFIYYAH DAN AHNAF YANG KU KENALI :
PENGALAMAN DARI BUMI DEBU,
PAKISTAN

Permulaanku sampai di Benua kecil India, Pakistan, Aku belajar di Jamiah Abu Bakar As-Siddiq, merupakan sebuah Jamiah Salafiyyah cawangan kepada Universiti Islam Madinah. Aku masuk ke jamiah tersebut untuk mempelajari bahasa arab, ini disebabkan kerana, walaupun guru-guru di jamiah itu berbangsa Pakistan yang bercakap bahasa urdu, tetapi mereka mengajar kami dalam bahasa arab fushah.

Selama dua bulan lebih, aku belajar di Jamiah Salafiyyah tersebut, aku merasakan aku hampir dapat menguasai bahasa arab pertuturan dan agak dapat memahami percakapan dalam bahasa arab. Maka dengan itu, aku menukar haluan untuk belajar di Jamiah Deobandiyyah, yang diajar dalam bahasa urdu/Hindustan.

Kebanyakan guru-guru di Jamiah Abu Bakar tidak berapa menyetujui tindakanku itu, ini kerana, Jamiah Deobandiyyah adalah universiti yang mengajar fiqh, hadis dan sebagainya mengikut ulasan bermazhab hanafi.

Walaupun keadaan sedemikian, aku tetap mengambil keputusan tersebut, ini disebabkan aku dapat melihat bagaimana guru-guru hadis di Jamiah Abu Bakar ini mengajar hadis dengan ulasan yang tidak meluas, iaitu ulasan mereka tanpa menukilkan pandangan-pandangan ulama yang tidak beraliran dengan pandangan mereka, bahkan terus menginstinbatkan hukum dari sesuatu hadis tanpa melakukan bandingan dengan pandangan ulama-ulama lain.

Adapun di Jamiah Deobandiyyah pula, walaupun mereka bermazhab Hanafi, guru kami akan mengemukakan pandangan-pandangan ulama-ulama yang lain dari hanafi, lalu pandangan ulama-ulama tersebut dikritik untuk berbelah pihak kepada mazhab hanafi. Memang tindakan guru hadis kami itu agak “taassub” dengan mazhab Hanafi, tetapi keuntungan yang kami dapat adalah, kami mengetahui pandangan ulama-ulama lain dalam memahami maksud sesuatu hadis.

AHNAF DAN SALAFIYYAH BANYAK KESAMAAN?

Suatu hari, Jamiah Abu Bakar mengadakan majlis “khatam Bukhari” atau lebih dikenali di Pakistan dengan panggilan “dastarbandi ke Mehfal”, aku dan seorang kawan yang berbangsa Afghanistan, bernama Fadhlurrahman pergi menghadiri majlis tersebut. kehadiranku itu adalah hendak meraikan kawan-kawanku yang telah tamat belajar hadis Bukhari di Jamiah Abu bakar As-Siddiq.

Sedang asyik berbual dengan Fadhlurrahman, datang seorang kawan, merupakan pelajar di Jamiah Abu Bakar berbangsa Pakistan bertanya kepadaku, “awak tidak menyayangi salafi wahai salahuddin?”, aku terus menjawab, “saya mengetahui bahawa Imam Hanafi berada dizaman salaf, maka saya juga menyayangi salaf juga”. Mendengar jawapanku itu, kawanku itu senyap seribu bahasa dan tersenyum.

Sebenarnya, sengaja aku menjawab dengan jawapan tersebut adalah kerana, untuk hendak menyatakan kepada dia bahawa salafiyyah dan Ahnaf mempunyai banyak kesamaan, yang tidak selayaknya kita “berperang” dengan sebab berbeza-beza istilah ini.

Jika di Pakistan, ulama-ulama Ahnaf dan Salafi di sana mewajibkan kepada pelajar-pelajarnya berjanggut, sehinggakan mana-mana pelajar yang mencukur janggut akan digantung pengajiannya sehinggakan janggutnya tumbuh semula.

Pengajian Aqidah juga mereka mempunyai kesamaan, ini kerana, boleh dikatakan setiap jamiah deobandiyyah dan jamiah salafiyyah belajar kitab “Aqidah tahawiyyah”, Cuma bezanya sikit adalah jamiah deobandiyyah akan mewujudkan bandingan antara aqidah tahawiyyah dengan aqidah ashairah didalam pengajian aqidah.

Maka dengan sebab itulah, tidak hairan jika kita ke Pakistan, golongan salafiyyah dan Ahnaf ini sepakat dalam menyerang syiah di sana, disamping syiah menanam kebencian yang terlalu meluat kepada ulama-ulama sunni yang beraliran Ahnaf dan Salafiyyah.

Ini merupakan kesamaan yang banyak antara golongan salafiyyah dan Ahnaf di Pakistan. Dan jika ada perbezaan pun dikalangan mereka, boleh dikatakan bahawa perbezaan tersebut hanya berlegar dalam perkara khilafiyyah, sepertimana perbezaan pendapat dikalangan Syafiyyah, Hanafiyyah, Habilah dan sebagainya.

Tetapi, walaupun wujud kesamaan ini, mereka tetap berkeras untuk tidak berbaik-baik, bahkan mereka mewujudkan jurang antara salafiyyah dan Ahnaf sehinggakan didalam solat mereka tidak mahu mengimamkan antara satu dengan yang lainnya.

KEBANYAKAN AHNAF DAN SALAFIYYAH PAKISTAN TIDAK MEMAHAMI SEKULAR

Pernah suatu ketika, aku bersembang-sembang dengan seorang kawan yang berbangsa Pakistan berkenaan dengan pandangannya tentang orang Islam yang mengambil sebahagian Al-Quran dan menafikan setengah yang lain.

Mendengar persoalanku itu, si Pakistan tadi terus menyatakan bahawa tindakan tersebut adalah haram dan menyamai dengan amalan-amalan orang yahudi, sehinggakan dia membaca sepotong ayat Al-Quran dari surah Al-Baqarah ayat 85;

أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ

Maksudnya;
“Apakah kamu beriman kepada sebahagian Al Kitab (Taurat) dan ingkar terhadap sebahagian yang lain? Tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian daripadamu, melainkan kenistaan dalam kehidupan dunia, dan pada hari kiamat mereka dikembalikan kepada siksa yang sangat berat. Allah tidak lengah dari apa yang kamu perbuat”

(Surah Al-Baqarah : 85)

Mendengar hujjah si Pakistan tadi, aku pun bertanya lagi, apakah sama antara usaha kerajaan pemerintahan Nawaz Syarif dengan yahudi dari segi pengambilan isi Al-Quran dan As-Sunnah? Mendengar persoalan tersebut, si Pakistan tersebut senyap seribu bahasa seakan-akan berfikir…

Setelah berfikir panjang, aku terus menceritakan sejarah kejatuhan kerajaan Osmaniyyah di Turki yang dikepalai oleh Mustafa Kamal At-tarturk tersebut dan akhirnya si Pakistan tersebut baru berfikir tentang fitnah sebenar yang sedang menimpa umat Islam di seluruh dunia.

Setelah memahami keadaan sedemikian, sahabatku si Pakistan tadi terus menyatakan, pemerintahan nawas syarif wajib di jatuhkan dan rakyat Pakistan perlu kepada penyatuan fikrah untuk membangunkan balik khalifah islam yang telah jatuh pada tahun 1924 tersebut.

PENUTUP

Dari kisah nukilan yang aku bawa dalam tulisan ini, merupakan pengalamanku semasa belajar di Pakistan.

Dari pengalaman itu, Aku berpandangan bahawa, kelemahan demi kelemahan dari sudut pemerintahan di Pakistan, walaupun boleh dikatakan kebanyakan rakyatnya adalah beragama Islam, disamping mereka mempunyai ulama-ulama yang terlalu ramai, ini adalah disebabkan ketidak atau kekurangan fahamannya mereka dalam memahami fitnah umat Islam kini, iaitu fitnah secular.

Maka dengan demikian, mereka sanggup berhujjah demi hujjah sesame mereka, yang sehinggakan mereka berpecah belah dengan isu-isu khilafiyyah, tetapi dalam masa yang sama, mereka tidak bersatu untuk menyerang musuh Islam yang paling utama yang sedang menimpa mereka, iaitu fahaman secular.

Harapannya, kejadian yang menimpa umat Islam di Pakistan ini tidak menimpa umat Islam di Negara kita.

Mudah-mudahan semuanya diberkati Allah…

Marilah sama-sama kita menjatuhkan pembawa-pembawa bendera secular ini!!!!!!!

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
http://laptopdarulfiqh.blogspot.com

e-mail : abu_abdillah_azzam@yahoo.com

No comments: