Tuesday, June 12, 2007

BERITA PENGAJARAN

Assalamualaikum

kepada semua sidang pembaca yang dihormati....

dua tiga menjak ini, perasaan hendak menulis agak kurang bertenaga. bagi menampakkan keaktifan blog ini, aku copykan beberapa berita yang dapat menarik perhatian bersama. mudah-mudahan mendapat keberkatan disisi Allah.

a. apa yang ada perlu tahu tentang ISA...

sila layari ;
http://www.tvpas.com/mainpage.php?cat=index

b. UMNO menggunakan kanak-kanak untuk kepentingan Politik mereka terbongkar.

TUMPAT: Sedih dan pilu sebuah keluarga di Geting, Tumpat tidak dapat disembunyikan lagi. Kehilangan anak serta adik tersayang benar-benar memilukan seorang ibu dan kakak. Apa tidaknya, fakta kes kematian anak dan adik mereka disembunyikan oleh orang yang menyalah gunakan tenaga muda yang tidak mengerti apa-apa tentang politik.

Allahyarham adik Mohd Azli Mustaffa telah kembali ke rahmatullah. Kita menerima ianya sebagai suatu janji Allah ke atas hambaNya. Keluarga mereka juga akur terhadap kasihnya Yang Maha Esa kepada anak dan adik mereka. Cuma apa yang dikesali oleh mereka ialah sikap tidak bertanggungjawab orang yang menyuruh Allahyarham memasang bendera Umno bagi menyambut kedatangan pemimpin Umno pusat ke Dun Pengkalan Kubor. Ini kerana bagi mereka, bagaimana pemimpin Umno boleh menggunakan tenaga seorang budak yang baru berumur 13 tahun dengan upah Rm3. Paling menyedihkan dakwa kakak mangsa, pemimpin umno memberitahu kononnya bahawa adik beliau jatuh dari basikal. Ada juga yang mendakwa masgsa minum cocacola dengan ubat batuk.

Mangsa dikatakan berada dibelakang lori yang sedang membuat kerja-kerja memasang bendera Umno sempena lawatan Datuk Azalina Othman dan Datuk Khalid Nordin ke Dun pengkalan Kubor beberapa hari lagi. Apabila sampai disuatu simpang, lori tersebut membelok menyebabkan mangsa terhumbang jatuh. Kejadian tersebut telah disedari oleh kakak mangsa apabila mangsa balik dan terus tidor. Semasa tidor itulah kakak mangsa melihat perubahan pada wajah. Apabila dikejutkan didapati mangsa tidak sedarkan diri dan terus dibawa ke hospital. Apabila ditanya oleh pihak keluarga mangsa, pimpinan Umno Pengkalan kubor(Tumpat) memberitahu bahawa mangsa terjatuh dari basikal selepas memasang bendera Umno. Walau bagaimanapun cerita sebenarnya terbongkar apabila ada orang yang melihat bahawa mangsa sebenarnya terjatuh dari lori. Penghulu Kerajaan Pas Kelantan telah memperbetulkan report kematian kepada polis tentang punca kematian sebenar mangsa.

Semasa melawat keluarga mangsa, kakak mangsa menangis dan cukup tidak puashati dengan tindakan pihak pimpinan Umno yang tidak memberitahu cerita sebenar tentang kemalangan yang menimpa adik beliau. Paling menyedihkan, emak mangsa dalam keadaan sakit dan uzur.

Cara penyelesaian yang dibuat oleh pihak Umno cukup dikesali. Sikap tidak bertanggungjawab terhadap apa yang menimpa Allahyarham adik Mohd Azli Mustaffa benar-benar menghiris hati keluarga dan orang kampong. Menyalahgunakan tenaga pelajar, pembohong dan lepas tangan tidak sepatutnya diamalkan kalau benarlah umno mengamalkan prinsip Islam Hadhari. Inikah cara Umno menyelesaikan masalah?

Marilah sama-sama kita sedekahkan Al-Fatihah kepada Allahyarham Adik Mohd Azli semoga roh beliau diletakkan bersama orang-orang yang Allah Kasihi dan Rahmati. Amin.

sekian..

sumber :
http://www.tranungkite.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=114673#114673

No comments: