Sunday, June 03, 2007

“IBNU AL-KHATTAB” : JIWA TAULADAN

“IBNU AL-KHATTAB” : JIWA TAULADAN

Saat-saat mendebarkan semasa menunggu keputusan bagi menentukan jawatan-jawatan besar yang dipertandingkan. Segalanya berjalan lancar, dan akhirnya keputusan diisytiharkan oleh Ketua “SPR” yang melahirkan satu keputusan yang disambut dengan laungan takbir.

Inilah kebaikan yang ada pada PAS jika dibandingkan dengan persatuan dan parti politik yang lain, yang mana, ahli-ahli PAS sentiasa ditarbiyyah bahawa meletakan Allah yang maha agung dalam menentukan sesuatu kebaikan dan kekuatan disamping tenaga makhluk merupakan penyebab untuk menuju kepada kebaikan dan kekuatan tersebut.

Secara peribadi, apabila pengisytiharan menyatakan bahawa timbalan presiden di menangi oleh tokoh yang bukan dari pilihanku, timbul di hatiku perasaan tidak boleh menerima keputusan tersebut, tetapi setelah di fikir, perasaan itu merupakan kehendak nafsu semata.

Sebagai anggota jemaah islam ini, aku tetap memberi wala’ kepada kepimpinan yang menang selama tindakan pemimpin itu tidak bercanggah dengan prinsip. Jika bercanggah dengan prinsip juga, blog ini akan menjadi medan untuk aku menyatakan kritikanku kepada mereka.

Sebelum ini, aku menulis sebuah article yang bertajuk “jika ibnu al-khattab menjadi timbalan Presiden PAS”. tulisan tersebut telah mendapat kritikan oleh sebilangan dari kepimpinan PAS negeri dan mereka-mereka yang tidak sehaluan pandangan denganku.

Saudara Roslan merupakan Ketua Penerangan Perhubungan Negeri Selangor merupakan salah seorang pengkritik yang secara “sorohah” atau jelas (tanpa berselindung) mengkritik tulisanku dan mengemukakan pandangan beliau tanpa beliau dapat mendatangkan hujjah yang bernas untuk di terima olehku.

Beliau mengkiaskan calon Timbalan presiden dengan Tuan Guru Nik Abdul Aziz, Menteri Besar Kelantan. Padaku, kias yang digunakan oleh Saudara Roslan amat tersasar dari kaedah kias yang betul. Ini kerana, Tuan Guru Menteri besar Kelantan merupakan seorang Menteri Besar kepada salah sebuah negeri di Malaysia, yang jika dibandingkan dengan calon Timbalan presiden tersebut hanya seorang ADUN di sebuah DUN di Negeri terengganu.

Walaubagaimanapun, aku agak tertawa sendirian apabila membaca kritikan saudara Roslan yang agak “kelam kabut” dengan tulisanku, sedangkan, jika dibandingkan, beliau merupakan seorang yang sudah lama menyelami dunia politik, yang jika dibandingkan denganku, hanyalah seorang blogger yang baru berumur 25 tahun dan juga boleh dikatakan muda dalam menjejaki dunia politik.

KENAPA IBNU KHATTAB ?

Ibnu Al-Khattab merupakan seorang sahabat nabi yang sangat dikenali sebagai salah seorang sahabat yang tegas dengan musuh-musuh islam, samada kepada orang kafir atau orang munafiq. Ketegasan beliau di zahirkan oleh beliau di mata masyarakat. Ketegasan beliau itu di gambarkan dalam sejarah sehinggakan beliau digelar oleh Nabi SAW dengan panggilan “Abu Al-Farooq” yang memberi maksud “orang yang sangat-sangat membeza antara kebenaran dan kebatilan”. (lihat Bahr Al-Mazi Mukhtasar sahih At-Tirmizi : 1/6)

Lihatlah bagaimana ketegasan beliau terhadap Abdullah bin Ubai bin Salul, bapa munafiq di Madinah ketika baginda SAW di minta untuk disembahyangkan jenazahnya. (sila baca kisah panjangnya didalam tafsir Ibni Kathir : 2/379 atau http://laptopdarulfiqh.blogspot.com/2007/05/kalau-ibnu-al-khattab-menjadi-timbalan.html)

Di zaman beliau menjadi Khalifah Islam selepas Kemangkatan Abu Bakar As-Siddiq, beliau merupakan seorang khalifah islam zuhud sehinggakan semasa beliau pergi ke Syam, menziarahi Muawiyyah yang ketika itu merupakan Gabenor di sana, beliau berpakaian dengan pakaian yang murah (cokia mengikut penggunaan Bahasa Idris Al-Marbawi), walaupun ketika itu Muawiyyah berpakaian dengan pakaian yang melambangkan kehebatan dan kemegahan. (Bahr Al-Mazi mukhtasar Sahih At-Tirmizi : 1/7)

Maka dari cirri-ciri inilah menyebabkan aku mengumpamakan dengan Ibnu Al-Khattab kepada insan tertentu dalam merebut jawatan Timbalan Presiden PAS baru-baru ini.

IBNU AL-KHATTAB : PENDAPAT YANG TEPAT, TETAPI TIDAK DITERIMA NABI DI SAAT AWAL

Memang tidak dinafikan Ibnu Al-Khattab merupakan seorang yang berpendirian tegas yang menyebabkan banyak pandangan-pandangan beliau tidak diterima oleh Baginda SAW, tetapi diterima pandangan tersebut dengan penurunan firman Allah selepas dari itu.

Lihatlah kisah keputusan yang dilakukan Rasulullah untuk menyelesaikan masalah tawanan perang badar.

Baginda Saw bertanyakan pandangan Abu Bakar As-Siddiq, lalu Abu Bakar As-Siddiq memberi pandangan dengan katanya;



يا رسول الله قومك وأصلك أستبقهم وأستتبهم لعل الله أن يتوب عليهم


Maksudnya;
“Wahai Rasulullah SAW ! mereka adalah kamu kamu dan mereka adalah asal usul kamu, maka suruhlah mereka bertaubat, mudah-mudahan Allah menerima taubat mereka”Pendapat tersebut dibantah oleh Omar bin Al-Khattab dengan katanya;



يا رسول الله كذبوك وأخرجوك قدمهم فأضرب أعناقهم


Maksudnya;
“Wahai Rasulullah SAW ! mereka mendustai kamu dan menghambat kamu, pancung sahaja kepala mereka”Melihat kedua-dua pandangan tersebut, Rasulullah SAW bertanya kepada para sahabat yang lain berkenaan dengan kedua-dua pandangan tersebut sehinggakan baginda SAW berkata;



إن الله ليلين قلوب رجال فيه حتى تكون ألين من اللبن وأن الله ليشدد قلوب رجال فيه حتى تكون أشد من الحجارة وإن مثلك يا أبا بكر كمثل إبراهيم قال (تبعني فإنه مني ومن عصاني فإنك غفور رحيم) وإن مثلك يا أبا بكر كمثل عيسى قال (إن تعذبهم فإنهم عبادك وإن تغفر لهم فإنك أنت العزيز الحكيم) وإن مثلك يا عمر مثل موسى قال (ربنا اطمس على أموالهم واشدد على قلوبهم فلا يؤمنوا حتى يروا العذاب الأليم) وإن مثلك يا عمر كمثل نوح قال (رب لا تذر على الأرض من الكافرين ديارا)

Maksudnya;
“Sesungguhnya Allah melembutkan hati seseorang itu lebih lembut dari susu dan sesungguhnya Allah mengkeraskan hati seseorang itu lebih keras daripada batu. Dan sesungguhnya kamu wahai Abu Bakar seperti Ibrahim yang berkata (barangsiapa yang mengikuti, maka sesungguhnya ia bersamaku, dan barangsiapa yang mengkufuriku, maka sesungguhnya kamu (ya Allah) tuhan yang sangat pengampun dan sangat penyayang) Dan Kamu Wahai Abu Bakar seperti Isa yang berkata (sekiranya kamu azab mereka, maka sesungguhnya mereka adalah hamba kamu, dan sekiranya kamu mengampuni mereka, maka sesungguhnya kamu adalah tuhan yang maha gagah dan maha bijaksana). Adapun kamu wahai Omar seperti Musa yang berkata (Ya Tuhan kami, binasakanlah harta benda mereka, dan kunci matilah hati mereka, maka mereka tidak beriman hingga mereka melihat siksaan yang pedih dan Kamu Wahai Omar seperti Nuh yang berkata ("Ya Tuhanku, janganlah Engkau biarkan seorangpun di antara orang-orang kafir itu tinggal di atas bumi) (kisah ini boleh dibaca dalam kitab Sunan Al-Baihaqi Al-Kubra : 6/321 : hadis no : 12623 atau http://laptopdarulfiqh.blogspot.com/2007/05/kalau-ibnu-al-khattab-menjadi-timbalan.html)

Setelah bermesyuarah dengan kaum muslimin ketika itu, maka Baginda SAW telah menerima pandangan Abu Bakar As-Siddiq sehinggakan turun firman Allah yang menyebelahi pandangan Omar bin Al-Khattab, iaitu;

مَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَكُونَ لَهُ أَسْرَى حَتَّى يُثْخِنَ فِي الْأَرْضِ تُرِيدُونَ عَرَضَ الدُّنْيَا وَاللَّهُ يُرِيدُ الْآَخِرَةَ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

Maksudnya;
“tidaklah patut bagi seseorang Nabi mempunyai orang-orang tawanan sebelum ia dapat membunuh sebanyak-banyaknya di muka bumi. kamu menghendaki harta benda dunia (yang tidak kekal), sedang Allah menghendaki (untuk kamu pahala) akhirat. dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana”

(Surah Al-Anfal : 67)

Mendengar ayat ini, Rasulullah SAW dan Abu Bakar As-Siddiq telah menangis. Apabila datang Omar bin Al-Khattab, beliau melihat baginda SAW dan Abu Bakar menangis, lalu beliau bertanya : “Wahai Rasulullah SAW, apa sebab kamu menangis, khabarkanlah kepadaku. Jika boleh aku menangis, nescaya aku akan menangis bersama-sama dengan kamu”.

Mendengar persoalan omar ibni Al-Khattab itu, Baginda SAW berkata; “menangislah atas sahabat-sahabat kamu yang mengambil tebusan. Sesungguhnya terbentang kepadaku azab mereka lebih hampir daripada pokok ini”

(lihat kisah pandang lebarnya dalam kitab Tafsir Ibni Kathir : 3/121-122)

Kisah ini membuktikan, bagaimana pendirian tegas yang ada pada diri omar yang pada awalnya susah untuk diterima masyakarat dan diri nabi SAW sendiri. tetapi pendirian tegas tersebut telah dibenarkan oleh Allah dengan Allah memuliakan beliau dengan penurunan ayat-ayat al-quran.

Maka dengan demikian, tidak dihairankan apabila “ibnu al-khattab” kalah dalam pemilihan, tetapi pemikiran dan pendirian beliau tetap akan mendapat tempat bagi melihat kesucian dan kemurnian perjuangan Islam ini.

TIDAK MEMBANTAH KETIKA PANDANGANNYA TIDAK DITERIMA

Dari kisah di atas, didapati bahawa Saidina Omar bin Al-Khattab yang apabila memberi pandangan lalu pandangan beliau tidak di terima, Saidina Omar tidak mengambil sikap untuk membuat “surat bantahan” terhadap keputusan Nabi SAW tersebut.

Begitulah halnya dengan “ibnu Al-Khattab PAS” itu. Beliau tidak membantah sedikitpun keputusan yang menyatakan bahawa beliau kalah dalam jawatan Timbalan presiden. Tetapi keadaan ini menyalahi dengan sebilangan dari “golongan haluan kiri” dalaman PAS yang sering mengambil sikap “menghuru harakan PAS” di peringkat kawasan, negeri dan Pusat.

Satu kawasan yang sering disebut-sebut oleh pimpinan PAS dalam muktamar baru-baru ini menggambarkan betapa teruknya akhlak dan sikap yang ada pada “golongan haluan kiri” ini. Kebiadapan dan kebodohan ini sehinggakan mereka mengemukakan permasalahan “rumah tangga” tersebut didalam majlis yang besar yang menyebabkan beberapa pimpinan tertinggi terpaksa bersuara berkenaan permasalah ini didalam majlis yang bersejarah. Inilah “kebodohan” dan bongkaknya golongan haluan kiri yang patut di cantas buang dari perjuangan islam bagi melihat kemurnian dan kesucian perjuangan Islam dari bercampur dengan pelbagai-bagai anasir “palsu” dalam perjuangan.

Sekian

“murnikan PAS dari anasi-anasir palsu”

Wallahu ‘Alam

p/s : article akan datang “menjawab dakwaan Dewan ulama PAS ibarat tin kosong”

Al-bakistani
http://laptopdarulfiqh.blogspot.com/

e-mail : abu_abdillah_azzam@yahoo.com

1 comment:

webmaster said...

ana pun terasa jugak akan kepedihan kekalahan tersebut. Memang diakui bila, antara 2 mutiara yang ingin dipilih, hanya satu sahaja yang boleh dipilih menyebabkan mutiara yang satu lagi dipinggirkan. 2-2 orangnya hebat. Ana rasa ada yang tak berapa kena. Bukan soal pemilihan tetapi takdir ALlah yang bakal menentukan. Tak tau apa yang tak kena tu...