Wednesday, October 03, 2007

ANTARA KANDUNGAN KRITIKAN WAKIL MAHASISWA DARI JAMIAH BINURI TOWN TERHADAP PERVES MUSYARRAF

ANTARA KANDUNGAN KRITIKAN WAKIL MAHASISWA DARI JAMIAH BINURI TOWN TERHADAP PERVES MUSYARRAF



Hampir 7 tahun aku meninggalkan bumi debu, Benua Kecil India, iaitu Pakistan. Dengan meninggalkan bemi debu itulah menyebabkan aku meninggalkan “bahasa urdu” atau dikenali sebagai Bahasa Hindustan yang merupakan antara bahasa yang amat aku minati semasa menuntut di sana. Dengan lamanya meninggalkan bahasa urdu ini menyebabkan beberapa kalimah dan grammar bahasa tersebut yang aku agak lupa dan sukar memahaminya.

Walaubagaimanapun, dikala sedang melayari internet, aku membuka laman youtube.com dan mencari isu-isu hangat yang dapat dikongsikan bersama pelayar-pelayar blog peribadiku.

Dalam keadaan itu, terlihat satu klip rakaman berkenaan dengan kritikan berani dari seorang wakil mahasiswa terhadap kepimpinan Preves Musyarraf. Kritikkan wakil mahasiswa tersebut menarik minatku untuk memerhatikan isi kandungan kritikkan itu sehinggakan aku mula membelek balik kamus bahasa urdu yang telah aku tidak menyentuhnya sejak 6 tahun lebih yang lalu.

Mahasiswa tersebut merupakan wakil dari sebuah Madrasah Islamiyyah, iaitu dari jamiah Binuri Town yang bertempat di Karachi, Pakistan.

Jamiah Binuri Town merupakan salah sebuah institute pendidikan Islam yang berasaskan kepada aliran Deobandi bermazhab Hanafi yang antara tersohor di Pakistan. Sistem pengajian ini lebih kurang menyamai dengan sistem pengajian pondok di Malaysia, tetapi bezanya, mereka mempunyai peperiksaan menyeluruh yang dikenali sebagai “Wifaq Deobandi”. Dan aku juga sememangnya berpendidikan tersebut semasa menuntut di sana.

Di sini, aku akan menyenaraikan beberapa point penting dari kritikan Wakil pelajar yang bernama Syed Adnan Kakakhel terhadap kepimpinan Perves Musyarraf sehinggakan Perves Musyarraf taajub dengan kritikkan beraninya itu dengan menyatakan;

“Yeh Binuri Town se Aye men Mehman ki Batoo si ek bat bohot tsbut dharur ho giya”

Maksudnya;
“tetamu kita yang datang dari Binuri Town ini mempunyai percakapan yang cukup mantap”

Antara point pentingnya adalah;

a. dia menyatakan, kepimpinan Perves Musyarraf yang telah mengenepikan Islam menyebabkan berbagai kerosakan berlaku di Pakistan.
b. kesatuan rakyat Pakistan juga semakin terhakis di zaman pemerintahan Perves Musyarraf. Perpecahan ini berlaku sehinggakan berlakunya tidak aman di Pakistan.
c. Dia menyatakan, sebelum memperjuangkan kekuatan ekonomi, perlu kepada kekuatan keamanan. Ini didasari kepada kandungan doa Nabi Ibrahim AS didalam firman Allah;

وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا بَلَدًا آَمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آَمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآَخِرِ

Maksudnya;
“dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim berdoa Dengan berkata: "Wahai Tuhanku! Jadikanlah (negeri Makkah) ini, negeri Yang aman sentosa, dan berikanlah rezeki dari berbagai jenis buah-buahan kepada penduduknya, Iaitu orang-orang Yang beriman kepada Allah dan hari akhirat di antara mereka"

(Surah Al-Baqarah : 126)

Dalam doa Nabi Ibrahim ini, Nabi Ibrahim memohon kepada Allah supaya memberi keamanan terlebih dahulu, baru Nabi Ibrahim memohon supaya memberi rezki dari berbagai jenis buah-buahan kepada penduduknya,

Ini menjadi bukti, sebelum memikirkan kekuatan ekonomi, perlu difikirkan kekuatan keamanan (keselamatan Negara).

d. dia menyatakan; tidak amannya Pakistan bukan kerana perpecahan Mazhab, tetapi disebabkan tidak menjadikan Islam sebagai pengamalan. Maka dengan sebab itulah, di zaman Perves Musyarraf, berbagai-bagai kemunduran dan kerosakan berlaku di Pakistan, seperti Rasuah, gejala social dikalangan muda mudi, pendidikan yang tidak tersusun dan sebagainya.
e. antara keburukan pemerintahan Perves Musyarraf adalah, ketidak wujudnya ruang rakyat menuntut hak mereka dari pihak kerajaan.
f. Yang selainnya, banyak dia hentam Perves Musyarraf, seperti banner yang digantung di atas kepala Perves Musyarraf itu lebih kepada motif menunjukan Perves Musyarraf ni macam baik (macam pak lah bubuh gambar dia sebaris dengan pejuang kemerdekaan). Dia hentam Perves Musyarraf banyak berjanji hendak beri kemudahan kepada rakyat, tetapi semuanya hampa, bahkan rakyat dapat yang sebaliknya, seperti kenaikan harga barang, kenaikan harga Petrol, nilai rupiah (matawang Pakistan) yang tidak menentu dan sebagainya.

Mendengar kritikan ini, menampakkan keadaan politik di Pakistan lebih kurang berlaku di Malaysia. Jika di Pakistan, golongan agamawan sudah diberi ruang untuk diadakan kritikan terbuka kepada kerajaan memerintah, maka bilakah lagi kritikan terbuka ini akan dibuka kepada agamawan di Negara ini?

Apa yang pasti, golongan berpendidikan Madrasah ini bukanlah “koman” sangat. Mereka tidak bersuara mungkin kerana mereka tidak diberi ruang, tetapi apabila di beri ruang, mungkin kita akan nampak kehebatan dan keberanian mereka memperjuangkan hak rakyat jelata.

Mudah-mudahan Allah memberi hidayah kepada kita semua, disamping memberi kemenangan islam dalam pilihanraya kali ini. Insya Allah !!!!!!!!!!

Sekian

Al-Bakistani

http://laptopdarulfiqh.blogspot.com/

e-mail : abu_abdillah_azzam@yahoo.com.

No comments: