Thursday, June 21, 2007

ULAMA PELAPIS MENGUTUK PENGANUGERAHAN ‘SIR’ KEPADA SALMAN RUSHDIE

ULAMA PELAPIS MENGUTUK PENGANUGERAHAN ‘SIR’ KEPADA SALMAN RUSHDIE

Penganugerahan ‘sir’ kepada Salman Rushdie, sempena ulangtahun kelahiran Ratu Elizabeth II yang ke-81, baru-baru ini merupakan satu penghinaan dari pihak barat kepada umat Islam seluruh dunia.

Seperti yang dimaklumi, pada 20 tahun yang lalu, Salman pernah menulis sebuah novel kontroversi, ‘Satanic Verses’, yang ianya merupakan satu tindakan biadap terhadap Nabi Muhammad SAW, juga umat Islam seluruhnya.

Tindakan beliau itu telah mendapat tentangan hebat dari pihak umat Islam sehinggakan beliau telah difatwakan “halal darah” oleh kepimpinan Iran ketika itu. Kemarahan umat Islam itu telah mendapat sokongan moral dari dunia barat untuk membela Salman. Disebalik sokongan moral itu, Salman sekali lagi telah diberikan satu penghormatan yang besar dengan mendapat penganugerahan ‘sir’ sempena ulangtahun kelahiran Ratu elizaberh II baru-baru ini.

Tindakan barat ini sebenarnya membenarkan kandungan firman Allah;

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ

Maksudnya;
“orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (Wahai Muhammad) sehingga Engkau menurut ugama mereka (yang telah terpesong itu).”

(Surah Al-Baqarah : 120)

GERAKAN MENGHANCURKAN ISLAM DI SERATA DUNIA

Menyerang Islam dan umatnya telah lama dilakukan oleh golongan musuh-musuh Islam. Musuh-musuh Islam itu samada mereka bergelar sebagai Kafir, Munafiq, Yahudi, Nasrani atau seumpama dengannya. Permusuhan ini sememangnya telah bermula semenjak zaman kehidupan Nabi SAW.

Antara permusuhan yang kuat terhadap islam adalah golongan yahudi. Golongan ini telah lama memusuhi Islam. Ianya bermula disebabkan semangat kebangsaan yahudi yang terlalu menebal didalam hati mereka sehinggakan mereka tidak berpuas hati dengan kedatangan nabi SAW, merupakan nabi akhir zaman yang merupakan seorang yang berbangsa arab.

Ekoran dari itu, mereka telah melakukan pelbagai penipuan dan penyelewengan disebalik ketidak puas hati mereka itu. Antaranya adalah dengan menukarkan kandungan taurat yang diceritakan oleh Allah didalam firman-Nya;

إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْكِتَابِ وَيَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ مَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ إِلَّا النَّارَ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ

Maksudnya;
“Sesungguhnya orang-orang Yang menyembunyikan (meminda atau mengubah) apa-apa keterangan Kitab suci Yang telah diturunkan oleh Allah, dan membeli dengannya keuntungan dunia Yang sedikit faedahnya, mereka itu tidak mengisi Dalam perut mereka selain dari api neraka, dan Allah tidak akan berkata-kata kepada mereka pada hari kiamat, dan ia tidak membersihkan mereka (dari dosa), dan mereka pula akan beroleh azab seksa Yang tidak terperi sakitnya”

(Surah Al-Baqarah : 174)

Menurut Imam Fakhru Razi didalam kitab tafsirnya “At-Tafsir Al-Kabir”, ayat ini diturunkan berkenaan dengan tindakan pendeta-pendeta yahudi yang berada dalam rumah peribadatan mereka yang telah diupah oleh sebilangan dari “koperat-koperat” mereka untuk menyelewengkan kandungan taurat yang menceritakan tentang kenabian Muhammad SAW. Tindakan mereka ini telah dijanjikan azab oleh Allah dengan penurunan ayat ini. (At-Tafsir Al-Kabir : 5/23 : cetakan Dar Al-kutub Al-Ilmiyyah, Bairut : 2000 M).

Dari kisah ini sudah cukup untuk dibuktikan bahawa permusuhan terhadap Islam ini bukan berlaku sekarang sahaja, bahkan ianya sudah berlaku semenjak zaman kehidupan Nabi SAW.

Permusuhan ini telah menyebabkan berlakunya pelbagai pertempuran antara Islam dan yahudi, tidak lepas juga bersama dengan kristian/nasrani. Lihatlah bagaimana berlakunya peperangan salibiyyah yang dicetuskan oleh seorang ketua besar penganut agama kristian yang bernama Pope Urban II yang berasal dari Clermont, Perancis pada bulan November 1095. (Perang salib : Mustafa Suhaimi : m/s 1. progressive Publishing House Sdn. Bhd).

Peperangan yang dimulai dengan semangat kebencian terhadap Islam yang didoktrinkan oleh Pope Urban II itu telah menggerakan beribu-ribu tentera salibiyyah, yang terdiri daripada orang miskin dan kaya membuktikan bahawa permusuhan terhadap Islam oleh golongan barat tidak pernah padam didalam jiwa mereka.

MUSUH ISLAM BERSATU MELAWAN ISLAM

Jika diperhatikan kepada golongan yahudi dan nasrani, secara perinsipnya, mereka sebenarnya berbalah sesame mereka. Ini dapat dilihat dengan pelbagai percanggahan yang dilakukan oleh mereka. Ini dapat dibuktikan bagaimana penafian kebaikan antara mereka dihadapan Nabi SAW yang diceritakan oleh Allah dalam firman-Nya;

وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصَارَى عَلَى شَيْءٍ وَقَالَتِ النَّصَارَى لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَى شَيْءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ

Maksudnya;
“113. dan orang-orang Yahudi berkata: "Orang-orang Nasrani itu tidak mempunyai sesuatu pegangan (ugama Yang benar)"; dan orang-orang Nasrani pula berkata: "Orang-orang Yahudi tidak mempunyai sesuatu pegangan (ugama Yang benar)"; padahal mereka membaca Kitab suci masing-masing (Taurat dan Injil)”

(Surah Al-Baqarah : 113)

Imam Ibnu Kathir menyatakan, ayat ini mengkisahkah berkenaan dengan sebilangan dari kalangan nasrani yang berasal dari najran, telah berjumpa dengan Rasulullah SAW. Melihat kedatangan nasrani najran itu, golongan pendeta-pendeta yahudi yang terdiri dari Rafi’ bin Harmalah (mengikut riwayat dibaca dengan Huraimalah) telah datang kepada nabi SAW juga dan mereka berbantah-bantah semasa mereka di hadapan Nabi SAW. Rafi’ telah menyatakan bahawa golongan nasrani adalah golongan yang tidak berguna kerana telah mengkufuri Isa dan menafikan kitab injil. Lalu golongan nasrani najran pula menyatakan bahawa golongan yahudi tidak beriman dengan Nabi Musa AS dan mengkufuri kitab taurat. Percanggahan ini telah menyebabkan Allah menurunkan ayat ini kepada nabi SAW tentang percanggahan semasa mereka. (Tafsir Al-Quran al-‘Azim : Imam Ibni Kathir : 1/152 : cetakan Dar Al-Fikr : bairut : 1401).

Walaupun secara hakikatnya golongan yahudi dan nasrani dilihat seperti berbalah sesame mereka, tetapi mereka boleh bersatu dalam melawan islam.

Ini didasari kepada kisah yang dinyatakan oleh Allah dalam firman-Nya;

وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِكُمْ كُفَّارًا حَسَدًا مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ

Maksudnya;
“ banyak di antara ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) suka kalaulah kiranya mereka dapat mengembalikan kamu menjadi kafir setelah kamu beriman, kerana dengki Yang timbul dari diri mereka sendiri, sesudah nyata kepada mereka kebenaran (Nabi Muhammad s.a.w)”

(Surah Al-Baqarah : 109)

Secara realitinya, golongan musuh-musuh Islam ini sebenarnya berbalah sesame mereka, tetapi mereka amat bersatu fikrah dalam melawan islam. Tindakan mereka ini membenarkan kata-kata hikmat yang berbunyi;

الكفر ملة واحدة

Maksudnya;
“kufur itu adalah satu puak”

PENUTUP

Dari tulisan ringkas ini, difahami bahawa tindakan kerajaan British yang menganugerahkan ‘sir’ kepada salman Rushdie merupakan salah satu alamat jelas bahawa permusuhan golongan barat terhadap islam tidak pernah padam dan mereka sebenarnya hendak memanaskan balik api kemarahan umat Islam sebagai cara untuk ‘test market’ dalam melihat sensitifnya umat Islam terhadap Islam.

Perlu diingat, golongan salibiyyah telah kalah melawan Islam dalam peperangan salibiyyah menentang perjuangan Islam yang diketuai oleh seorang panglima Islam yang taqwa bernama Salahuddin Al-Ayyubi. Mereka telah menyusun berbagai strategi untuk melawan Islam dengan bermulanya serangan dari sudut pemikiran yang dinamakan sebagai ‘ghuzwah al-fikri’.

Serangan pemikiran ini telah berjaya diserap kedalam jiwa umat Islam dan akhirnya mereka akan menyerang umat Islam dengan segala kekuatan mereka setelah mereka melihat umat Islam sudah lemah dari sudut aqidah perjuangannya.

Maka dengan itu, Lajnah Keahlian dan Ulama Pelapis, Dewan Ulama PAS Selangor mengutuk tindakan menganugerahkan ‘sir’ kepada Salman Rushdie, disamping menyeru seluruh umat Islam di dunia, khususnya di Malaysia bersiap sedia untuk memperkuatkan aqidah Islamiyyah dalam menghadapi golongan musuh-musuh Islam ini.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Ibnu Wan Hussin
Ketua
Lajnah Keahlian & Ulama Pelapis (LKUP)
Dewan Ulama PAS Selangor.

4 comments:

Budak Gemok said...

assalamualaikum...ulama pelapis? siapa ya...hmmm..

Syaikh Al-Bakistani said...

Ulama pelapis ni satu lajnah dibawah dewan ulama PAS....

Budak Gemok said...

ooo...jadi..sapa masuk lajnah ni..kira boleh jadi ulama la..ok..

Syaikh Al-Bakistani said...

setiap mereka yang berkelulusan agama. paling kurang 4 sanawi, atau mereka yang berpendidikan pondok, layak menjadi ahli Ulama Pelapis....