Tuesday, September 25, 2007

Perbandingan: Kerajaan PAS Kelantan vs BN negeri lain

Perbandingan: Kerajaan PAS Kelantan vs BN negeri lain



Dengan segala macam penyalahgunaan kuasa, penyelewengan dan pembaziran wang rakyat berjumlah berbillion ringgit yang dilakukan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN), rakyat negara ini disaran untuk membuat perbandingan dengan kerajaan PAS di Kelantan yang telah memerintah selama hampir 17 tahun.

Penindasan terhadap rakyat marhaen dan miskin termasuk golongan setinggan, menghimpit atau menganaktirikan kaum lain dalam isu-isu tertentu,pemborosan dan pembaziran wang rakyat demi pemimpin dan projek tertentu seperti terkandung dalam Laporan Audit negara, salah guna harta benda kerajaan dan skandal salah laku moral hampir tidak kedengaran sama sekali di negeri yang dikenali sebagai Serambi Mekah ini kerana ditadbir di bawah kepimpinan ulama seperti Dato' Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.


Antara perbandingan dan asas untuk melihat kewibawaan PAS berbanding BN/Umno yang memerintah negeri lain ialah selaku Menteri Besar, Dato' Nik Aziz telah pun menghapuskan peruntukan Menteri Besar untuk Juadah Hari Raya sebanyak RM 30,000 dan Juadah Berbuka Puasa sebanyak RM 15,000.

Nik Aziz juga turut memotong elaun sewa rumah sebanyak RM 3,000 sebulan dan menghapuskan elaun keraian Timbalan Menteri Besarnya sejumlah RM 18,000 setahun
Selain itu, beliau turut memotong bonus / elaun Menteri Besar sebanyak 45 peratus yang dibahagikan 40 peratus kepada parti dan 5 peratus kepada Perbendaharaan Negeri manakala wakil rakyat PAS sebanyak RM 500.00 kepada PAS.

Dua pelaksanaan PAS Kelantan yang dilihat menjadi contoh kerajaan pusat ialah memanjangkan cuti bersalin dari 40 kepada 60 hari manakala hari bekerja hanya lima (5) hari seminggu.
Ramai yang tidak tahu, bagi menangani masalah supaya tidak berlaku pembaziran wang kerajaan negeri, sungguhpun kecil namun Nik Aziz turut mengarahkan supaya menggantikan air mineral yang dibeli dengan air masak untuk dihidangkan sewaktu mesyuarat di pejabat Kerajaan Negeri bagi langkah berjimat cermat.

Malah beliau turut menghapus amalan pemberian cenderamata kepada beliau serta Exco Kerajaan Negeri semasa lawatan rasmi atau tidak rasmi mahupun sewaktu perasmian majlis tertentu.

Tahun ini, juga Program Kebajikan Pelan Takaful Kifaalah (Warga Emas) yang dilancarkan oleh kerajaan negeri Kelantan telah memberi faedah dan manfaat kepada semua rakyat negeri itu tanpa mengira bangsa, agama dengan pegangangan parti politik.



Menurut Buletin Urusetia Penerangan Negeri Kelantan bulan Jun, sejak dilancarkan pada 7 Februari 2007, jumlah pendaftaran telah pun mencecah 83,091 orang atau 60 peratus daripada 139,000 warga emas seluruh Kelantan dan setakat ini 370 wasi (pewaris) kepada warga emas yang telah meninggal dunia mendapat pampasan masing-masing sebanyak RM2,000.00.

Malah, sebelum itu mereka semua telah pun menerima sumbangan RM500.00 bagi tujuan pengurusan jenazah pada hari kematian dan menjadikan keseluruhan faedah yang diterima sebanyak RM2,500.00

Seribu satu senarai boleh dikepilkan tetapi adalah lebih baik rakyat mahupun penduduk di negeri lain, sekiranya punya kelapangan datang menziarahi negeri Kelantan yang diperintah PAS ini bagi menyaksikan sendiri perkembangan dari sudut rohani dan jasmani, termasuk pembangunan fiskal yang berjaya dibentuk dan dijana oleh PAS, menangkis tohmah dan fitnah media arus perdana dan pemimpin Umno selama ini.

Berikut adalah antara senarai lain Program Pembangunan dan Kesejahteraan rakyat yang dilaksanakan oleh PAS di Kelantan:

1. Mendedahkan program Bina Insan kepada pegawai, kakitangan kerajaan.
2. Menganjur tamrin kepada guru-guru dan pelajar YIK.
3. Memberi kursus kesedaran Islam kepada wanita, belia dan kepimpinan masyarakat
4. Pemimpin bertadarus bersama rakyat dalam bulan Ramadhan.
5. Pegawai memberi tazkirah.
6. Melaksanakan projek Desa Takwa.
7. Menjemput orang bukan Islam kedalam majlis-majlis rasmi.
8. Menggalakan orang bukan Islam menghadiri program kebesaran Islam dan ceramah PAS
9. Kempen kesedaran menutup aurat di peringkat parti dan kerajaan. Kakitangan wanita diwajibkan pakaian menutup aurat. (Dipetik daripada susunan Pegawai Penyelidik Pusat Kajian Strategik Kerajaan Negeri Kelantan)


Seperti kata-kata iklan di kaca Tv...mengapa? Tak percaya ya? Maka lebih baik hadir, lihat dan dapatkan maklumat yang tepat sebelum membuat kesimpulan yang salah tentang PAS muktakhir ini.

http://www.harakahdaily.net/bm/index.php?option=com_content&task=view&id=9796&Itemid=28

1 comment:

Ibnu_Ismail said...

http://www.youtube.com/watch?v=LdYAqrNvwnE